نقشه راه تنظیم بازار کشور تدوین شد
تهران (پانا) - قائممقام وزیر صنعت، با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار کشور، اظهار داشت: این نقشه راه و الزامات اجرایی آن تهیه و برای مقامات ذیصلاح ارسال شد.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدرس خیابانی در مورد رویکردهای ویژه نقشه راه تنظیم بازار کشور گفت: در این سند توجه به معشیت عمومی در اولویت قرار دارد و تامین به هنگام کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، حمایت از تولید داخل و افزایش رقابتپذیری تولیدات، کنترل و مدیریت واردات، گسترش زیر ساختهای تجاری و لجستیکی همگام با ظرفیت های تولیدی، همگن سازی آمایش تجاری با آمایش صنعتی کشور، تامین حداکثری کالاهای اساسی از محل تولیدات داخلی، بهینه سازی الگوی مصرف، بهره گیری از ظرفیت های تجاری استانهای مرزی، تمرکز سیاست گذاری درتنظیم بازار، کنترل موجودی و قیمت کالا به عنوان ۲ شاخص کلیدی در تنظیم بازار، تقویت نقش تشکلهای بخش خصوصی و اتحادیههای تعاونی و انجمنها هم در تصمیمسازی و هم در مراحل مختلف اجرا از جمله اجرای دقیق امور مربوط به ذخیره سازی و بکارگیری ابزارهای تنظیم بازار کالاهای استراتژیک ؛ دستور کار اجرایی مسئولان خواهد بود.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همزمان با جهتگیری کاهشی واردات کالاهای غیرضرور و کالاهایی که تولید مشابه در کشور دارند در خصوص کالاهای اساسی ضمن رعایت این اصل، با اولویت تامین کسری نیاز کشور انجام خواهد شد.
مدرس خیابانی ادامه داد: جهتگیری مهم دیگر در این نقشه راه کاهش هزینه مبادله کالا و خدمات با اصلاح و نوسازی شبکه توزیع که در این راستا سامانههای مناسبی طراحی و عملیاتی شدهاند که اولویت آنها حذف هزینهها و نقش واسطهها در روند توزیع کالا در سطح کشور است.
قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: استفاده از ظرفیتهای نوین و نقش استارت آپها در شبکه توزیع، کاهش تجارت غیر رسمی و کاهش قاچاق کالا، تقویت و توسعه محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا، تنوع بخشی در بازار ها، متنوعسازی کالاهای تولیدی و تنوع بخشی در بنگاه های تولیدی صادراتی نیز در این نقشه راه به صورت پررنگ دیده شده است.
مدرسخیابانی خاطرنشان کرد: توسعه صادرات بخشی از نقشه راه تنظیم بازار است چرا که با فعال سازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و افزایش تولید مسلما قیمت کالا نیز کاهش یافته و به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود.
وی ادامه داد: تقویت برند های ایرانی و ساخت ایرانی با تغییر نگرش عمومی به ویژه در عوامل توزیع و عرضه که به نوعی در ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی نقش مؤثری دارند نیز از جهتگیریهای نقشه راه تنظیم بازار کشور هستند.
مدرس خیابانی گفت: بهرهگیری از توان علمی دانشگاههای کشور در اصلاح روند اجرایی تنظیم بازار امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.
این مسئول با اشاره به اهمیت پیشبینی شرایط فعلی و آتی روند جاری در بازار گفت: بسیاری از تلاطمات بازار ناشی از تکانههای شاخصهای عمده اقتصادی کشور است که در این برنامهها اصل فراوانی کالا و مقدم بر قیمت، در دستور کار است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در چارچوب این سند نگاه ویژه ای به موضوع کنترل بازار و روش های نوین نظارتی شده است تا از همه ظرفیت های موجود به حفظ ثبات بازار کمک نماییم.
مدرسخیابانی گفت: تنظیم بازار یک ماموریت کاملا فرابخشی و نیازمندهمه دستگاههای ذیربط در این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: برنامههای عملیاتی رویکردها و چشماندازهای متصور در این نقشه راه با همکاری همه بخشهای مسئول تدوین و در حال اجرا میباشد و تا به عنوان یک الگو و چارچوب معین به روند اصولی تنظیم بازار در کشور کمک کند.
ارسال دیدگاه