آموزگار حق‌التدریس شهرستان طالقان:

خلاقیت در آموزش به‌ویژه در دوره ابتدایی باعث موفقیت معلم می‌شود

کرج (پانا) - یکی از معلمان شهرستان طالقان گفت زمانی که معلم برای درسی، یک بازی طراحی می‌کند یا فیلم آموزشی در کلاس پخش می‌کند، تمام دانش‌آموزان در روند یادگیری فعال می‌شوند که بی‌شک این نوع آموزش بسیار مفید خواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۷۸۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
خلاقیت در آموزش به‌ویژه در دوره ابتدایی باعث موفقیت معلم می‌شود

آتنا خنجری‌، آموزگار حق‌التدریس‌ که در حال تدریس به 3 دانش‌آموز در روستای کش شهرستان طالقان است در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «معلمی، شغل با اهمیت و جایگاه اجتماعی بالا است. چرا که این شغل در تربیت نسل جدید و در نتیجه آینده یک کشور سهم بسیار مهمی دارد.»

خنجری تصریح کرد: «البته جایگاه معنوی معلمی بر کسی پوشیده نیست. چرا که در دین اسلام نیز آموختن به‌ دیگران بسیار ارزشمند است اما متاسفانه برخی معلمان در شرایط بسیار سختی مشغول تدریس هستند که تنها عشق به دانش‌آموزان و شغل معلمی، عامل تحمل این‌ سختی‌ها است.»

وی با بیان اینکه همواره سعی دارم در کنار آموزش، دانش‌آموزان را با مهارت‌های زندگی نیز آشنا کنم و برای رشد اعتماد به نفس به آن‌ها مسئولیت‌هایی هر چند کوچک بدهم تا انسان‌هایی مسئولیت‌پذیر و مقتدر در آینده باشند، افزود: «همچنین از روش‌های مختلف تدریس در کلاس استفاده می‌کنم. به عنوان مثال؛ مشارکت خود دانش‌آموزان در امر آموزش موجب می‌شود به اهداف آموزشی درست برسیم.»‌

خنجری در رابطه با شاخص‌های یک معلم نمونه گفت: «معلمی، نمونه است که یادگیری و آموزش را متوقف نکند. چرا که دنیای امروز هر لحظه در حال پیشرفت است و معلم همواره باید تلاش کند تا به علم و دانش خود بیفزاید و با بهترین روش‌ها به دانش‌آموزانش علم بیاموزد تا آموزش باکیفیتی داشته باشد.»

این آموزگار خاطرنشان کرد: «همچنین معلمی که خوش‌رو و صبور باشد، کلاسی شاد و پرانرژی خواهد داشت و آموزش، زمانی اثربخش است که دانش‌آموزان با لذت، حال خوب و در فضایی امن و مناسب آموزش دیده باشند.»

وی خلاقیت را از ویژگی‌های معلمان موفق دانست و افزود: «خلاقیت از نظر بنده‌ به‌ویژه در دوره ابتدایی باعث موفقیت معلم می‌شود. زمانی که معلم برای درسی، یک بازی طراحی می‌کند یا فیلم آموزشی در کلاس پخش می‌کند، تمام دانش‌آموزان در روند یادگیری فعال می‌شوند که بی‌شک این نوع آموزش بسیار مفید خواهد بود.»

خنجری ادامه داد: «معلم باید مسئولیت‌پذیر باشد و تمام تلاش خود را برای پیشرفت و موفقیت فراگیرانش انجام دهد و مانند مادری دلسوز، دانش‌آموزان را پرورش دهد. زیرا در هر دوره‌ای معلمانی که نسبت به آینده‌سازان جامعه دغدغه‌مند هستند، موفق‌تر خواهند بود.»

این آموزگار گفت: «با توجه به اینکه در ابتدای مسیر معلمی هستم باید همچنان آموزش ببینم و در مسیر یادگیری علم باشم تا به مهارت و آگاهی‌هایم افزوده شود و بتوانم در این مسیر توانا موفق‌تر شوم.»

وی با بیان اینکه در این 2 سالی که شغل معلمی را آغاز کرده‌ام همواره تلاش کرده‌ام که دانش‌آموزان در عین آموزش از مطالب درسی لذت ببرند و مهارت کسب کنند، اظهار کرد: «تمام سعی‌ام بر این بوده که هر چند با امکانات کم محیط آموزشی، کلاس دانش‌آموزان روستایی با مناطق شهری تفاوت چندانی نداشته باشد و دانش‌آموزان، کمبود را از لحاظ امکانات آموزشی کمتر حس کنند.»

معلم نمونه البرزی بیان کرد: «سراسر ایران، مناطق پرجمعیت و کم‌جمعیت‌ شهر، روستا و... نیازمند معلمانی حاذق، ماهر و البته نیازمند امکانات آموزشی خوب است. در گوشه‌گوشه‌ این مرز و بوم، استعداد‌هایی نهفته که معلمان باید آن را پیدا کنند و سپس رشد و پرورش دهند.»

وی با تاکید بر اینکه به مناطق روستایی و محروم باید نگاه ویژه‌ای داشت، خاطرنشان کرد: «دانش‌آموزان این مناطق با انگیزه‌ای که دارند و با امکانات کم و شرایط سخت، بسیار بااستعداد هستند و تلاش می‌کنند تا به اهداف و آرزوهای خود برسند و حتی همه‌ ما معلمان تلاش خود را می‌کنیم که نگاه یکسانی به همه‌ دانش‌آموزان داشته باشیم و در کلاس درس عادلانه رفتار کنیم.»

خنجری اظهار کرد: «به عنوان عضو کوچک جامعه‌ معلمان از اولیا و معلمان گرامی خواستارم توجه بیشتری به استعداد و علایق فرزندان داشته باشند و آن را پرورش دهند. چرا که دانش‌آموزان، آینده‌سازان این مرز و بوم هستند و بنابراین باید تمام تلاش خود را برای شکوفایی آن‌ها انجام دهیم.»

وی ابراز کرد: «خدا را شاکرم که مرا لایق و شایسته‌ شغل معلمی دانسته و پرورش کودکان ایران‌زمین چه زیبا و شیرین است.»

دانش‌آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار