گروسی:

کنفرانس اصفهان می‌تواند به همکاری هسته‌ای ایران و جهان کمک کند

تهران (پانا) - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت به علت چالش‌های سیاسی، از همکاری دانشمندان هسته‌ای ایران و جهان محروم شده‌ایم.

کد مطلب: ۱۴۷۳۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
کنفرانس اصفهان می‌تواند به همکاری هسته‌ای ایران و جهان کمک کند

 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر امروز در همایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: چند سال قبل ما و دنیای پیرامون مان با چالشی همگانی مانند کرونا مواجه بودیم هنوز هم در زندگی روزمره با چالش هایی در سطح جهانی مواجه هستیم و آنچه که می‌تواند مشکلات جهانی را حل کند آن چیزی است که دیروز و امروز در این کنفرانس مورد بحث و بررسی شما قرارگرفت 

و آن روش و علمی است که می‌تواند پاسخ های نوین به نیازهای تازه بشری باشد.

وی ادامه داد: ما همه جا این نیاز تازه و هم‌چنین کاربرد فناوری و دانش انرژی هسته‌ای را می‌بینم؛ در پدیده گرمایش زمین، در حوزه دما های بسیار بالا، در حوزه تغییرات اقلیمی و موضوعات دیگر در همه جا با این مسأله مواجه هستیم.

گروسی تصریح کرد: امروز همه به وجود این مشکلات و لزوم چاره‌اندیشی پیرامون آن‌ها باور دارند، ازجمله ایران؛ که به ویژه‌ در آخرین اجلاس کنفرانس تغییرات اقلیمی و آب و هوایی همه کشورها به این مسأله توجه داشتند و من شاهد هستم که این مسأله در دستورکار و‌الوویت برای ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: سالانه ۴ میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا می‌شوند و این نشان‌دهنده یک بحران جهانی و لزوم چاره‌اندیشی برای آن است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: بار دیگر تاکید می‌کنم که فعالیت و همکاری ما اهمیت ویژه ای دارد و گاهی این همکاری تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفته است. ما می‌دانیم که چالش هایی در گذشته بوده اما چاره ای نداریم جز اینکه از آن ها عبور کنیم و آن ها را از بین ببریم و‌گام های عملیاتی را تدوین کنیم تا به ما کمک کنند که به یکدیگر نزدیک شویم و برای همکاری و تعامل بکوشیم.

وی ادامه داد: ما در شرایط سختی داریم زندگی می‌کنیم، نمی‌شود انکار کرد که منطقه‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید چالش ها و تنش های فراوانی در آن وجود دارد و همه دارند به اروپا نگاه می‌کنند؛ چند سال پیش این قابل تصور نبود اما امروز اروپا هم به علوم جدید و نیاز دارد و با مشکلات متنوعی مواجه است.

گروسی تاکید کرد: ما باید اختلافات را حتی اگر هم کم باشد اما ممکن است وجود داشته باشد لذا باید آن‌ها کنار بگذاریم و تمرکز کنیم با امید به پیش‌برد کارها و این کار با جوانان و نیروی جوانی امکانپذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار