معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران: در صنعت فرش به بحث برندسازی بیتفاوت بودهایم
تهران (پانا) - معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران میگوید دستاندرکاران صنعت فرش همیشه به بحث برندسازی بیتفاوت بودهاند، در حالی که این برندها هستند که امضای تولید کنندهاند و باید پس از بحث برندسازی به تبلیغ مناسب آن نیز اقدام شود.
محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در نشست هماندیشی تجارت فرش دستبافتایرانی در کشورهای خارجی که در دومین روز برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف برگزار شد اظهار کرد:اولین نکته در مورد بازار فرش دستبافت این است که رقیب فرش ایران، هند و پاکستان نیست. تقاضای کلی بازار فرش در جهان تنها ۲ میلیارد دلار است و اگر همه ایرانیها هم فرش دستباف ببافند و کل سهم تجارت را هم که فرش ایران در اختیار داشته باشد سهم آن در تجارت محدود به ۲ میلیارد دلار خواهد بود.
وی افزود: رقیب ما تغییر سبک زندگی مردم است. امروزه اقبال به سایر کفپوشها در مقایسه با فرش کاهش یافته است.
وی در مورد کپیبرداری از نقشههای فرش ایرانی نیز گفت: کپی نقاشی ون گوک همقیمت نقاشی و آثار ون گوک نیست. علاوه بر نقشه این کیفیت است که فرش ایرانی از فرش سایر کشورها متمایز میکند و طبیعی است که تمرکز بر کیفیت باید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه تفکر برندسازی در صنایع کشور و از جمله فرش دستباف وجود ندارد گفت: در صنعت فرش همیشه به بحث برندسازی بیتفاوت بودهایم، در حالی که این برندها هستند که امضای تولید هستند و باید پس از بحث برندسازی به تبلیغ مناسب آن نیز اقدام شود.
مودودی با اشاره به اینکه بافنده را فردی مستضعف و فقیر میدانیم و بار کم در ترازو میگذاریم به زیان این صنعت است، اظهار کرد: ما مردمی هستیم که قصهگویی را بلد نیستیم. در موزه هرمیتاج تابلویی وجود دارد که امضای دایرهای سیاه رنگی در پایین آثار آن دیده میشود و یک میلیون دلار قیمتگذاری شده است، در پاسخ به این پرسش که چرا این امضا سیاه است قصهای از خالق آن مطرح میشود که بازی با ذهن مخاطب است. اما متأسفانه ما این قصهگویی را در صنعت -هنر خود نداریم.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: طراحی، ساخت، تولید و برندسازی نموداری است که در آن کمترین سود مربوط به ساخت و تولید است و بیشترین سود متعلق به طراحی است.
وی با اشاره به مشکلهایی که در صادرات فرش وجود دارد گفت: دولت هیچگاه در برابر بازرگانان صفآرایی نمیکند و بهطور قطع وظیفه دولت است که در مشکلهایی که در صادرات با توجه به وضع تحریم به وجود میآید، از تجار حمایت کند.
وی در رابطه با کمبود رایزنان اقتصادی در کشورها نیز گفت: رایزنان اقتصادی توسط وزارت امور خارجه انتخاب میشوند و اگر قانون اجازه دهد از ظرفیتهای کشور برای افزایش تعداد آنها استفاده میکنیم.
ارسال دیدگاه