تشریح ابعادی تازه از برخورد کامیون با تانکر سوخت در آزادراه کاشان- نطنز
قائم مقام سازمان راهداری عنوان کرد: راننده تانکر مقصر ۱۰۰ درصدی تصادف اخیر بوده است
تهران (پانا) - قائم مقام رئیس سازمان راهداری ضمن تشریح ابعاد جدیدی از حادثه شب گذشته آزادراه کاشان-نطنز، به مقصر بودن ۱۰۰ درصدی راننده تانکر اشاره میکند و میگوید اتوبوس ۷۰ متر جلوتر از محل وقوع سانحه در همان باند آزادراه، واژگون و مشتعل میشود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران قربانی، در تشریح آخرین بررسیهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای از حادثه برخورد اتوبوس تهران - کرمان با تانکر حامل نفتگاز در آزادراه کاشان- نطنز - اصفهان بیان کرد: در راستای بررسی ابعاد بیشتر این تصادف، به محل وقوع حادثه رفتیم تا جوانب کار بررسی شود.
وی در تشریح این حادثه توضیح داد: روز دوشنبه ساعت ۲۳:۰۸ در آزادراه کاشان- نطنز - اصفهان قبل از خروجی بادرود و در ۲۵ کیلومتری نطنز، اتوبوس تهران - رفسنجان - کرمان با تانکر حامل سوخت برخورد میکند.
قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: این اتوبوس اسکانیا، از ترمینال جنوب تهران عازم رفسنجان و در ادامه کرمان بوده است که ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه پس از زمان شروع حرکت، دچار سانحه میشود، در زمان بروز سانحه سرعت اتوبوس، سرعت مجاز بوده است و اتوبوس به اندازه ظرفیت وسیله نقلیه که ۴۴ صندلی بوده است، مسافرگیری کرده است ضمن آنکه سه کودک نیز به همراه خانواده خود در اتوبوس بودهاند.
قربانی گفت: تانکر حمل گازوئیل از نوع دانگفنگ تولید سال ۱۳۹۱ بوده است که از پالایشگاه اراک سوختگیری کرده و به مقصد میبد یزد در حال حرکت بوده است.
جزئیات نحوه وقوع تصادف
قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بیان کرد: در زمان وقوع حادثه تانکر حامل سوخت در خط کندرو آزادراه و اتوبوس مذکور هم در خط دوم آزادراه در حال حرکت بوده است که هنگام وقوع سانحه، راننده تانکر به صورت ناگهانی به سمت چپ منحرف میشود و به علت آنکه فاصله کمی بین اتوبوس و کامیون وجود داشته است، پس از انحراف به چپ تانکر، «جلوراست» اتوبوس به «عقبچپ» تانکر حامل سوخت برخورد میکند و به محض اصابت، انفجار اولیه رخ میدهد و آتش شعلهور میشود و «جلوراست» اتوبوس دچار حریق میشود.
قربانی اظهار کرد: هر دو راننده اتوبوس (راننده و کمک) در حادثه جان باختند اما راننده تانکر به محض برخورد، تانکر را به سمت راست هدایت کرده و ۴۰ متر پس از فاصله از محل حادثه، خودرو را متوقف کرده است و از سمت شاگرد خود را به بیرون تانکر پرت میکند.
وی افزود: اتوبوس در ادامه ۷۰ متر جلوتر از محل وقوع سانحه واژگون میشود به طوری که سقف اتوبوس روی آسفالت و چرخها به سمت بالا قرار میگیرد؛ در حین واژگون شدن اتوبوس عدهای از مسافران به بیرون پرت شده و مصدوم میشوند اما بقیه مسافران و رانندهها که در اتوبوس بودهاند به علت اشتعال اتوبوس دچار سوختگی شدهاند.
قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: در محل حادثه ۱۹ نفر جان باختند و ۲ نفر هم در بیمارستان فوت کردهاند، در این حادثه ۲۶ نفر مصدوم شدهاند که ۹ نفر آنها شامل ۷ نفر در بیمارستانهای کاشان و ۲ نفر در بیمارستان اصفهان بستری هستند، همچنین ۱۷ نفر هم به صورت سرپایی مداوا شدهاند.
راه از نظر ایمنی مشکلی نداشته است
قربانی درباره مشخصات راه گفت: حادثه در آزادراه دارای سه باند رفت و سه باند برگشت رخ داده است و از نظر راه، خطکشی، مسیرنما و علائم مشکلی نداشته است، حتی چراغ چشمکزن هم وجود داشته که هشدارهای لازم را داده است ضمن آنکه میانه راه و طرفین راه به صورت استاندارد با شانههای ۳ متری و ۱۰ متری (طرفین) مشخص شده بوده است.
قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأکید کرد: هیچ یک از این ۲ وسیله نقلیه پس از حادثه به سمت باند مجاور نرفتهاند و فقط اتوبوس ۷۰ متر پس از محل حادثه واژگون شده است و فقط قسمت کمی از اتوبوس وارد میانه راه شده بود.
راننده تانکر در وقوع سانحه ۱۰۰ درصد مقصر شناخته شد
قربانی افزود: علت حادثه، برخورد «جلوراست» اتوبوس با «عقبچپ» کامیون بوده است و قطعاً انحراف به چپ تانکر با هر علت، موجب بروز سانحه شده است.
قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: البته پلیس سناریوی دیگری را هم بررسی کرد مبنی براینکه ضرورت داشت راننده اتوبوس هم حتماً به جلو توجه داشته باشد و سطح توجه راننده اتوبوس به جلو هم بررسی شد اما پس از بررسیها، راننده تانکر ۱۰۰درصد مقصر وقوع این حادثه شناخته شد.
وی ادامه داد: اتوبوس و تانکر هر دو از نظر معاینه فنی، دورههای آموزشی رانندگان و صلاحیت رانندگان هیچ مشکلی نداشتند و طبق ضوابط، استانداردها را پاس کردهاند.
قربانی با بیان اینکه تانکر مذکور روز قبل از پالایشگاه اراک سوختگیری کرده است، افزود: اینجانب شخصاً با راننده در پاسگاه انتظامی پلیس صحبت کردم، وی اذعان کرد که روز قبل بارگیری کرده و میبد یزد مقصد راننده بوده است؛ بارگیری از پالایشگاه اراک انجام شده است و صاحب بار شرکت سامیار بوده است، تانکر بارنامه داشته است و شرکت اراک بارپویا، بارنامه را صادر کرده و امور نظارت بر مباحث حملونقلی را برعهده داشته است.
بررسی ابعاد حادثه در کمیسیون ایمنی راهها بابت اجرای اقدامهای پیشگیرانه
قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره بررسی این حادثه در کمیسیون ایمنی راهها توضیح داد: طبق بررسیهای انجامشده از نظر صلاحیت رانندگی و سوابق گذشته هر دو راننده مشکلی نداشتهاند اما این موضوع از سوی کمیسیون ایمنیراهها بررسی جامعتر میشود و همه ابعاد این حادثه در این کمیسیون بررسی خواهد شد.
قربانی ادامه داد: بررسی این حادثه در ابعادی بزرگتر در کمیسیون ایمنی راهها انجام میشود، این کمیسیون مرجعی برای بررسیهای دقیقتر بابت اتخاذ تصمیمهای پیشگیرانه و جلوگیری از حوادث مشابه است که بررسی آن زمانبر و بیش از یک ماه به طول میانجامد زیرا نیازمند شناسایی عوامل مختلف و همه ابعاد حادثه است.
ارسال دیدگاه