رئیس یکی از مراکز اهدای خون کرج:

با اهدای خون می‌توان جان ۳ هم وطن را نجات داد

کرج (پانا)- رئیس یکی از مراکز اهدای خون کرج گفت: اهدای خون تبلور زیبای انسانیت و مهرورزی است که امید به زندگی را در افراد نیازمند به این فرآورده حیات بخش ارتقا می‌بخشد و سبب بهبود روند درمانی آنان می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۸۰۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
با اهدای خون می‌توان جان ۳ هم وطن را نجات داد

فاطمه بازدار به مناسبت روز اهدای عضو در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:« بسیاری از ما این دغدغه را داریم که چطور و از چه طریقی می‌توانیم به بیماران دیگر به‌خصوص در شرایط بحرانی کمک کنیم. اهدای خون، یکی از مهم‌ترین روش‌های نجات جان انسان‌های دیگر است.»

وی افزود: «افرادی که در سوانح رانندگی یا بر اثر بلایای طبیعی مثل زلزله دچار مصدومیت می‌شوند، نوزادان و کودکانی که دچار کم‌خونی هستند و بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، همگی از انسانی‌هایی هستند که برای زنده ماندن به خون هم‌نوعان خود نیاز دارند.»

بازدار اضافه کرد:«اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد:«ازجمله مزایای اهدای خون می‌توان کمک به افراد آسیب دیده درتصادفات، تحت درمان سرطان و مبارزه با بیماری‌های خونی و دلایل دیگر اشاره کرد. متأسفانه کمبود خون فعلی منجر به تاخیر در انتقال خون برای افراد نیازمند می شود.»

بازدار بیان کرد:«اهدای خون مساوی است با اهدای فرصت زندگی دوباره به انسانی دیگر و بیماری‌ها و شرایط بسیاری باعث می‌شود تا زندگی یک انسان در گرو دریافت خون باشد.»

رئیس مرکز اهدای خون گفت: «همه ما می‌توانیم با اهدای خون، زندگی یک انسان را از مرگ نجات دهیم. اهدای خون، فرصتی دوباره برای زیستن است.اهدای خون نه‌ تنها باعث رضایت و آرامش درونی انسان می‌شود، بلکه روی جسم و سلامت بدن نیز تاثیرات خوبی می‌گذارد.»

وی عنوان کرد:«اگر میزان آهن موجود در بدن زیاد باشد، با انتقال خون می‌توان این مقدار را کاهش داد. افزایش آهن در رگ‌ها باعث تجمع چربی در عروق شده و در نتیجه احتمال گرفتگی رگ و بروز مشکلات قلبی افزایش می‌یابد. با اهدای خون امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.»

بازدار متمرکز شد:« کنترل میزان آهن خون می‌تواند سلامت کبد را تضمین کند. تجمع این ماده در کبد می‌تواند در طولانی‌مدت باعث بروز سیروز کبدی شود. اهدای خون در کاهش احتمال ابتلا به سرطان موثر است. زیرا اهدای خون نوعی پاک‌سازی بدن محسوب می‌شود.»

وی در پایان یادآور شد:«هر دفعه خون دادن باعث سوختن ۶۵۰ کالری می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که انتقال خون یک روش موثر نیز برای کنترل یا کاهش وزن محسوب می‌شود،بیایید با اهدای خون خود جان هموطن نیازمند و مریض خود را نجات دهیم. امروز، روز جهانیِ مهربانی است و چه مهربانی بالاتر از اهدای زندگی به یک هموطن است.»

دانش آموزخبرنگار: آیلین فیضی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار