​ششمین مدرسه تابستانی نجوم در مرکز ماهدشت سازمان فضایی ایران برگزار شد

تهران (پانا) - ششمین مدرسه تابستانی نجوم از تاریخ ۱۴ تا ۱۷ مرداد سال جاری با عنوان پروژه‌هایی در نجوم نیمه‌حرفه‌ای در مرکز ماهدشت سازمان فضایی ایران برگزار شد.

کد مطلب: ۸۴۴۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
​ششمین مدرسه تابستانی نجوم در مرکز ماهدشت سازمان فضایی ایران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، کوروش رکنی، رئیس گروه نجوم سازمان فضایی ایران در خصوص برگزاری این مدرسه گفت: ششمین مدرسه تابستانی نجوم از تاریخ ۱۴ تا ۱۷ مرداد سال جاری در مرکز ماهدشت سازمان فضایی ایران برگزار شد که برای شرکت در این دوره، ۸۷ نفر متقاضی از سراسر کشور درخواست خود را ثبت کردند.

رکنی افزود: پس از بررسی رزومه افراد و انجام مصاحبه در نهایت پانزده نفر از شهرهای تهران، یزد، کرمان، کرج، دزفول، اصفهان، رشت، پاکدشت، شیراز و شاهین شهر برای شرکت در این دوره انتخاب شدند.
وی ادامه داد: رصد و تحلیل منحنی نوری سیارک‌ها، رصد و کاهش اطلاعات ترانزیت سیاره‌های فراخورشیدی، ارتباط و مشارکت در پروژه‌های علمی بین‌المللی، استخراج و استفاده از دیتاهای آنلاین و تحلیل داده‌های حجیم (Big Data) در نجوم محورهای اصلی این دوره از مدرسه تابستانی را به خود اختصاص داده بود، ضمن اینکه در طی یک رصد در رصد‌خانه خیام، دانش‌آموختگان توانستند مواردی را که به صورت تئوری در طول دوره به آن‌ها آموزش داده شده بود به صورت عملی اجرا کنند.
رئیس گروه نجوم سازمان فضایی ایران هدف از برگزاری این دوره را تمرکز بر روی آموزش فعالیت‌ها و مباحث نجوم به صورت کاربردی و عملی به دانشجویان رشته فیزیک نجومی دانست و افزود: از آنجا که عمدتا کنفرانس‌ها و کارگاه‌هایی که به صورت مشابه در کشور برگزار می‌شود، بیشتر بر روی مباحث تئوری تمرکز دارند، در این دوره سعی شد بر روی مباحث و مسائل به روز که در مجامع جهانی نجوم مطرح است مانند فراخورشیدی‌ها و مطالعات آن‌ها تمرکز شود.
رکنی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: به صورت عملی به فراگیران آموزش داده شد که چگونه دیتا‌ها (اطلاعات) را تهیه، آن‌ها را پردازش کنند و چه طور نتایج را استخراج کنند. این تفاوتی است که مدرسه تابستانه نجوم با کارگاه‌ها و کنفرانس‌های مشابه موجود در کشور دارد.
وی افزود: دانش‌آموختگانی که در این دوره مدرسه شرکت کرده‌اند، بر اساس مباحثی که به آن‌ها آموزش داده شده است، یک سری پروژه را در گروه‌های دو نفره انجام خواهند داد و در مدت سه تا چهار ماه بعد از مدرسه باید نتایج این پروژه‌ها را گزارش و ارسال کنند.
رکنی در پاسخ به این سوال که این مدرسه چه تفاوت هایی با سال‌های قبل دارد گفت: طبق توافقی که با رصدخانه دانشگاه ترکیه انجام شده است، ۲ نفر از برترین نفرات این دوره که طبق نتایج گزارش‌های ارسالی پروژه‌ها معرفی خواهند شد، برای رصد در خصوص موضوع فراخورشیدی‌ها در رصد خانه آنکارا به صورت رایگان شرکت داده می‌شوند. این امتیازی است که به دو نفر برتر این دوره داده می‌شود و تنها هزینه ایاب و ذهاب توسط شخص پرداخت می‌شود.
وی در ادامه افزود: امسال نیز مانند سال گذشته تقاضا برای شرکت در این دوره زیاد بود، اما روال مدرسه‌های تابستانه به این صورت است که تعداد محدودی را پذیرش می‌کنند و مطالب خاصی را به صورت تخصصی کار می‌کنند. به دلیل فشردگی مباحث و به دلیل اینکه کار به صورت عملی انجام می‌شود، امکان حضور تعداد زیادی شرکت‌کننده میسر نیست. این مساله برای تمام مدارس دنیا نیز همین طور است و تعداد محدودی و نهایتا ۱۵ تا ۲۰ نفر را پذیرش می‌کنند تا بحث‌های کارگاهی را با کیفیت برگزار کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار