پزشک فیزیوتراپی البرزی:

هدف از فیزیوتراپی، تسکین درد و کمک به عملکرد زندگی بهتر است

کرج (پانا) - یکی از پزشکان فیزیوتراپی استان البرز گفت: واژه فیزیوتراپی از 2 بخش «فیزیو» به معنای جسمانی و «تراپی» به معنای درمان، تشکیل شده و به‌صورت کلی به معنای «جسم‌درمانی» است که باعث تسکین درد و کمک به عملکرد زندگی بهتر می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۹۹۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
هدف از فیزیوتراپی، تسکین درد و کمک به عملکرد زندگی بهتر است

فرزانه مرادی به مناسبت روز جهانی فیزیوتراپی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «فیزیوتراپی در سال ۱۹۴۵ میلادی به دلیل نبود فیزیوتراپ و وجود تنها تکنسین فیزیوتراپی و فعالیت در بخش بازتوانی، فعالیت در بخش توانبخشی بوده و بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی با عناوین دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شامل پیشگیری، درمان و توانبخشی است. در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی، حق تاسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی از فیزیوتراپ‌ها گرفته و در ۲ مرداد ۱۳۷۸ به آن‌ها برگردانده شد و به همین دلیل روز ۲ مرداد به عنوان روز فیزیوتراپی در ایران و روز ۱۷ شهریور، روز جهانی فیزیوتراپی در جهان نامگذاری شد.»

وی افزود: «فیزیوتراپی، زیرشاخه‌ای از رشته‌ علوم تجربی محسوب می‌شود که عملی مراقبتی است و هدف آن کاهش درد و کمک به بیمار در عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است و روش‌های درمانی آن شامل ورزش یا کشش با راهنمایی فیزیوتراپیست، ماساژ، گرما یا سرمادرمانی، آب‌درمانی گرم، یادگیری استفاده از اندام مصنوعی، تمرین با وسایلی مانند عصا یا واکر که کمک می‌کنند بیمار، حرکت کند یا تعادل خود را حفظ کند. به‌طور کامل فیزیوتراپی در بیماری‌های فراوانی موثر است که می‌توان بیماری‌های قلبی، سرطان، دیالیزی و... را نام برد.»

مرادی اضافه کرد: «در علم فزیوتراپی 3 روش درمان با نام‌های تمرین‌درمانی، الکتروتراپی و مهارت‌های درمان با دست وجود دارد. تمرین‌درمانی و مهارت‌های درمان با دست به معنای ماساژ، ورزش در آب و... است اما الکتروتراپی، روش‌های درمانی با دستگاه‌های ویژه است که سطح سلامتی فرد بیمار را افزایش می‌دهد.»

این پزشک فیزیوتراپی گفت: «فیزیوتراپی سالمندان، یکی از اَشکال فیزیوتراپی برای افراد پیر است؛ لذا افراد سالمند چون در دوره‌ پیری به سر می‌برند، اختلالاتی در مهارت‌ها و توانی‌هایشان به وجود می‌آید که با فیزیوتراپی، تحرک و توانایی آن‌ها برای انجام کارهای روزانه برمی‌گردد.»

مرادی خاطرنشان کرد: «یکی از مقدماتی‌ترین روش‌های فیزیوتراپی برای بیماران بستری است که در جهت بهبود و تخلیه ترشحات به‌کاررفته و اکسیژن‌رسانی فعالیت دارد که البته این روش در بیماران قلبی نیز انجام می‌شد اما با افزایش دانش درمان بیماری‌های قلبی، قلب به عنوان یک عضو عضلانی مد نظر فیزیوتراپی قرار گرفت و فیزیوتراپی قلبی - ریوی به وجود آمد و فیزیوتراپی قلبی - ریوی اکنون‌ یکی از تخصص‌های فیزیوتراپ‌های ماهر است که در این روش، بسیاری از بیماران مورد درمان قرار گرفته و به زندگی بهتری دست می‌یابند.»

دانش‌آموزخبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار