ملازهی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

تکمیل پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان با روی کار آمدن دولت شهباز شریف

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ارتباط عربستان سعودی با پاکستان نسبت به گذشته کاهش یافته است، گفت با روی کار آمدن دولت شهباز شریف شرایط برای تکمیل پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان مساعدتر شده است.

کد مطلب: ۱۴۶۱۹۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تکمیل پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان با روی کار آمدن دولت شهباز شریف

پیرمحمد ملازهی در گفت‌و‌گو با پانا ضمن اشاره به انتخاب شهباز شریف به‌ عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان، اظهار کرد: «دولت شهباز شریف یک دولت ضعیف ائتلافی خواهد بود. انتخابات پاکستان با آمدن آقای نواز شریف از تبعید، در سایه یک توافقی بود که با ارتش صورت گرفت به گونه ای که اتهامات نواز شریف توسط دادگستری پس گرفته شد و این سبب شد که حزب مسلم لیگ در انتخابات شرکت کند.»

وی افزود: «بنابراین دولت جدید پاکستان یک دولت ضعیف است که با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد به خصوص در پنجاب و ایالت خیبر پختونخوا که عمران خان موقعیت نسبتاً خوبی دارد، یک چالش جدی پیش خواهد آمد که مشخص نیست چگونه این مساله حل و فصل خواهد شد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: «دختر نواز شریف به عنوان وزیر ایالت پنجاب مطرح است که این هم مورد اختلاف است. بنابراین به نظر می رسد که ارتش تا حد زیادی به اهداف خود رسیده است و حزب انصاف را از چرخه قدرت حذف کرده است اما اینکه دولت جدید بتواند تا پایان دوره فعالیت خود را ادامه دهد یا خیر جای بررسی دارد.»

وی در خصوص تکمیل پروژه مشترک گازی با ایران نیز گفت: «شهباز شریف و خانواده شریف ارتباطات نزدیکی با عربستان سعودی دارند. اگر خط لوله گاز و پروژه گازرسانی ایران به پاکستان فعال شود، به این معناست که آمریکا چراغ سبز به پاکستان نشان داده است و احتمالا عربستان سعودی هم قانع شده است چون رقابت ایران و عربستان موجب تکمیل نشدن پروژه گازرسانی شد. به نظر می‌رسد امروز و با روی کار آمدن دولت شهباز شریف شرایط برای تکمیل پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان مساعدتر شده است و عربستان سعودی به اندازه گذشته به پاکستان تمایل ندارد.»

ملازهی خاطرنشان کرد: «یکسری محاسبات منطقه‌ای و بین المللی وجود دارد. نیاز شدید پاکستان به دریافت گاز موجب خواهد شد که پروژه گازرسانی تکمیل و فعال شود.»

لازم به ذکر است، حدود یکماه پس از برگزاری انتخابات عمومی در پاکستان «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز روز گذشته از سوی نمایندگان مجلس ملی به عنوان بیست و چهارمین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد.

بر این اساس، شهباز شریف برادر نواز شریف (رهبر حزب مسلم لیگ نواز) که پس از برکناری دولت عمران خان از فروردین ۱۴۰۱ تا اواخر مرداد ۱۴۰۲ به عنوان نخست وزیر دولت ائتلافی در قدرت حضور داشت، با کسب ۲۰۱ رای به عنوان بیست و چهارمین نخست وزیر پاکستان تعیین شد.

بر اساس اعلام کمیته انتخابات از ۲۶۶ کرسی انتخابی پارلمان ملی پاکستان، حزب تحریک پاکستان در انتخابات پارلمان اخیر ۹۰ کرسی کسب کردند. حزب «مسلم لیگ پاکستان» با کسب ۷۵ کرسی در جایگاه دوم این انتخابات قرار گرفت و حزب «مردم پاکستان» هم توانست ۵۴ کرسی را کسب کند و به این ترتیب در جایگاه سوم این انتخابات قرار بگیرد.

پارلمان ملی پاکستان ۳۶۶ کرسی دارد که ۲۶۶ نماینده از طریق رأی‌دهی مستقیم انتخاب می‌شوند. ۷۰ کرسی باقی‌مانده ۶۰ کرسی برای زنان و ۱۰ کرسی دیگر برای اقلیت‌های غیرمسلمان اختصاص داده شده است.

برای به‌دست‌آوردن اکثریت پارلمان و تشکیل دولت یک حزب باید حداقل ۱۶۹ کرسی در مجلس ملی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار