دانش‌آموز داوطلب کنکور سراسری:

تعطیلات نوروز ،زمان مناسب برای مروردروس و تقویت نقاط ضعف دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - دانش‌آموز داوطلب کنکور در استان البرز گفت:نوروز زمان مناسبی برای مرور درس‌ها و تقویت نقاط ضعف است. استفاده از روش بازیابی، تمرکز بر مباحث دشوار و برگزاری آزمون‌های جمع‌بندی، به تسلط بیشتر کمک می‌کند. با وجود استرس امتحانات، می‌توان با برنامه‌ریزی درست، حداکثر بهره را از این فرصت انجام داد.

کد مطلب: ۱۵۵۵۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
 تعطیلات نوروز ،زمان مناسب برای مروردروس و تقویت نقاط ضعف دانش‌آموزان است

زهرا ولی‌زاد درگفت‌وگو با پانا اظهار کرد:«در تعطیلات نوروز، مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، از روش بازیابی برای مرور دروس استفاده کردم. به این صورت که هفته‌ای ۲ تا ۳ مرتبه در آزمون‌های جمع‌بندی که برگزار می‌شد پس از بررسی نتایج، فصل‌هایی را که در آن‌ها ضعف داشتم، مجدداً مرور می‌کردم. در روزهایی که آزمون نداشتم، مطالعه‌ دروس نیازمند مرور را به‌صورت دلخواه انجام می‌دادم.»

وی افزود:«این تعطیلات یک فرصت طلایی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها محسوب می‌شود، بنابراین تلاش کردم بیشترین بهره را از این زمان ببرم. ساعت مطالعه‌ام را افزایش داده و تمرکز بیشتری بر روی درس‌های چالش‌برانگیزی مانند ریاضی و فیزیک داشته باشم. در آغاز تعطیلات با انگیزه‌ی بالا پیش رفتم، اما افزایش استرس و نگرانی در مورد امتحانات نهایی، به‌ویژه با اضافه شدن دروس پایه یازدهم، باعث کاهش تمرکزم شد.»

ولی‌زاده در ادامه گفت :«با این حال، آزمون دادن و بررسی کتاب‌های جمع‌بندی کمک شایانی به بهبود وضعیت مطالعاتی‌ام کرد. روش بازیابی که برای مرور استفاده کردم، کارآمد به نظر می‌رسید. همچنین، با خودگویی مثبت و ایجاد اعتمادبه‌نفس، سعی داشتم ذهنم را از افکار منفی دور نگه دارم. معتقدم افزایش تست‌زنی علاوه بر آشنایی با نکات جدید، آمادگی بیشتری برای مواجهه با انواع سؤالات ایجاد می‌کند. درکنار آن، مرور مباحثی که در آن‌ها ضعف داشتم، تأثیر قابل توجهی در بهبود عملکردم داشت.»

وی همچنین خاطرنشان کرد:«در مجموع، این تعطیلات فرصتی ارزشمند برای داوطلبان کنکور است تا با تمرکز بر مطالعه و تست‌زنی، بدون توجه به افکار منفی و استرس‌های بیهوده، به بهترین نسخه‌ خودشان تبدیل شوند.»

این دانش‌آموزکنکوری بیان کرد:« :با این حال، کنکور همواره با انتقادهای متعددی همراه بوده است. از جمله مشکلات آن، ۲ مرحله‌ای بودن آزمون و تأثیر هر دو مرحله بر نتیجه‌ نهایی دانش‌آموزان است. همچنین، فاصله‌ زمانی اندک بین ۳ آزمون سرنوشت‌ساز (کنکور اردیبهشت، امتحانات نهایی و کنکور تیرماه) فشار روانی زیادی بر داوطلبان وارد می‌کند. اگر قرار بر ایجاد تغییرات در کنکور باشد، این اصلاحات باید از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی شوند تا دانش‌آموزان آسیب نبینند.»

ولی زاد اظهار داشت :«یکی از چالش‌های جدی، تصمیم‌گیری‌های ناپایدار در مورد امتحانات نهایی است. حذف و بازگرداندن پایه یازدهم به امتحانات نهایی باعث سردرگمی و تغییر ناگهانی برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموزان شده و آن‌ها را از لحاظ روحی تحت تأثیر قرار می‌دهد. نبود ثبات در تصمیمات آموزشی، نشان‌دهنده‌ ضعف مدیریت در نظام آموزش‌وپرورش است که متأسفانه، آینده‌ دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

وی گفت:«علاوه‌براین، استرس ناشی از آزمون‌های سنگین، فشار مضاعفی بر دانش‌آموزان وارد می‌کند. در این میان، وجود سهمیه‌های مختلف در کنکور یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات است. هرچند احترام به ایثارگران و خانواده‌ شهدا ضروری است، اما اختصاص سهمیه‌های خاص به نوادگان آن‌ها، بدون در نظر گرفتن عدالت آموزشی، می‌تواند ناعادلانه باشد. در شرایطی که یک اختلاف جزئی در رتبه می‌تواند سرنوشت یک داوطلب را تغییر دهد، چنین امتیازاتی موجب نارضایتی بسیاری از دانش‌آموزان می‌شود.»

ولی‌زاده در پایان تاکید کرد :«در مجموع، مشکلات ساختاری کنکور و نظام آموزشی نیازمند اصلاحات اساسی و تصمیم‌گیری‌های منسجم است تا دانش‌آموزان در فضایی آرام‌تر و عادلانه‌تر به مسیر تحصیلی خود ادامه دهند.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز:ملینا صادقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار