مشاور کنکور:

موفقیت در کنکور مستلزم داشتن پشتکار و برنامه‌ریزی درست است

کرج (پانا) - یک مشاور کنکور گفت وجود مشاور در ایام کنکور ضروری نیست اما یک مشاور دلسوز مانند کاتالیزور(کنش‌یار) به داوطلب، انرژی بخشیده و او را به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۶۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت در کنکور مستلزم داشتن پشتکار و برنامه‌ریزی درست است

علیرضا رستمی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «موفقیت در کنکور بیش از هر چیزی مستلزم داشتن پشتکار و برنامه‌ریزی درست است و داوطلب در این مسیر می‌تواند با راهنمایی افراد باتجربه یا مشاور دلسوز، پیشروی بهتری داشته باشد. پس داشتن مشاور الزامی نیست اما وجود مشاور باتجربه و دلسوز می‌تواند با راهنمایی‌های درست مثل یک کاتالیزور عمل کند و به داوطلب، انرژی لازم را داده و وی را به هدف نزدیک‌تر کند.»

وی افزود: «اینکه داوطلبان کنکور در روزهای باقی‌مانده چگونه دروس خود را جمع‌بندی کنند، بسته به شرایط هر شخص می‌تواند متفاوت باشد اما در مجموع بهتر است کنکورهای سالیان اخیر را در چهارچوبی شبیه به شرایط کنکور به‌طور مثال از لحاظ زمان‌بندی شروع و پایان کلی آزمون و تک‌تک دروس، حل و تحلیل کامل شود.»

رستمی با بیان اینکه برای کاهش استرس داوطلبان کنکور، پیشنهاد می‌شود که حتما روزانه بین ١٥ تا ٣٠ دقیقه ورزش کنند، ادامه داد: «ورزش و دویدن سبب ترشح هورمون اندروفین در بدن شده که این هورمون سبب نشاط و شادابی و کاهش استرس می‌شود. همچنین لیست نگرانی‌های خود را یادداشت کنند و در روز، زمانی را به فکر کردن در مورد آن‌ها و پیدا کردن راه حل مناسب اختصاص دهند و زمانی را به فکر کردن در مورد روز آزمون سراسری هم اختصاص دهند که در آن روز در بهترین وضعیت خود قرار دارند.»

مشاور کنکور گفت: «یکی دیگر از کارهایی که دانش‌آموزان کنکوری می‌توانند انجام دهند این است که مثبت فکر کنند تا بتوانند با آرامش بیشتری برنامه مطالعاتی خود را پیش ببرند. البته از عبادت، ذکر و یاد خالق هم هیچ‌گاه نباید غافل شوند و در صورتی که هیچ یک از موارد سبب آرامش آن‌ها نشد، پیشنهاد می‌شود به روانشناس مراجعه کنند.»

وی اضافه کرد: «دانش‌آموزان برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز می‌توانند کارهایی را انجام دهند که عبارتند از خواب مناسب، استراحت، اطمینان خاطر، تغذیه مناسب و منظم (غذاهایی مانند پنیر، ماست ترش و دوغ را سعی کنند مصرف نکنند)، مطالعه در زمان مناسب، خوردن مقدار مناسبی خرما یا کشمش، تنفس عمیق در هوای سالم و ورزش صبحگاهی، استراحت نیم‌ساعته در نزدیکی ظهر، خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب و بیدار ماندن بعد از نماز صبح که موجب نشاط و فعالیت مغز و افزایش حافظه و آمادگی برای کارهای فکری می‌شود.»

رستمی اظهار کرد: «سوالات در کنکور سال‌های گذشته به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای پاسخگویی به سؤالات، نیازی به بلد بودن تکنیک خاصی نیست ولی برای اینکه داوطلب بتواند آزمون خود را بهتر مدیریت کند، بهتر است توجه به یکسری نکات داشته باشد. مثل استفاده از تکنیک زمان‌های نقصانی که برای عمل به این تکنیک، کمی از زمان پاسخگویی به سؤالات هر درس کم کنید تا زمانی برای مرور در انتهای آزمون ایجاد شود.»

وی تصریح کرد: «البته اینکه از زمان هر درس چه میزان کم کنید بر عهده شما است و به توانایی‌های شما در آن درس یا مبحث مربوط می‌شود که به عنوان مثال می‌توانید برای هر درس ۵ دقیقه کم کنید، زمان هر درس را در ابتدای همان درس نوشته و هر 10 سؤال، یک بار شماره سؤال و زمان خود را کنترل کنید تا زمان را از دست ندهید.»

این مشاور خطاب به کنکوری‌ها گفت: «سؤالات وقت‌گیر، سؤالاتی که راه‌حل آن‌ها طولانی است، سؤالاتی که بین گزینه‌ها شکّ زیادی دارید، سؤالات مبهم و.. را شناسایی کنید و دور آن‌ها دایره بکشید تا در زمان مرور به آن‌ها رسیدگی کنید. با انجام این روش می‌توانید سؤالات ساده بسیاری را پیدا کرده و سریع پاسخ دهید و درصد مورد نیاز خود را کسب کنید. همچنین در منزل هم حتما از شیوه تست‌زنی زمان‌دار استفاده کنید، به دلیل اینکه تکنیک‌های آزمون دادن، نیازمند تمرین و تکرار فراوان است.»

رستمی با بیان اینکه حتماً تست‌های زمان‌دار را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید، خاطرنشان کرد: «در این شیوه تست‌زنی همانطور که آموزش داده شد، سعی کنید تمام عوامل را شبیه‌سازی کنید تا بتوانید با تمرین آن‌ها با کیفیت بیشتری در آزمون حاضر شوید. اگر در ایام کنکور ناامید می‌شوید، مؤثرترین راه غلبه بر احساس ناامیدی، یادآوری اهدافتان است.»

وی افزود: «لیست اهداف خود را یادداشت کرده و روزانه، زمانی را برای فکر کردن به آن‌ها اختصاص دهید و به خاطر داشته باشید برای رسیدن به هدفتان، نیاز به تلاش و پشتکار دارید. از مکالمه و رفت و آمد با افرادی که حس منفی و نگرانی به شما القا می‌کنند بپرهیزید اما اگر این حس اکنون مانع از پیشروی شما شده، پیشنهاد می‌شود یک روز را استراحت کرده و بدون کنکور زندگی کنید.»

رستمی گفت: «نقش خانواده در طی مسیری که داوطلب در حال تلاش برای قبولی در کنکور است، بسیار حائز اهمیت است. زیرا با نوع برخورد و حل مسائل مختلف در شرایط گوناگون می‌توانند در موفقیت فرزند خود دخیل باشند.»

این مشاور به دانش‌آموزان کنکوری توصیه کرد: «در این مدت باقی‌مانده حداقل تست‌های کنکورهای داخل و خارج اردیبهشت ۱۴۰۳ را تحلیل کنید و سعی‌ بر این باشد که در منزل شبیه‌سازی شرایط کنکور را داشته باشید و در ابتدا این تست‌ها را بزنید و بعد تحلیل انجام دهید. همچنین حتما ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم‌ کنید، شب‌ها دیر نخوابید و صبح‌ها زود بیدار شوید و حتما صبحانه را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید و از توکل به خدا و توسل به ائمه غافل نشوید.»

دانش‌آموز خبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار