ستاره‌شناس و مدرس نجوم رصدخانه پژوهش‌سرای البرز:

ماه آبی‌، چهارمین حلال ماه در تابستان است

کرج (پانا) - کارشناس ستاره‌شناسی و مدرس نجوم رصدخانه و پژوهش‌سرای کرج گفت: ماه آبی برای اولین بار در تابستان سال ۱۹۳۷ عنوان و بررسی شد؛ زیرا ماه آبی، چهارمین حلال ماه در تابستان است.

کد مطلب: ۱۴۹۵۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
ماه آبی‌، چهارمین حلال ماه در تابستان است

فاطمه بخت‌آزاد در گفت‌وگو با پانا در خصوص ماه آبی در تابستان عنوان کرد: «برای اولین بار، ماه آبی در تابستان سال ۱۹۳۷ عنوان و بررسی شد. چگونگی رخداد این موضوع این‌گونه است که در 4 فصل سال 3 ماه کامل در هر فصل داریم ولی اگر فصلی به جای 3 ماه کامل ۴ ماه کامل داشته باشد، سومین ماهی که در فصل است به آن می‌گوییم ماه آبی که مربوط به دومین ماه آن سال می‌شود.»

وی افزود: «در 21 اوت سال ۱۹۳۷ میلادی این پدیده رخ داده و در نیمه تابستان 2 ماه از لحاظ تقویم میلادی دیده می‌شود ولی در تقویم قمری 2 ماه کامل را در یک ماه نداریم و این اتفاق تحت هیچ شرایطی نمی‌افتد و در یک ماه 2 ماه کامل نداریم و در نیمه ماه می‌بینیم که ماه، کامل است. ماه آبی به تقویم میلادی برمی‌گردد و اینکه در تابستان ۲۰۲۴ مجدداً این اتفاق می‌افتد و در یک فصل مشاهده می‌شود.»

بخت‌آزاد اضافه کرد: «برای مثال؛ در فصل تابستان، ماه اول را با عنوان اوایل تابستان و دومین ماه را نیمه تابستان و سومین ماه را اواخر تابستان می‌نامیم اما امسال در تابستان، اولین ماه یعنی اوایل تابستان مصادف با ۲۱ ژانویه و نیمه تابستان مصادف با ۲۱ جولای و سومین ماه مصادف با ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) و ماه اواخر تابستان نیز ۱۷ سپتامبر نامیده شده است. به سومین ماه، ماه آبی می‌گوییم که در یک دوره ۱۹ ساله تقریباً ۷ قمر آبی‌خواهیم داشت که سومین ماه هر فصل، ماه آبی است.»

کارشناس ارشد فیزیک - گرایش اخترشناسی‌ گفت: «لازم به ذکر است ماه در علم اخترشناسی با نام ماه آبی یاد می‌شود اما رنگ این ماه در واقعیت، آبی نیست و فقط کمی درخشان‌تر از حالت عادی است.»

دانش‌آموزخبرنگار: شایان ابراهیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار