مدیر مجتمع آموزشی موفقیان:
هدف مدارس استثنایی رعایت اصل برابری و مساوات است
کرج (پانا) - مدیر مجتمع آموزشی موفقیان استان البرز گفت: یکی از اهداف مدارس استثنایی، رعایت اصل برابری و مساوات است؛ چرا که دانشآموز استثنایی مانند سایر کودکان و دانشآموزان حق دارد از امکانات اجتماعی بهرهمند باشد.
معصومه کولیوند در گفتوگو با پانا به مناسبت روز ناشنوایان بیان کرد: «یکی از اهداف مدارس استثنایی، رعایت اصل برابری و مساوات است؛ چرا که دانشآموز استثنایی مانند سایر کودکان و دانشآموزان، حق دارد از امکانات اجتماعی بهرهمند باشد و به تواناییها و قابلیتهای خود دست یابد و هدف اصلی آموزش و پرورش استثنایی، برقراری رابطه مفید و موثر با دیگران و جامعه و کسب مهارت، رسیدن به استقلال مالی و پذیرش مسئولیت اجتماعی است.»
وی افزود: «هدف دیگر آموزش و پرورش استثنایی، ضرورت آموزش است. دانشآموز ناشنوا و کمشنوا در کلاسهای شلوغ دچار مشکلات فهم و یادگیری میشود و بنابراین نیاز به توجه ویژهای برای برطرف کردن نیازهای آموزش دارد و همچنین هدف آموزش و پرورش استثنایی و آموزش و پرورش عادی، فرقی ندارد و تلاش هر ۲ رساندن دانشآموزان به رستگاری است.»
کولیوند با بیان اینکه تدریس دانشآموزان کمشنوا باید از روش بیناییمحور باشد، ادامه داد: «در تدریس دانشآموز کمشنوا باید از روش بیناییمحور استفاده کرد یعنی دخالت دادن حس بینایی در امر آموزش که این روش شامل زبان اشاره و روش شفاهی و شنیداری است که دانشآموز لبخوانی میکند، سر کلاس درس به صورت و لبهای معلم دقت و تمرکز دارد و تدریس به صورت لبخوانی انجام میشود و همچنین در امر تدریس از زبان اشاره نیز استفاده میکند.»
مدیر مجتمع آموزشی باغچهبان موفقیان عنوان کرد: «ارتباط معلم و دانشآموز در مدرسه و کلاس درس به بهبود فرآیند آموزش و یادگیری دانشآموزان ناشنوا کمک میکند. نقش معلم در مدرسه ناشنوا به عنوان راهنما و مشاور آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است و ارتباط و تعامل معلم و دانشآموز در محیط مدرسه و کلاس، دارای ارزش فراوانی است؛ چون تاثیر عمیقی بر رشد و توسعه دانشآموزان دارد.»
وی با اشاره به مشکلات دانشآموزان ناشنوا گفت: «بزرگترین مشکل افراد ناشنوا برقراری ارتباط با دیگران در سطح جامعه است و برای تعامل با فرد ناشنوا باید روبهروی این افراد ایستاد و صحبت کرد و باید چهره طرف مقابل کاملاً واضح و در معرض دید باشد تا فرد ناشنوا با نگاه کردن به لبهای طرف مقابل بتواند لبخوانی کند. افراد ناشنوا در زمینه شغل، ازدواج، مسکن و مسائل اجتماعی مشکلات بسیاری دارند و نیازمند توجه مسئولان دلسوز هستند.»
کولیوند اظهار کرد: «معلم دانشآموز نیازهای ویژه گروه آسیب شنوایی در شیوه تدریس آموزش باید تمام تفاوتهای ارتباطی، حسی، رفتاری و جسمانی دانشآموز را بشناسد و در کنار آن خلاقیت و توانمندی خود را به کار گیرد تا این گروه از دانشآموزان همراه با همگروهیهای خود در مدارس عادی درس بخوانند.»
این مدیر مدرسه گفت: «معلم مدارس استثنایی در گروه آسیب شنوایی نه تنها نیاز به تخصص و تجربه در آموزش این دانشآموزان دارد بلکه باید بتواند ارتباط مثبت و پایداری با دانشآموزان برقرار کند تا محیط آموزشی مثبت و پایداری داشته باشند و معلم در مدارس ناشنوا باید صبر و حوصله و تاب و تحمل زیادی داشته باشد.»
دانشآموزخبرنگار: ملیکا بهروزی
ارسال دیدگاه