در گفت وگو با پانا:

صالحی، عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران: بخش خصوصی میدان‌دار استفاده از ظرفیت‌های اینستکس شود

اینستکس قابلیت پوشش کالاهای دیگر را نیز دارد

تهران (پانا) – عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران با تاکید براینکه بخش خصوصی باید میدان‌دار استفاده از ظرفیت‌های اینستکس شود، می‌‌گوید اگرچه ظرفیت‌های اینستکس در معاملات و مبادلات محدود است، چاره‌ای جز استفاده از آن وجود ندارد. اگر از ظرفیت اینتکس استفاده نشود، طبیعی است که وضع مطلوبتری نسبت به آنچه در حال تجربه آن هستیم به وجود نخواهد آمد.

کد مطلب: ۹۲۵۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
صالحی، عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران: بخش خصوصی میدان‌دار استفاده از ظرفیت‌های اینستکس شود

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ « اجرای اینستکس با شروط کنونی نیز حرکتی رو به جلو است زیرا تهاتر و واردات از اروپا را می‌‌توان از طریق اینستکس با وضع بهتری به جلو برد. امروز تبادلات مالی و تجاری در جهان به هم گره خورده است و نمی‌توان بدون توجه به یک بخش انتظار مطلوبتری از سایر بخش‌ها داشت.»

صالحی عنوان کرد:‌ «مشکل تبادلات تجاری و مالی ایران با وجود اجرای اینستکس باز هم برقرار خواهد بود اما دست روی دست گذاشتن و بهره نگرفتن از آن نیز خطا است. اروپایی‌ها می‌توانند منابعی را که قول آن را داده‌اند به ایران منتقل کنند و قادر به گسترش آن به سایر کالاها نیز هستند.»

وی اضافه کرد:‌ « به نظر می‌رسد در گام نخست اینستکس محدود به غذا و دارو است اما در گام‌های بعدی می‌تواند به سایر کالاها نیز گسترش یابد. اینستکس تا عملیاتی نشود و امتحان خود را پس ندهد، نمی‌توان هجمه‌ها و انتقادها را به آن وارد دانست.»

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران درباره نظر فعالان اقتصادی درباره اجرای اینستکس اظهار کرد:‌ «اقتصاد موضوعاتی گره خورده به هم دارد. باید به این فکر کنیم که امنیت فعالیت‌های اقتصادی افزایش یابد و مبادلات تجاری با کشورها توسعه یابد. اگر روزی برسد که بتوان از این امکان فراهم شود و از ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی و اقتصادی بهره گرفته شود به طور حتم فعالان اقتصادی نیز وضع بهتری را در اقتصاد تجربه خواهند کرد.»

صالحی درباره مباحثی که پیرامون استفاده از ظرفیت سفارتخا‌نه‌ها در تبادلات اقتصادی مطرح است، گفت: « واقعیت آن است که دامنه تحریم‌های اقتصادی گسترده است؛ سفارتخانه‌ها در این وضع چه کاری می‌توانند بکنند؟ آیا باید با چمدان پول جابه‌جا کنند؟ برخی از بانک‌های خارجی حتی به تجار ایرانی با ای‌میل مراوده نمی‌کنند و مذاکره با آنها باید به صورت شفاهی باشد، در این موقعیت چه کاری از دست سفارتخانه‌ها ساخته است.»

وی ادامه داد:‌ «اقتصاد علم است، اقتضائات خود را دارد و باید به این اصل باور داشت. طبیعی است که تصمیم‌های سیاسی بر آنچه اقتصاد را متاثر می‌کند، اثر مستقیم دارد.»

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌ «باید از اینستکس حتی اگر در گام نخست محدود به غذا و دارو باشد، استقبال کرد و شاید موجب شود تا اروپایی‌ها قادر شوند تبعات تحریم بر ایران را کاهش دهند. حتما باید از ظرفیـت‌های اینستکس به خوبی استفاده کرد و این شدنی‌ نیست مگر آنکه از ظرفیت‌های دیپلماسی به منظور بهره‌مندی از آن استفاده کنیم.»

وی ادامه داد:‌ «بخش خصوصی باید میدان‌دار استفاده از ظرفیت‌های اینتکس شود و هیات‌ها و تیم‌های اقتصادی مسئول ارتباطات ضروری برای این منظور شوند. ضروری است از ظرفیت اتاقهای بازرگانی و تشکل‌ها به این منظور بهره گرفته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار