آتش‌بس فوری در غزه با تصویب قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت

آتش‌بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است، ادامه خواهد داشت

تهران (پانا) - شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا در حمایت از طرح ارائه‌شده توسط جو بایدن برای آتش‌بس جنگ غزه را با ۱۴ رأی موافق، تحت عنوان قطعنامه ۲۷۳۵ به تصویب رساند.

کد مطلب: ۱۴۸۰۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آتش‌بس فوری در غزه با تصویب قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت

هر قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رأی از آرای ۱۵ عضو این شورا بدون مخالفت یا وتوی اعضای دائم آن شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا بدون هیچ رأی مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

‎بر پایه این گزارش، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با استقبال اعضای نشست شورای امنیت سازمان ملل با ۱۴ رأی مثبت و یک رأی ممتنع (روسیه) برای «نجات اسرائیل» در غزه تصویب شد.

‎در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

‎در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به‌طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

‎این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

 - مرحله ۱: آتش‌بس فوری، کامل با آزادی گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، بازگرداندن اجساد برخی از گروگان‌های کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، عقب نشینی اسرائیلی‌ها از مناطق پرجمعیت غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌ها و محله‌های خود در تمام مناطق غزه، از جمله در شمال، و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه. 

- مرحله ۲: با توافق طرفین، پایان دائمی خصومت‌ها، در ازای آزادی همه گروگان‌هایی که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه.   

- مرحله ۳: شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد همه گروگان کشته شده که هنوز در غزه هستند به خانواده هایشان.   

‎این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش‌بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

‎قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

‎در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه تعهد تزلزل‌ناپذیر خود را به چشم‌انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرزهای امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل زندگی می‌کنند، تاکید و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می‌کند.

‎استقبال جنبش جهاد اسلامی از تصویب قطعنامه آتش‌بس

طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از قطعنامه تصویب شده آتش‌بس در شورای امنیت که متضمن آتش‌بس دائمی در نوار غزه و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه باشد، استقبال می‌کند. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است که «گزینه مقاومت تنها راه حل برای تحمیل شروط مقاومت فلسطین ضد اشغالگران و تن دادن آنان به خواسته‌های ملت و مقاومت فلسطین است.»

‎استقبال حماس از تصویب پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت

‎جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت که متضمن آتش‌بس دائم در غزه، خروج کامل نیروهای اشغالگر از این باریکه، مبادله اسرا، بازسازی غزه و بازگشت فلسطینیان به محل زندگی خود و مخالفت با هرگونه تغییر جمعیتی یا کاهش مساحت نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است، استقبال می‌کند.

اتحادیه اروپا از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا استقبال کرد

‎جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصویب قطعنامه آتش بس در غزه تاکید کرد: از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای توقف جنگ در غزه استقبال می‌کنیم و هر دو طرف را به قبول و اجرای آن فرامی‌خوانیم.

الجزایر: از خواسته‌های مشروع فلسطینیان حمایت می‌کنیم

‎نماینده الجزایر در شورای امنیت در سخنانی با استقبال از قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه اعلام کرد که از خواسته‌های مشروع و عادلانه ملت فلسطین حمایت می‌کنیم.

‎‌وزارت خارجه مصر نیز از قطعنامه استقبال کرد

‎وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت خواستار آتش‌بس دائمی و فراگیر در نوار غزه شد.

‎انگلیس: باید آزادی همه گروگان‌ها و توقف جنگ را تضمین کنیم

‎نماینده انگلیس در شورای امنیت در ادعایی با اشاره به وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه گفت: اوضاع در غزه فاجعه‌بار است و ما همه طرف‌ها را به حرکت به سمت صلح دائم که متضمن امنیت و ثبات در منطقه باشد، دعوت می‌کنیم.

‎استقبال تشکیلات خودگردان از تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه در شورای امنیت نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در مواضعی از تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت در مورد آتش‌بس و مبادله اسرا استقبال کرد و گفت ما از هر طرحی که به توقف فوری جنگ در غزه و حفظ وحدت و یکپارچگی اراضی فلسطینی منجر شود، استقبال می‌کنیم.

‎نماینده رژیم صهیونیستی: اسرائیل هرگز به میز مذاکرات آتش‌بس بازنخواهد گشت

نماینده رژیم صهیونیستی در شورای امنیت در واکنش به تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت ضمن مخالفت با آتش‌بس در غزه بار دیگر بر اعمال فشار برای بازگرداندن اسرای صهیونیست نزد غزه و نابودی توان نظامی حماس در غزه به رغم تصویب آتش‌بس در شورای امنیت تاکید کرد.

‎سفیر این رژیم در شورای امنیت ملل متحد ادعا کرد: اسرائیل هرگز به میز مذاکرات آتش‌بس بازنخواهد گشت، زیرا حماس ممکن است از آن برای «وقت کشی» استفاده کند.

خبرنگار : آناهیتا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار