بانوی ساوجبلاغی:

نذر فرهنگی را در محرم رواج دهیم

کرج (پانا) - یکی از بانوان شهرستان ساوجبلاغ گفت در ماه محرم علاوه بر پرداختن به نذرهای مالی یا دادن غذاهای مختلف به مردم باید نذر فرهنگی را هم در بین مردم رواج دهیم.

کد مطلب: ۱۴۸۸۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
نذر فرهنگی را در محرم رواج دهیم

در عاشورای حسینی برای آشنایی با آداب و رسوم سوگواری سالار شهیدان به روستای «دوزعنبر» راهی این خطه خوش‌آب‌وهوا شدیم. در کنار موکب عزاداری، بانویی را مشاهده کردم که ظروف و زباله‌های ریخته‌شده روی زمین را جمع می‌کرد. به نزد وی رفتم و در حالی که با وجود کار ارزشمندش همچنان تمایل داشت ناشناخته بماند اما سوالاتی را از وی پرسیدم.

هدفتان از این اقدام زیبا چیست؟

ظروف یکبار مصرف علاوه بر بیماری‌زا بودن سبب آلودگی محیط زیست می‌شوند و قابل بازیافت هم نیستند. وقتی می‌بینم روستایی به این زیبایی در این ایام که خدا نظاره‌گر ما است این‌چنین سیمای زشت گرفته، تصمیم گرفتم که خودم زباله‌ها را از زمین بردارم تا شاید روی دیگران نیز تاثیر بگذارم و این نذر همه‌گیر شود.

چه مدتی است که این نذر را انجام می‌دهید؟

حدود چند سالی است که در ایام محرم به این روستا می‌آیم و به جمع‌آوری زباله‌های ریخته روی زمین مشغول می‌شوم.‌ باید به این یقین برسیم که پاکبان از لشکر یزید نیست که با ریختن زباله روی زمین بر کار آن‌ها می‌افزاییم و باید اَعمال و رفتارمان حسینی باشد نه اینکه در ظاهر فقط سیاه‌پوش امام باشیم.

تا چه زمانی به نذرتان ادامه می‌دهید؟

تا زمانی که ان‌شاءالله مردم سرزمینم به این سواد فرهنگی برسند که نیاز به نذر بنده نباشد اما معتقدم که در ایام محرم فقط با  نذر مالی و صَرف کردن هزینه‌های هنگفت نباید خود را حسینی نشان دهیم بلکه گاهی با برداشتن یک گام‌ کوچک و برداشتنِ باری را از دوش کسی می‌توانیم ارادت خود به سالار شهیدان را نشان دهیم و راه حسین(ع) و اهل بیت(ع) او را ادامه دهیم.

این بانوی خیّر را همچنان که به جاده عاری از زباله روستای دوزعنبر، خیره شده بود با اقدام زیباش تنها گذاشتم.

دانش‌آموزخبرنگار: تسنیم عقاب‌نشین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار