سفیر جمهوری اسلامی ایران در آستانه:

تهران غنی‌سازی اورانیوم را فقط برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد

تهران(پانا) - سفیر جمهوری اسلامی ایران در آستانه اظهارات مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس (ترویکای اروپایی) در رابطه با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اغراق‌آمیز خواند و خاطرنشان کرد که تهران غنی‌سازی اورانیوم را فقط برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد.

کد مطلب: ۱۴۸۱۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تهران غنی‌سازی اورانیوم را فقط برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد

به گزارش کازینفورم، ایران پس از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو را افزایش داد که مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفت.

به همین منظور، علی‌اکبر جوکار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آستانه، اظهارات مقام های غربی در رابطه با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اغراق‌آمیز خواند و خاطرنشان کرد که تهران هرگز همکاری خود را با این آژانس به حالت تعلیق درنمی‌آوردید.

ترویکای اروپایی در ۱۵ خرداد جاری با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محکوم کردند. این سه کشور در پیش‌نویس قطع‌نامه خود از تهران می‌خواهند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و درباره وجود آثار اورانیوم در سایت های اعلام نشده خود توضیح دهد.

جوکار با بیان اینکه شواهد نشان ‌می‌دهد که تهران همواره بیشترین سطح همکاری را با این آژانس داشته است، افزود: تهران و کشورهای غربی در نتیجه سال ها مذاکرات، به یک توافق نامه موسوم به برجام با اهداف صلح آمیز دست یافتند که در قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز منعکس شد و کشورها به این نتیجه رسیدند که جامعه جهانی دیگر در مورد برنامه هسته ای ایران سوالی ندارد اما پس از قدرت گرفتن دونالد ترامپ در آمریکا، واشنگتن به صورت یکجانبه از این توافق خارج و چنین شرایطی ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایران هرگز همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی تعلیق نکرده است و همچنان این همکاری ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تهران تلاش های زیادی برای احیا برجام انجام داده ولی از سوی غربی ها پاسخی ندیده است.

جوکار اضافه کرد: تهران علیرغم اقدامات این سه کشور غربی، همچنان به همکاری و تعامل با آژانس ادامه می دهد و هر زمانی که ایران بخواهد اقدامی انجام دهد مانند پیام تهران در مورد افزایش درصد غنی سازی اورانیوم، به آژانس و جامعه جهانی اطلاع خواهد داد.

وی با بیان اینکه رویکرد برخی از کشورها در شرایط کنونی به ۹ تا ۱۰ سال پیش بازگشته است، افزود: این کشورها به دنبال راه‌هایی هستند که از این موضوع برای اعمال فشار سیاسی و استفاده از ساختاری مانند آژانس برای اهداف سیاسی خود بهره ببرند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آستانه تاکید کرد: تهران به دنبال توسعه برنامه خود است و غنی سازی اورانیوم را فقط برای مقاصد صلح آمیز می خواهد.

جوکار ادامه داد: برای ما عجیب به نظر می رسد که در زمانی که عضو آژانس هستیم، در مورد نحوه و محل استفاده از اورانیوم در کشورمان، سوال بپرسند.

این دیپلمات ایرانی با اشاره به تهدیدات اسرائیل علیه تهران، تصریح کرد: فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز و امنیتی است.

جوکار با تاکید بر اینکه استفاده از اورانیوم غنی شده کاربرد گسترده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: تهران از این اورانیوم برای توسعه علوم کشاورزی و پزشکی هسته‌ای جهت درمان سرطان استفاده می‌کند.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، ۱۶ خرداد با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد.

در این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از تهران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی، از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ۲ مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند.»

جمهوری اسلامی ایران پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار