چهره اثرگذاری سوادآموزی کشور:

رفتار آموزشی مناسب مهمترین گام تشویق برای شرکت در سوادآموزی است

کرج (پانا)- معاون بازنشسته سواد آموزی کشور و چهره اثرگذار سوادآموزی بیان کرد سوادآموزی نیاز به عشق و علاقه دارد و اگر به عنوان یک شغل به آن نگاه شود، شاید جالب نباشد، بلکه می بایست با عشق به آن نگاه کرد زیرا رفتار آموزشی مناسب با نیازهای‌افراد مهمترین گام تشویق برای شرکت در سوادآموزی را ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۹۱۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
رفتار آموزشی مناسب مهمترین گام تشویق برای شرکت در سوادآموزی است

عابدین بازگیر با بیان وضعیت کنونی سوادآموزی کشور درگفت‌وگو با پانا عنوان کرد:« «سوادآموزی در وضع کنونی در یک مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است.در اوایل انقلاب با هجوم تعداد زیاد بی‌سوادی روبه‌رو بودیم.در دهه اول و دوم تلاش شد تا از رشد بی‌سوادی جلوگیری شود،دردهه سوم کاهش بی‌سوادی را داشتیم و دردهه چهارم شاهد تلفیق سوادآموزی با مهارت بودیم و در دهه پنجم که زمان کنونی می‌باشد به سراغ باسواد کردن افراد ۱۰ تا ۴۹ سال می‌رویم که ان‌شالله بتوانیم تا پایان برنامه هفتم،سواد آموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال را به سرانجام برسانیم.»

بازگیر افزود: «پس از پنج دهه سواد آموزی الان نیاز به یک تغییرات اساسی برای چشم انداز فعالیت‌ها داریم و می‌بایست طبق برنامه هفتم توسعه و پیشرفت،اساس نامه سواد‌آموزی با اهداف و رویکردهای جدید تغییر کند.»

وی با بیان اینکه تعریف سنتی از سوادآموزی برای افکار عمومی و دنیا قابل پذیرش نیست و باید سوادآموزی طبق آموزش مهارت‌های عمومی شکل بگیرد، ادامه داد: «در دنیا آموزش بزرگسالان به عنوان یک رشته تخصصی است که بسیار مورد توجه است و تمام کشورها بر این آموزش تمرکز کردند ولی متاسفانه درکشور ایران برای آموزش بزرگسالان فقط برخواندن و نوشتن تمرکز می‌شود در حالی که با توجه به تحولات جدید دنیوی مخصوصا در بحث فناوری هوش مصنوعی،سوادآموزی هم باید با تغییرات همراه باشد.»

چهره اثرگذار سوادآموزی کشور گفت: «در دوران کرونا متاسفانه به دلیل اینکه بسیاری از والدین سواد فناوری نداشتند مشکلات بسیاری به وجود آمد و این موجب شد که دانش‌آموز به دنبال حاشیه برود و در نتیجه در کیفیت آموزشی بسیار تاثیرات نامطلوبی داشت،بنابراین باید در سازمان سوادآموزی آموزش‌های مهارتی بزرگسالان شکل بگیرد چرا که باید افراد از ۱۵ سال به بعد برای یک زندگی کارآمد و در ارتباط با شغل و دنیای پیرامون خود مهارت‌های لازمه را آموزش ببیند.»

بازگیر رفتار آموزشی مناسب با نیازهای افراد را مهمترین گام تشویق برای شرکت در سوادآموزی دانست و عنوان کرد: «ویژگی آموزش بزرگسالان این است که باید هدف کوتاه مدت باشد یعنی مثل کودکان نباشد که بعد از چندسال تحصیل در مدرسه نتیجه را ببینند به همین دلیل باید نیاز سنجی شود و براساس نیاز افراد به آن‌ها مهارت‌های گوناگون آموزش داده شود بنابراین مهم‌ترین گام تشویق برای شرکت افراد در سوادآموزی در دنیا رفتار آموزشی مناسب با نیاز های افراد است زیرا اگر فقط کلاس‌ها برای خواندن و نوشتن باشد خیلی پذیرش نخواهد داشت.»

وی اضافه کرد:«البته الان یکی از چالش‌های مهم سوادآموزی این است که احساس نیاز نمی‌شود و افراد فکر می‌کنند اگر باسواد بشوند حتما باید در یک مقام بالا شاغل شوند‌ در حالیکه در کشورهای دیگر زمانی که متوجه می‌شوند در زندگی‌شان سواد کاربرد علمی دارد به سوی یادگیری می‌روند.»

بازگیر ادامه داد: «به عنوان مثال بسیاری از افراد به دلیل نداشتن سواد مالی در زندان هستند یا افرادی به دلیل نداشتن سواد عاطفی در زندگی‌شان دچار اختلال و مشکل شده‌اند،بنابراین نیاز حتمی است تا سواد را در کشور یک امر همگانی قرار دهیم یعنی یک سازمان وحدت یافته تشکیل بدهیم و در آنجا هر آموزشی که لازم است ارائه داده شود.»

وی انگیزه را از عوامل مهم برای سوادآموزی بیان کرد و گفت: «طبق گفته روانشناسان انگیزه چیزی است که آدم را از درون به رفتار وادار می‌کند.در بحث توسعه و بالندگی انسان‌ها انگیزه در کنار توانمندی و آموزش موجب پویایی فرد می‌شود زیرا در شاخص‌های توسعه انسانی سه شاخص سطح یادگیری،سطح امید به زندگی و سطح اقتصادی قرار دارد که با نگاه خداوند بلند مرتبه سطح یادگیری و آموزش پس از انقلاب بسیار رشد خوبی داشته است.»

بازگیر اظهار کرد: «سواد آموزی از نوع آموزش غیر رسمی است ولی برخی کشورها مثل کشور ایران سوادآموزی را خیلی رسمی کرده‌اند به طوری که سوادآموزان مانند دانش آموزان باید در زمان طولانی مدت برای درس خواندن بروند ولی دراکثر کشورها به این صورت است که دو روز در هفته سواد یاد می‌گیرند و بقیه تایم را صرف یادگیری مهارت‌های شغلی و زندگی می‌کنند.تجربه نشان داده است کشورهای دنیا سه برخورد با سوادآموزی داشته اند،به عنوان مثال در آسیای شرقی به دلیل تعداد بالای بی‌سوادان آموزش سوادآموزی را با مهارت‌های شغلی تلفیق کرده‌اند یعنی به شکلی که افراد چند جلسه خواندن و نوشتن یاد می‌گیرند و چند جلسه هم مهارت‌های لازم را آموزش می‌بینند و در یک روستا همه افراد به یکدیگر متصل‌اند و یک کاری را آغاز می‌کنند و همه باهم به یک درآمدی می‌رسند.»

چهره اثرگذار سوادآموزی کشور از طرح‌های ارائه داده خود بیان کرد: «بنده حدود ۱۰۰ کتاب درسی،مجله و روزنامه درخصوص سوادآموزی و آموزش بزرگسالان نوشته‌ام و تنها کتابی که در کشور با نام روش‌ها و فنون تدریس در آموزش بزرگسالان نوشته‌ی بنده و یکی از همکارانم می‌باشد و تنها کتابی است که در مجامع دانشگاهی نیز وجود دارد،

وی در پایان اظهار کرد:«همچنین کتاب‌ها و برنامه‌های راهبری دیگر که بنده طراحی کردم و یکسری کتاب‌ها به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند که برای یونسکو نیز فرستاده شدند.چند طرح ویژه در خوزستان نیز راه‌اندازی کرده‌ام مانند باشگاه تلویزیونی و رادیویی که از خلاقیت‌های بنده بود که برنامه‌ها به صورت آموزشی برگزار می‌شد تا سوادآموزان بتوانند از آن بهره خوبی ببرند و طرح تلفیق سواد مهارت‌های زندگی است که تاکنون توانستیم مدال های جهانی را نیز کسب کنیم.»

دانش‌آموزخبرنگار: ملیکا بهروزی 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار