دبیر یکی از مدارس استثنایی اشتهارد:

اعتماد به نفس هدیه مستقل شدن است

کرج (پانا) - یکی از دبیران نمونه کشوری مدارس استثنایی شهرستان اشتهارد گفت سعی می‌کنم توانایی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را به آنان نشان دهم و اعتماد به نفس را هدیه کنم که باعث استقلال‌شان است.

کد مطلب: ۱۴۸۱۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
اعتماد به نفس هدیه مستقل شدن است

مصطفی نمکی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «از همان ابتدای تحصیلات خود در مقطع ابتدایی به شغل شریف معلمی علاقه‌مند بودم به‌خصوص خاطراتی در ذهنم است که در دوره ابتدایی، پشت نیمکت‌ها می‌نشستم و به این فکر می‌کردم که چه می‌شد روزی من هم معلم شوم و علم را به دانش‌آموزان هدیه دهم. خدا را شاکرم که توانستم به هدف خود برسم و پرسش شغل آینده از جانب معلمان که با پاسخ معلمی روبه‌رو می‌شدند را به حقیقت پیوند بزنم.»

وی با اشاره به تقدس شغل معلمی افزود: «عشق و علاقه از عوامل موفقیت در این شغل است. مخصوصاً در مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یا همان مدارس استثنایی؛ چرا که دانش‌آموزان این مدارس دارای روحیه حساسی هستند که کار کردن با آن‌ها صبر و شکیبایی می‌طلبد. در کلاس‌های 4 تا 8 نفره‌ای که تک‌به‌تک با دانش‌آموزان به‌صورت انفرادی باید کار کرد که بسیار مشکل است.»

نمکی درخصوص نحوه فعالیت در مدارس استثنایی گفت: «این مدارس نیازمند معلمانی هستند که بچه‌ها و خانواده‌ها را درک کنند و با برقراری رابطه خوب، توانایی آموزش راحتی را داشته باشند. بنده هم در ابتدا با ورود به مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به درستی، قدرت تجزیه و درک و دریافت را نداشتم اما بعدها متوجه شدم که زندگی و آموزش چقدر در دنیای پاکشان راحت است.»

معلم نمونه کشوری اضافه کرد: «علاقه بنده به این کودکان وصف‌ناپذیر است. زیرا علاوه بر محبتی که در وجود تمام دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، قلب و دنیای بسیار پاکی دارند که باید همراه آن‌ها بود تا فهمید.»

وی با بیان اینکه همه کارها سختی‌های خاص خود را دارد، ادامه داد: «در چنین مدارسی هم دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا، کم‌توان ذهنی و اوتیسم هستند که هر کدام از این گروه‌ها نیازمند علاقه مختص خودشان هستند و باید در جمع‌شان حاضر شد تا در کنار سختی‌‌ها شیرینی کار را هم در جمع آنان چشید.»

نمکی گفت: «به عنوان یک معلم سعی می‌کنم توانایی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را به آنان نشان دهم و اعتماد به نفس را هدیه کنم که باعث استقلال‌شان است. سعی می‌کنم نسبت به مهارت‌های ارتباطی آن‌ها موثر باشم و استفاده از وسایل زندگی را آموزش دهم.»

این معلم نمونه با بیان اینکه دانش‌آموزان مدارس استثنایی انتظار پذیرش از ما دارند تا همانگونه که هستند آن‌ها را بپذیریم، اظهار کرد: انتظار دارند که با علاقه به صحبت‌هایشان گوش دهیم و مورد تمسخر قرار نگیرند. برای کارهای درست‌، منتظر تشویق و تایید از جانب ما هستند. همیشه به شاگردانم می‌گویم که شما توانمند هستید و می‌توانید و اگر بخواهید و تلاش کنید از پس هرکاری بر می‌آیید. چون عمیقاً معتقدم که به شدت مستعد هستند.»

دانش‌آموز خبرنگار: سیده‌سارا بهرامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار