گزارش پانا از نیاز بازار کار به مشاغل تکنسینی؛

وزارت آموزش و پرورش به توسعه هنرستان‌ها در استان‌های صنعتی کشور توجه جدی داشته باشد

تهران (پانا) - رشته‌های هنرستانی، دانش‌آموزان را برای ورود به بازار کار و یادگیری دروس به‌صورت عملی به بهترین نحو آماده می‌کنند. برخی استان‌های کشور صنعتی هستند و طبیعی است که نیاز بیشتری به نیروهای تکنسینی دارند بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید در توسعه هنرستان‌ها یا ایجاد هنرستان‌های جدید به این موضوع توجه داشته باشد که متناسب با مشاغل مورد نیاز نسبت به تربیت و آموزش مهارت به دانش‌آموزان علاقه‌مند اقدام شود.

کد مطلب: ۱۴۹۵۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
وزارت آموزش و پرورش به توسعه هنرستان‌ها در استان‌های صنعتی کشور توجه جدی داشته باشد

انتخاب رشته و مدرسه محل تحصیل در دوره متوسطه دوم یکی از مراحل مهم و تأثیرگذار در آینده کاری دانش‌آموزان است. در سال‌های اخیر فشار جامعه و والدین جهت انتخاب رشته تجربی کاهش یافته و به علاقه، توانایی و استعداد دانش‌آموز نیز توجه می‌شود. برای آن دسته از دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به یادگیری یک مهارت و تخصص به صورت فنی و عملی هستند، ثبت‌نام در رشته‌های تحصیلی هنرستان بهترین انتخاب خواهد بود.

در سال‌های اخیر با توجه به اینکه بازار کار رشته‌های تحصیلی هنرستان در ایران رونق یافته است، دانش‌آموزان بسیاری این مدارس را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند. با افزایش تعداد دانش‌آموزان متقاضی، به مرور تعداد افراد ماهر و متخصص در صنایع مختلف نیز بیشتر خواهد شد.

توسعه هنرستان‌ها متناسب با نیازهای شغلی در استان‌های مختلف

آن‌گونه که رئیس کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش‌ باید نسبت به آموزش و توسعه هنرستان‌ها یا مراکز فنی و حرفه‌ای ‌متناسب با نیازهای شغلی در استان‌های مختلف با توجه به صنایعی که در آن‌ها مستقر هستند، اقدام کند.

موسی احمدی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «باید فرهنگ‌سازی مناسبی برای کار صورت گیرد تا دانش‌آموزان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کار را فقط در پشت میز نشستن ندانند و به این موضوع واقف باشند که جامعه به تمامی مشاغل نیاز داشته و هر شغل یا خدمتی ارزش محسوب می‌شود.»

استان‌های صنعتی نیاز بیشتری به نیروی کار تکنسینی دارند

احمدی عنوان کرد: «برخی استان‌های کشور صنعتی هستند و طبیعی است که نیاز بیشتری به نیروهای تکنسینی دارند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید در توسعه هنرستان‌ها یا ایجاد هنرستان‌های جدید به این موضوع توجه داشته باشد که متناسب با مشاغل مورد نیاز نسبت به تربیت و آموزش مهارت به دانش‌آموزان علاقه‌مند اقدام شود.»

وی بیان کرد:‌ «بخشی از آموزش‌ها نیز باید به‌صورت عملی در خود صنایع انجام شود و انجام آموزش در محیط واقعی انگیزه دانش‌آموزان را برای آموزش بهتر و مهارت‌ورزی مناسب‌تر تقویت خواهد کرد.»

رئیس کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد:‌ «در کنار هنرستان‌ها، مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در بخش‌های تکنسینی دارند و باید از همه ظرفیت‌ها برای تربیت نیروی کار بهره برد.»

درب صنایع باید به روی آموزش‌های عملی به دانش‌آموزان و دانشجویان باز باشد

وی عنوان کرد:‌ «وقتی نیروی کاری از محیط علمی فارغ‌التحصیل شد باید به حدی آموزش دیده باشد که بتواند وارد محیط‌های کاری شود. درب صنایع باید به‌روی آموزش‌های عملی به دانش‌آموزان و دانشجویان باز باشد و در این زمینه همکاری مناسبی میان آموزش‌وپروش،‌ وزارت علوم و صنایع کشور وجود داشته باشد.»

احمدی خاطرنشان کرد:‌ «اشتغال اکنون به دغدغه‌ای مهم برای خانوارها بدل شده و اگر دانش‌آموزان بدانند که پس از فارغ‌التحصیلی راهی برای ورود به بازار کار دارند تلاش بهتری در کسب آموزش‌های عملی و مهارت‌ورزی خواهد داشت.»

وی تاکید کرد:‌ «متناسب با نیازهای شغلی در استان‌های مختلف با توجه به صنایعی که در آنها مستقر هستند، باید نسبت به آموزش و توسعه هنرستان‌ها یا مراکز فنی و حرفه‌ای اقدام کرد چون نیاز بازار کار آن وجود دارد. حال اگر در شهر یا استانی که بازار کار وجود ندارد نیرویی آموزش ببیند مجبور به مهاجرت به استان‌های دیگر خواهد شد که معضلات خود را دارد.»

احمدی بیان کرد:‌ «در بحث تامین نیروی انسانی مورد نیاز چند مشکل وجود دارد. یکی از مشکلات این است که به دلیل آنکه نتوانسته‌ایم شرایط حقوقی و قانونی برای نگه‌داشتن نخبگان فراهم کنیم موجب شده تا این نیروها به خارج از کشور مهاجرت کنند.»

بر اساس این گزارش، اکنون بازار کار بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی با کمبود نیروی کار متخصص مواجه است و نکته مهمی که جامعه و به ویژه خانواده دانش‌آموزان باید به آن توجه داشته باشند این است که این مدارس محل تحصیل دانش‌آموزان پایه ضعیف نیست و بسیاری از این دانش‌آموزان واقعا با استعداد بوده و مهارت بسیاری در کارهای فنی و عملی دارند. فقط به دلیل اینکه زمینه علاقه‌مندی این افراد به مباحث تئوری نیست، نباید آن‌ها را دانش‌آموزان ضعیف در نظر گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار