مشاور دبیرستان فاطمیه ناحیه یک کرج:

طرح غربالگری «نماد» فرصتی برای ارزشیابی آسیب‌ها است

کرج (پانا) - مشاور دبیرستان دخترانه فاطمیه ناحیه یک کرج گفت: طرح غربالگری «نماد» ، فرصتی برای شناسایی و ارزشیابی آسیب‌های اجتماعی و روانی است.

کد مطلب: ۱۵۲۸۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
طرح غربالگری «نماد» فرصتی برای ارزشیابی آسیب‌ها است

مریم یوسفی‌نژاد در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «در سال‌های اخیر آموزش و پرورش در جهت ارتقای سلامت روح و روان دانش‌آموزان و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طرح غربالگری «نماد» را دنبال می‌کند.»

وی در رابطه با نحوه دسترسی به طرح نماد گفت: «دانش‌آموزان که در سیستم آموزش و پرورش ثبت شده‌اند با ورود به سامانه my.medu.ir، صفحه‌ای با ارائه خدمات گوناگون برای آنان باز می‌شود که یکی از بخش‌ها «نورینو» است و مجموعه نماد، زیرمجموعه همان بخش نورینو است.»

یوسفی‌نژاد افزود: «نماد، مخفف عبارت «نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان» است که این مجموعه در سامانه my.medu.ir دو بخش همیار مشاور و خودارزیابی دارد. خودارزیابی، یک آزمون جهت غربالگری دانش‌آموزان است که تعداد ۸۰ الی ۸۵ سوال دارد و برای دانش‌آموزان هر پایه‌ای متفاوت است.»

مشاور دبیرستان فاطمیه ناحیه یک کرج اظهار کرد: «پایه‌های ۳ و ۵ مقطع ابتدایی، ۷ و ۸ مقطع متوسطه اول و ۱۰ و ۱۱ مقطع متوسطه دوم باید آزمون غربالگری را انجام دهند. البته در سال گذشته برای مقطع متوسطه دوم فقط پایه دهم بود اما امسال شامل پایه‌های دهم و یازدهم می‌شود.»

وی عنوان کرد: «زندگی به چند دوره تقسیم می‌شود که عبارتند از دوره طفولیت (از بدو تولد تا ۲سالگی)، کودکی اول (از ۲ تا ۷ سالگی)، کودکی دوم (۷ تا ۱۲ سالگی) و بعد از ۱۲ سالگی، دوره‌ نوجوانی و جوانی آغاز می‌شود.»

یوسفی‌نژاد ادامه داد: «دوره نوجوانی بسیار دوره‌ حساس و مهمی است و دانش‌آموزان از ۱۲ سالگی ممکن است در معرض خطر قرار گیرند که به همین دلیل آزمون غربالگری از این دوره برای پیشگیری از آسیب و خطر و ارتقای سطح سلامت روان دانش‌آموزان شروع می‌شود و آنچه که بعد از انجام این طرح مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد این است که دانش‌آموزی اگر دچار مشکلی مانند اضطراب یا استرس شده است، می‌توانیم از طریق این طرح این مشکل را حل کنیم.»

این مشاور مدرسه گفت: «در غربالگری می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی که بیشتر آسیب‌های روانی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند را شناسایی کنیم و زمانی که این عوامل آسیب‌زا شناسایی شد بتوانیم برای انتخاب الگوی صحیح رفتاری به دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنیم و اولیا را نیز مطلع کنیم. همچنین فرصت این است که آسیب‌ها را ارزشیابی کنیم و می‌توانیم با حضور مشاور در مدرسه در روند تحصیلی و رشد برای آگاهی و خودشناسی دانش‌آموزان، مهارت‌ها را به آنان آموزش دهیم.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار