آموزگار دبستان ایلیایی۲ شهرستان فردیس:

رقابت ناسالم از بزرگ‌ترین مشکلات دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - آموزگار دبستان ایلیایی۲ شهرستان فردیس، رقابت ناسالم را یکی از بزرگترین مشکلات دانش‌آموزان دانست و گفت: رقابت نادرست و حسادت باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید در دانش‌آموزان می‌شود که این امر باعث می‌شود دانش‌آموزان نتوانند نتایج خوبی را در امتحانات کسب کنند.

کد مطلب: ۱۵۲۹۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
رقابت ناسالم از بزرگ‌ترین مشکلات دانش‌آموزان است

نسیم گودرزی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «آموزش فقط تدریس محتوای درسی نیست. برای اینکه دانش‌آموزان نتایج بهتری در امتحانات کسب کنند باید در کنار تدریس به‌صورت شیوه‌های مدرن از  مشارکت دادن دانش‌آموزان بر اساس توانایی و استعدادهایشان بهره ببریم.»

وی افزود: «یکی از بزرگترین مشکلات دانش‌آموزان در مدرسه، رقابت ناسالم است که والدین نه‌تنها نحوه درست رقابت سالم را به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهند بلکه معمولا باعث تحریک آن‌ها نیز می‌شوند. رقابت نادرست و حسادت باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید در دانش‌آموزان می‌شود که این امر باعث می‌شود دانش‌آموزان نتوانند نتایج خوبی را در امتحانات کسب کنند.»

گودرزی اضافه کرد: «تغییرات جسمی در دوران بلوغ باعث خستگی، کاهش تمرکز، حواس‌پرتی و خشم می‌شود و این امر، عدم تمرکز دانش‌آموز بر درس خواندن را در پی دارد که در بعضی موارد مانع کسب موفقیت در امتحانات می‌شود. تغذیه‌ مناسب، خواب کافی، دارو‌های مکمل و فاصله گرفتن از گوشی و ورزش کردن می‌تواند در داشتن حال خوب در این دوران موثر باشد.»

این آموزگار بیان کرد: «به کار بردن روش‌های نوین تدریس و تلفیق هنر و نقاشی با دروس و آموزش با انیمیشن و فیلم‌های آموزشی و تئاتر درسی و استفاده از کاربرگ‌ها و دست‌ورزی‌هایی مانندگلدوزی، نقاشی، روزنامه‌دیواری و... به‌صورت فعالیت‌های گروهی باعث ارتقای یادگیری و در نتیجه  کسب موفقیت‌های بیشتر در آزمون‌ها می‌شود.»

گودرزی خاطرنشان کرد: «مهارت‌های زندگی را باید به دانش‌آموزان، آموزش داد تا قدرت حل مسئله و تفکر خلاق را داشته باشند، اعتماد به نفس و عزت نفس‌شان بالا رفته و مهارت «نه» گفتن و قدرت بیان خوبی برای بیان احساسات خود پیدا کنند تا بتوانند آن چیزی که در ذهنشان است را بیان کرده و بنویسند. در این صورت کیفیت آموزش بهتر شده و به همان اندازه دانش‌آموزان نتایج بهتری در امتحانات کسب می‌کنند.»

وی با بیان اینکه دانش‌آموز باید بداند به چه دلایلی درس می‌خواند، گفت: «وجود کارگاه‌هایی با مضامین مشاوره‌های تحصیلی و انتخاب شغل آینده متناسب با روحیه و توانایی دانش‌آموز می‌تواند دانش‌آموز را در رسیدن به جواب‌های درست برای سوالاتشان راهنمایی کند. همچنین دانش‌آموزان باید بدانند برای موفقیت در درس یا شغلی که دوست دارند باید تلاش کنند و استفاده از کلاس‌های فوق برنامه مانند کلاس‌های آموزش زبان و... می‌تواند  نقشه ذهنی برای نیل به اهداف آینده را برای آنان ترسیم کند.»

گودرزی اظهار کرد: «عدم علاقه به خواندن درس در دانش‌آموز و همکاری و همراهی نکردن والدین با آن‌ها موجب ناامیدی و عدم رضایت در دانش‌آموز می‌شود و نگرش نادرست که «نمی‌توانم هیچ کاری انجام دهم» را در دانش‌آموز رشد می‌دهد و این اتفاق باعث عدم انگیزه دانش‌آموز  به درس خواندن خواهد شد. همراهی والدین با فرزندان، عزت نفس و اعتماد به نفس آنان را بالا برده و موفقیت در دروس را به همراه دارد. به زبان ساده، ضعیف بودن پایه‌های درسی و عدم رسیدن به نمره‌های دلخواه و سرزنش والدین باعث می‌شود دانش‌آموز، ناامید و بی‌انگیزه شود و عدم همراهی والدین، موفق نبودن در رده‌های بالاتر را به همراه دارد.»

وی متذکر شد: «استفاده از کاربرگ‌‌ها و تکالیف تلفیقی مثل هنر و نقاشی، علوم و آزمایش، تحقیق و... باعث ایجاد انگیزه برای انجام تکالیف می‌شود و همچنین ارائه تکالیف به‌صورت فیلم و عکس به ایجاد علاقه در دانش‌آموز کمک می‌کند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: ملینا صادقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار