نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد :

کمبود سرانه آموزشی و ورزشی نیازمند چاره اندیشی است

کرج (پانا)-نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی گفت: استان البرز به واسطه تراکم و مهاجرت‌پذیری، دارای کم‌ترین سرانه آموزشی و ورزشی درسطح کشور بوده و جزو مناطقی است که شرایط قرمز را داراست لذا باید برای این موضوع تدبیری اتخاذ شود.

کد مطلب: ۱۵۰۱۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
کمبود سرانه آموزشی و ورزشی نیازمند چاره اندیشی است

علیرضا عباسی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «استان البرز پرتراکم‌ترین کلاس‌های درس کشور را دارد و مهمترین دلیل این تراکم کمبود فضای آموزشی است. درحالی که میانگین سرانه آموزشی بین‌المللی ۸.۵ مترمربع و میانگین کشوری ۵.۲۱ مترمربع به ازاء هر دانش‌آموز است، در استان البرز مقدار این سرانه ۳.۸ مترمربع بوده که با توجه به جمعیت آن خیلی کم است.»

وی با تاکید بر بیان اینکه سالانه حدود ۱۴۰ هزار نفر به استان البرز مهاجرت می‌کنند، گفت: «در هر ۴ سال به اندازه استان ایلام و سمنان به البرز جمعیت مهاجر اضافه می‌شود، درحالی که زیر ساخت‌ها برای این جمعیت فراهم نشده است.»

عباسی ادامه داد: «در استان البرز این رقم تا سال ۹۷ به ۳.۲۷ مترمربع رسیده بوده که در راستای افزایش فضای آموزشی در سال‌های اخیر موفق شدند این رقم را به ۳.۸ مترمربع برسانند. اما مشکل اینجا است که با وجود این اقدامات، سالیانه به دلیل مهاجرت حدودا ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه البرز آخرین استان درحوزه سرانه‌های آموزشی محسوب می‌شود، اضافه کرد:« سیستان و بلوچستان که استان محروم خوانده می شود سرانه فضای آموزشی مطلوب‌تری نسبت به البرز دارد و این نشان دهنده این است که به صورت ویژه به این مهم پرداخته نشده است.»

عباسی اظهارکرد: «در استان البرز مدارسی وجود دارند که در هر کلاس آنها ۵۰ دانش‌آموز تحصیل می کنند و یا مدرسه‌ای که نسبت به فضای کم آن ۱۰۲۷ دانش‌آموز در حال درس خواندن هستند که این فضا برای آموزش و یادگیری مناسب نیست. علاوه بر آن با توجه به نرخ مهاجرپذیری البرز امسال تعداد دانش‌آموزان افزایش یافته که پوشش این آمار نیاز به کمک دارد تا بتوان فضای آموزشی را برای آنها فراهم کرد که قطعا باید مورد توجه قرار گیرد.»

وی افزود: «فضای آموزشی، مقدار و امکانات آن یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به حساب می‌آید. در یک فضای آموزشی استاندارد که از فضای کافی درونی و ورزشی برخوردار است دانش‌آموزان فرصت یادگیری مشارکتی و فعالیت‌ و بازی‌های گروهی خواهند داشت. درحالی که در حال حاضر در طراحی و ساخت فضای مدارس به دلیل ضرورت تامین کلاس محدودیت وجود دارد و این موضوع نادیده گرفته می‌شود.»

نماینده مجلس ادامه داد: «آموزش و پرورش و مدارس برای تامین کلاس‌های مورد نیاز جمعیت دانش‌آموزی مجبور هستند از سرانه فضای بازی که وجود دارد کم کرده و به ساخت و افزایش کلاس‌های درسی اختصاص دهند.»

وی گفت:« خوب است که امکانات ورزشی و تفریحی برای دانش‌آموزان به ویژه مقطع ابتدایی در فضای بازدیده شود تا این اوقات فراغت فقط برای نشستن یک گوشه و حرف زدن معمولی و یا فقط خوردن خوراکی سپری نشود.»

نماینده مجلس یادآور شد: «لازمه برخورداری از این فضاها این است که استاندارد سرانه آموزشی را رعایت کنند و به تناسب مدرسه‌ و متراژی که در اختیار دارند و استاندارد سرانه آموزشی است، ظرفیت بندی کرده و برای ثبت نام و ورودی دانش‌آموز اقدام کنند. هرچند به خاطر آمار بالای دانش‌آموز و کمبود فضای آموزشی یک مقداری این دور از انتظار است و نیاز دارد که مدرسه سازی‌ها اتفاق بیافتد تا به این مرحله برسیم.»

عباسی مطرح کرد: «با توجه به جمعیت بزرگ دانش‌آموزی و رشد روزافزون مهاجرت‌ها به این استان باید امکانات، چارت و منطقه‌های آموزشی و پرورشی متناسبی نیز وجود داشته باشد. شهرستان‌های تازه تأسیس باید اداره آموزش و پرورش مستقل داشته باشند زیرا عدم وجود این امکانات موجبات نارضایتی خانواده‌ها را فراهم کرده است.»

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی نسبت به میانگین کشوری در آموزش و پرورش این استان، بیان داشت: «در استان البرز زیرساخت‌ها باید آماده شوند البته تنها این کافی نیست، البرز در حوزه نیروی انسانی نیز دچار مشکل است. منابع انسانی ابزار و سرچشمه تمامی تحولات یک دستگاه محسوب می‌شود و نیروهای کارآمد در هر سازمانی می‌توانند عامل ترقی و پیشرفت آن سازمان باشند. سیستم آموزش و پرورش استان البرز با کمبود جدی نیروی انسانی از معلم و کادر اداری تا سرایدار و … مواجه است و باید وزارتخانه متبوع در این رابطه عنایت ویژه داشته باشد.»

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد یادآور شد: «در استان البرز در طول ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم در مجموعه‌های مختلف از جمله مجموعه آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، زیرساخت‌ها و حق و حقوق معلمان، شاهد اتفاقات خرسندی بودیم برای مثال در این دوره ساخت ۳۰۰ مدرسه در دستور کار قرار گرفت و حدود ۱۵۰ مدرسه ساخته شد البته درست است اگر با وضعیت مطلوب مقایسه کنیم، فاصله بسیاری داریم ولی اگر با دولت‌های گذشته مقایسه کنیم، بسیار رشد خوبی داشته است.»

وی خاطرنشان کرد: استان البرز در عرصه تعلیم و تربیت ، مشکلاتی در بخش زیرساخت‌ها دارد که برای رفع آنها نیازمند به حمایت مسوولان دستگاه‌های اجرایی و خیرین و همراهی اولیای دانش‌آموزان داریم.»

نماینده مجلس استان البرز با بیان اینکه آموزش و پرورش البرز به یاری مسولین و نهادهای مردمی برای ارائه خدمات به جامعه هدف خود از جمله دانش‌آموزان نیاز دارد، یادآورشد: «همه ما در حمایت از این دستگاه مهم و تاثیرگذار درجامعه باید پای کار باشیم تا درآینده با مشکلات اجتماعی روبرو نشویم.»

عباسی اظهار کرد:« مدارس دارای معارض درآینده برای استان دردسرساز خواهند شد و باید قبل از بروز مشکل نسبت به چاره‌اندیشی در این خصوص اقدام کرد.»

وی در پایان گفت: «برنامه هفتم پیشرفت کشور حدود دو ماه قبل ابلاغ شده و انتظار داریم که اجرایی شدن آن به درد برنامه‌های قبلی دچار نشود؛ در پایان برنامه ششم بعد از بررسی و رصد میزان تحقق آن مشخص شد که تا پایان برنامه کمتر از ۳۰ درصد آن محقق شده است.»

دانش‌آموزخبرنگار: ابوالفضل جانی پور 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار