عباس‌زاده در گفت‌وگو با پانا:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ماموریت سیاسی را پیگیری می‌کند

ایران بیش از چارچوب‌های مرسوم به‌صورت داوطلبانه با آژانس همکاری داشته‌ است

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نام یک مرکز فنی یک ماموریت سیاسی را پیگیری می‌کند، گفت غرب از هر بهانه‌ای برای فشار علیه ایران استفاده می‌کند غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز شرطی شده است. این قطعنامه‌ها به‌صورت متعدد علیه ایران صادر شده است و ایران نیز خود را با این قطعنامه‌ها تطبیق داده است.

کد مطلب: ۱۴۷۹۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ماموریت سیاسی را پیگیری می‌کند

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران، اظهار کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نام یک مرکز فنی یک ماموریت سیاسی را پیگیری می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در همکاری با آژانس از هیچ قرارداد و پروتکلی تاکنون کوتاهی نکرده است. شاید هیچ کشوری به اندازه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری نکرده است. حتی ما بیش از چارچوب‌های مرسوم آژانس به‌صورت داوطلبانه با آژانس همکاری داشته‌ایم؛ برای شفاف‌سازی و جلوگیری از بهانه‌گیری‌ها، ایران فراتر از پروتکل نیز با آژانس همکاری کرده است. بر همین اساس غرب برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی ایران بحث انرژی هسته‌ای را بهانه می‌کنند.»

وی افزود: «غرب از هر بهانه‌ای برای فشار علیه ایران استفاده می‌کند غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز شرطی شده است. این قطعنامه‌ها به‌صورت متعدد علیه ایران صادر شده است و ایران نیز خود را با این قطعنامه‌ها تطبیق داده است.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم بیان کرد: «ما برنامه‌های هسته‌ای خود را برای استفاده از مزایای صلح‌آمیز این منبع پاک و ارزان و اقتصادی استفاده خواهیم کرد. این دانش و تکنولوژی در کشور ما بومی شده است و از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.»

وی با بیان اینکه از جوزف بورل چنین انتظاری نداشتیم، گفت: «اگر این قطعنامه‌ها صادر نمی‌شد، بهتر بود؛ چرا که زمینه همکاری را تقویت می‌کرد و به رفع سوءتفاهم‌ها کمک می‌کرد و دیوار بی‌اعتمادی را از بین می‌برد و همچنین موجب عادی شدن پرونده جمهوری اسلامی ایران می‌شد. صدور این قطعنامه‌ها موجب تعمیق اختلاف می‌شود.» 

وی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا در عمان، اظهار کرد: «آمریکا سردمدار جریان غرب است و کشورهای اروپایی، اروپا را از اعتبار انداخته‌اند و تابع آمریکا هستند. اروپا نباید پیرو آمریکا می‌شد اینها برای هر کاری به دنبال چراغ سبز آمریکا هستند. بنابراین ما طبق چارچوب‌های کشور ممکن است با هر کشوری که لازم بداند، گفت‌وگو خواهد کرد.» 

لازم به ذکر است،  قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ برابر با ۵ ژوئن ۲۰۲۴ با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته است تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

این قطعنامه همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این قطعنامه با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم اسرائیل از تهران خواسته شده است که درخصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

این درحالی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقت‌نامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته‌ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

پیش از آغاز رأی‌گیری درباره این قطعنامه، کشورهای موسوم به گروه همفکر، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از کشورهای عضو شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کرده و به این قطعنامه رأی موافق ندهند.

جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار