سرمایهگذاری در توانمندسازی و افزایش مهارت دانشآموزان
تهران (پانا) - در وضعی که بسیاری از تصمیمها در کشورمان اهداف کوتاهمدت را نشانه میروند و به ندرت کسی به فکر سرمایهگذاریهای بلندمدت است، تابستانهای هرسال اتفاقی در کشورمان در جریان است که حکایت از برنامهریزی بلندمدت برای ساخت آینده کشور را داردو بنیاد علوی هر ساله 840 هزار نفر -روز میزبان دانشآموزان مناطق محروم است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، تا پای ساخت آینده به میان میآید، پاسخها حول محور سرمایهگذاری بر دانشآموزان و نقش پررنگی است که این قشر میتوانند در رقمزدن آینده ایفا کنند .البته در مقام عمل کمتر شاهد توجه به دانشآموزان هستیم، تا جایی که همهمان دل پری از کمبودهایی که دانشآموزان با آن مواجهند، داریم.
مشکلی بزرگ و ریشه دار که در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشورمان ابعاد دردناک تری دارد. در مناطقی که میدانیم اگر دانشآموزانش توانمند نشوند، هیچ طرحی نخواهد توانست آینده ای متفاوت و رو به رشد برایشان ترسیم کند و حتی بالعکس، ممکن است این بی توجهی شکست همه طرح های توسعه و آبادانی در این مناطق را به دنبال داشته باشد.
موضوعی کلیدی و مهم که مورد توجه بنیاد علوی، یکی از نهادهای فعال در عرصه محرومیت زدایی در کشورمان قرار گرفته و در سرلوحه برنامه های ایشان، فصلی مفصل از خدمات را رقم زده که گیرندگانش دانشآموزان مناطق محروم هستند. خدماتی در راستای توانمندسازی دانشآموزانی که میتوانند آینده دیارشان را متفاوت از چیزی که هست بسازند.
از جمله این خدمات میتوان به ارائه خدمات کمک آموزشی، تشویق دانشآموزان برتر، تدارک و توزیع لوازم التحریر میان این دست دانشآموزان اشاره کرد. خدماتی که شاید متفاوتترین شان، برگزاری اردوهای ویژه دانش آموزی است که مختص به دانشآموزان برتر مناطق محروم است و از سال ۱۳۸۵ در دستور کار این بنیاد قرار دارد.
اردوهایی که سالهاست در فصل تابستان برگزار میشود و آن گونه که آمارها نشان میدهد، تا کنون ۱۶۸ هزار دانشآموز از آن بهرهمند شدهاند. معادل ۸۲۵ هزار نفر روز اقامت برای دانشآموزان مناطق محروم که ساعت به ساعت آن با برنامهریزیهای متفاوت پیگرفته شده است به این امید که آیندهای متفاوت پیشروی آنها و خانوادههایشان قرار گیرد.
هرساله تعداد زیادی از دانشآموزان برتر مناطق محروم انتخاب و روانه اردویی میشوند که مدت آن حدودا یک هفته است. اردویی که شروع آن با معاینههای دقیق پزشکی دانشآموزان است و انتهایش، بازگشت دانشآموزانی به شهر و دیارشان که مهارتهایی آموختهاند، تفریح کردهاند، هدایایی دریافت نمودهاند و مهیای آغاز سال تحصیلی جدید، آن هم با انگیزههای بیشتر هستند.
بعد از بررسیهای پزشکی و شناسایی دانشآموزانی که ممکن است از بیماریهای خاصی رنج ببرند، مسیر این دسته از دانشآموزان به تیمهای پزشکی مستقر شده در اردوگاه منتج میشود تا با دریافت رضایت از خانوادههایشان، درمانشان پی گرفته شود و بعد به دیگر دانشآموزان ملحق شوند. برنامهای که یکی از خروجیهای آن، اعطای حدود ۲۰۰ عینک به دانشآموزان در اردوهای هر سال است. دانشآموزانی که یا نمیدانستند مشکل بینایی دارند و یا توان رفع این مشکل را نداشتند.
در ابتدای اردو به تمامی دانشآموزان لباس ورزشی مناسب در کنار بسته لوازم بهداشتی و ضروری (مانند حوله، مسواک، ملحفه و ...) اهدا میشود و در انتهای اردو نیز بستهای شامل لباس (پیراهن و شلوار برای پسران و مانتو و شلوار برای دختران) و برخی اقلام لوازم التحریر دریافت میکنند تا مهیای شروع سال تحصیلی شوند و یادگاری ارزشمند از اردوی مفصلی که طی کردهاند را همراه داشته باشند. با این ملاحظه که در اردو زندگی جمعی را آموختهاند، با حضور در کلاسهای مختلف، به فنونی مانند سفالگری یا ساخت دیگر صنایع دستی و امثال اینها مجهز شدهاند و از همه مهمتر، تابستانی شاد را تجربه کردهاند که از برنامههای تفریحی پر بوده است.
از جمله برنامههای تفریحی این اردوها به برگزاری بازدیدهایی از برخی موزهها و اماکنی مانند باغ کتاب، استفاده از امکانات ورزشی گوناگون (حدود ۱۵ رشته ورزشی)، آموزش مهارتها و حضور در کلاسهای مختلف آموزشی را میتوان برشمرد.
بهترین سرمایهگذاری بلندمدت برای ساخت آینده مناطق محروم صورت گرفته است. سرمایهگذاری که امید میرود در سایهآن اتفاقهای بزرگی به دست این دانشآموزان رقم بخورد و نه تنها آنها، که اطرافیانشان را به سمت رونق کسب و کار و رهایی از محرومیت سوق دهد.
ارسال دیدگاه