«ناگفتههای ارز زائرین اربعین» به روایت بانک ملی
تهران (پانا) - بانک ملی ایران طی اطلاعیهای برخی اقدامها طی این مدت را باعنوان ناگفتههای ارز زائرین اربعین حسینی منتشر کرد.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی به نقل از بانک ملی ایران، این بانک ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و با آرزوی قبولی زیارت زائرین محترم اباعبدالله الحسین (ع) نکات زیر را جهت تنویر افکار عمومی به عرض ملت شریف ایران و دوستداران اهل بیت (ع) می رساند:
۱- بانک ملی ایران به پشتوانه تجربه و تخصص خود هر ساله ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی، عتبات عالیات و حجاج خانه خدا را در داخل کشور و بصورت حرفهای و تخصصی عرضه میکند.
۲- امسال نیز مانند گذشته این بانک عهدهدار این مسئولیت شد اما به دلیل همکاری نکردن و همراهی بانک مرکزی عراق، امکان انتقال دینارهای بانک مرکزی کشورمان از عراق به داخل کشور میسرنشد و به ناچار باید ارز زائرین معزز در داخل خاک عراق به آنها عرضه شد.
یادآوری این نکته مهم ضروری است که با این تصمیم مهم دولت (پرداخت دینار به زائرین)، دلالان ارز در داخل کشور و در عراق که به جهت تفاوت فاحش نرخ ارز متنعم بودند، سود و منافع سرشار خود را از دست میدادند.
۳- قبول مسئولیت مذکور توسط بانک ملی ایران و همکاری نکردن بانک مرکزی عراق در وضعی رخ داد که حدود یکصد هزار نفر از زائرین گرامی وارد خاک عراق شده بودند. بنابراین بدون فوت وقت به منظور دایر نمودن ۲۵۰ باجه در نقاط مختلف عراق از جمله کاظمین، نجف، کربلا، مناطق مرزی مهران و شلمچه با یک شرکت پیمانکار عراقی قراردادی منعقدشد. با این وجود در روز اول و دوم شروع پروژه شرایط نامساعد جوی - طوفان و بارندگیهای شدید در منطقه مرزی مهران، امکان حمل کانکسها و دایر نمودن باجهها را مختل کرد. اما در دیگر نقاط و با اضافهشدن کارکنان بانک ملی به آن مناطق ایجاد باجهها سرعت گرفت.
۴- چند ساعت از دایر شدن باجههای تحویل ارز نگذشته بود که بانک مرکزی عراق و نیروهای امنیتی کشور مذکور، بنا به دلایل مختلف از جمله اخذنشدن مجوزهای مربوطه و رعایت مسائل امنیتی بیش از ۲۰۰ باجه بانک ملی از جمله باجههای مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل کردند.
در این مقطع بود که در یک کشور بیگانه با مشکلات پی در پی از این دست مواجه گشتیم و البته باید به مشکلات مذکور، قطعیهای مکرر و طولانیمدت برق و اینترنت که ناشی از ضعف در زیرساختهای عراق بود و البته لازمه فعالیت باجههای بانکی است را اضافه کرد.
موارد فوق موجب شد که زائرین محترم حسینی برای ساعتها با صفهای طولانی و معطلی مواجه شوند که البته وظیفه خود دانستیم در همان روز و طی اطلاعیهای به جهت مشکلات ناخواسته و پیش آمده، از این عزیزان عذرخواهی کنیم.
همزمان با اعزام بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان بانک ملی ایران اعم از کارمندان، مدیران، معاونین و اعضای هیات مدیره از طریق زمینی و هوایی، به دنبال تعیین مکانهای جدید بوده است و با همکاری تعدادی از نهادها، ساختمانهایی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و چون برخی از آن ساختمانها در شان زائرین محترم و بانک ملی ایران نبود، به سرعت از مدار سرویسدهی خارج شد.
به هرحال، پس از سی ساعت کار مستمر اوضاع به روال عادی برگشت و توانستیم یکی پس از دیگری به این مشکلات فائق آییم و سرویسدهی به صورت شبانهروزی و بدون وقفه و کمترین زمان معطلی برای زائرین محترم صورت گرفت، (تصاویر وضع عادی پرداخت ارز از روز سوم در رسانهها منتشر شد).
۵- مطابق اعلام بانک مرکزی پرداخت ارز تا یازدهم آبان در کشور عراق ادامه خواهد داشت و پس از آن تاریخ اگر زائرین محترمی که به هر دلیلی نخواسته و یا نتوانستهاند ارز مربوطه را دریافت کنند، بانک ملی ایران متعهد است عین مبلغ واریزی به همراه " کمک هزینه سفر زیارتی " را به حسابشان مسترد کند.
۶- البته از برخی رسانهها که بدون عنایت به مشکلات عظیم پیش گفته بیمحابا و غیر منصفانه علیه بانک ملی ایران و کارکنان شریف آن که بدون هیچ منت و انتفاعی در سختترین وضع به عاشقان حسینی خدمت صادقانه ارائه میدادند مطالبی به دور از انصاف و بعضاً وارونه انتشار دادهاند گلایهمند هستیم.
از آن دسته از رسانهها که صادقانه، منصفانه و بدون هیچ خط و رسم سیاسی، واقعیتها را منعکس و روانی انجام امور در باجههای بانک ملی ایران را به زائرین اطلاعرسانی کرده تشکر و قدردانی میکنیم.
۷- لازم میدانیم از پشتیبانی و حمایت دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و ناظر امور زائرین، ستاد اربعین مستقر در داخل کشور، سفارت و کنسولگریهای نجف و کربلا، استانداریهای خوزستان و ایلام و فرمانداریهای تابعه تشکر و قدردانی کنیم.
در پایان و یکبار دیگر از آن دسته از زائرین گرانقدری که ممکن است متحمل زحمت و رنجش شده باشند عذرخواهی بعمل می آوریم.
ارسال دیدگاه