نسخهای برای پیوندزدن دانشآموزان به بازار کار
تهران (پانا) -براساس تفاهمنامهای که میان بنیاد علوی و سازمان فنی و حرفهای منعقد شده است برای دانشآموزان مدارس شبانهروزی که در مقاطع یازدهم و دوازدهم تحصیل میکنند، آموزشهای مهارتآموزی در نظر گرفته شده است. آنها پس از فراگیری مهارتها میتوانندتسهیلات دریافت کنند و بدون آن که بیکار بمانند مشغول همان کاری شوند که در آن مهارت آموختهاند.

یکی از اصلهای ضروری برای پیدا کردن فرصتهای شغلی داشتن مهارت کافی است. به این معنی که تنها داشتن مدرک تحصیلی نمیتواند ضامن پیدا کردن شغل در فضای کنونی باشد. از این رو هر چه دانشآموزان در مقاطع پایینتر بتوانند در کنار آموزش دروس به صورت عملی، مهارت نیز فرا بگیرند در آینده بهتر میتوانند به بازار اشتغال جذب شوند.
مهارتآموزی موضوعی مهم است که در میانمدت به توانمندسازی دانشآموزان میانجامد. این توانمندی میتواند آنها را در جامعه به موفقیت بیشتری نزدیک کند. اما آیا تمامی دانشآموزان در هر منطقه و شهری امکان فراگیری مهارتهای عملی حین آموزش و بعد از مدرسه را دارند؟ اصلا این امکان وجود دارد که دانشآموزان مناطق محروم نیز همپای دیگر دانشآموزان در مناطق برخوردار مهارتهای کافی برای آمادگی برای حضور در اجتماع را فرا بگیرند؟
پاسخ به این سوال شاید در وهله نخست منفی به نظر برسد، اما بنیاد علوی اقدامی را در این خصوص در دستور کار قرار داده است که میتواند پاسخهای پیشفرض را تغییر دهد. این مجموعه در راستای عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت مهارتآموزی ، تفاهمنامهای با سازمان فنی و حرفهای امضا کرده است تا دانشآموزان مناطق محروم نیز از مزایای مهارتآموزی بهرهمند شوند.
تفاهمنامهای که البته شروع حرکتی بزرگتر است، به این صورت که هر زمان دانشآموزانِ مهارت آموخته، از درس و مدرسه فراغت یافتند، میتوانند از بنیاد علوی برای اشتغال تسهیلات دریافت کنند و به تناسب مهارتی که دارند وارد بازار کار شوند. دورنمایی که میتواند آینده دانشآموزان مناطق محروم را بسازد.
رویکرد حمایتی بنیاد علوی در زمینه مهارتآموزی دانشآموزان مناطق محروم میتواند زمینهساز توسعه همگون و فقرزدایی در بلندمدت شود. مدل حمایتی که میتواند توسط دیگر سازمانهای توسعهای پیگیری شود.
براساس گفته های موسی برزگری، مدیرعامل بنیاد علوی تا کنون با حدود ۱۶ استان، تفاهمنامهای میان این بنیاد و آموزش فنیحرفهای آموزش و پرورش منعقد شده است که بر اساس آن، برای دانشآموزان مدارس شبانهروزی که در مقاطع یازدهم و دوازدهم تحصیل میکنند، آموزشهایی در نظر گرفته شده است؛ آنها پس از فراگیری مهارت ها می توانند از بنیاد علوی وام بگیرند و بدون آن که بیکار بمانند مشغول همان کاری شوند که در آن مهارت آموختهاند.
وی افزود: البته معنای این طرح، بستن راه دانشآموزان مستعد برای ورود به دانشگاه نیست. بنیاد علوی به این منظور نیز طرحی ویژه تدارک دیده است. به این شکل که اگر دانشآموزان محروم در کنکور موفق شوند و به دانشگاه راه بیابند، آن دسته که معدل بالای ۱۵ دارند، تحت پوشش بنیاد قرار میگیرند و برای آنها شهریه در نظر گرفته میشود.شهریهای که موعد بازپرداخت آن، دو سال و نیم پس از فارغ التحصیلی آنهاست و البته بازپرداختش به صورت اقساطی خواهد بود.
رویکرد حمایتی بنیاد علوی در تدارکدیدن زمینههای مهارتآموزی دانشآموزان را به راهکاری برای رهایی آنها از بیکاری تعبیر کرد. راهکاری که به این دسته از دانشآموزان روحیه میبخشد و حتی میتواند به شناسایی استعدادهای آنها و شکوفاییشان منجر شود. توجه به استعدادهای دانشآموزانی که به نسبت همسالان خود کم بهرهترند و از این رو ممکن است به ترک تحصیل فکر کنند یا این ایده را خیلی زود عملی کنند، در حالی که اگر بدانند "تحصیل" راه رسیدنشان به شغل و آینده است، بعید است چنین فکری از خاطرشان بگذرد.
ارسال دیدگاه