بررسی راهکارهای حمایت از کالای ایرانی در گفت‌وگو با پانا

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان گوشت گوسفندی: حمایت از کالای ایرانی با حمایت از تولید ایرانی در هم آمیخته است

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه بخش خصوصی به صورت آزاد نهاده دامی را تامین می‌کند، گفت که حمایت از کالای ایرانی با حمایت از تولید ایرانی در هم آمیخته است و برای تولید متناسب با نیاز گوشت در کشور نیز باید شرایط باثباتی در تامین نهاده دامی برای تولیدکنندگان دامی کشور وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۸۰۹۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان گوشت گوسفندی: حمایت از کالای ایرانی با حمایت از تولید ایرانی در هم آمیخته است

علی اصغر ملکی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه در شرایط خشکسالی دامداران باید از حمایت‌های دولتی برای تامین نهاده‌های دامی برخوردار باشند، اظهار کرد:‌ اگر تولیدکنندگان دامی از تامین نهاده‌های دامی با قیمت مناسب اطمینان داشته باشند تولید را با شرایط مناسب ادامه می‌دهند و دام مولد خود را نیز وارد بازار نخواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: درسالهای گذشته دام‌های مولد وارد بازار شده و ذبح شدند و حدود سه ماه است که با ذبح دام‌های مولد برخورد شده است.

ملکی تصریح کرد: درخواست ما این است که از ورود دام‌های مولد به بازار برای فروش و ذبح جلوگیری شود و دام‌های مولدی که هنوز زادو ولد نکرده‌اند باید حفاظت شوند در غیر این صورت قطع نسل نژادی در دام‌ها به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه ارایه ارز دولتی به واردات گوشت پس از پایان دولت دهم به اتمام رسید،اظهار کرد:‌ صنایع بسته بندی در دام ماده با سودآوری همراه است و متاسفانه برخی دامداران با استفاده از گوشتی که با ارز 1226 تومان به کشور واردمی‌شد وارد عرصه بسته بندی و فراوری گوشت هم شدند و پس از توقف ارایه ارز دولتی به ذبح دام‌های مولد روی آورند.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان گوشت گوسفندی اظهار کرد:‌ تهی شدن از داشته‌های دامی محصول عدم برنامه ریزی مناسب بوده است، عنوان کرد: سال گذشته مشکلات زیادی به وجود آمد و قیمت گوشت به طرز عجیبی افزایش یافت اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سه ماه قبل با اطلاع ‌رسانی انجام شده از ذبح دام مولد در 11 کشتارگاه از ورامین تا استان البرز جلوگیری شد.

وی افزود: درسال 97 باروری دام‌های مولد نقش مهمی در افزایش تولید گوشت گوسفندی خواهد داشت و تا زمان زایش آنها نیز از آسیای میانه و استرالیا گوشت گرم وارد می‌شود.

واردات روزانه 80 هزارتن گوشت گرم گوسفندی برای تنظیم بازار

ملکی خاطرنشان کرد: روزانه 60 تا 80 هزارتن گوشت گرم گوسفندی از دی ماه 95 تا کنون برای تنظیم بازار گوشت به کشور وارد شده است تا خلاء موجود بازار را پاسخ دهد.

وی ادامه داد:‌ در شرایط خاص و 6 ماه دوم سال که چرای دام درمراتع وجود ندارد دامداران نیازمند تامین نهاده دامی هستند و به این منظور باید حمایت‌هایی از تولیدکنندگان محصولات دامی صورت گیرد.

ملکی تصریح کرد: قیمت جو در بازار 1200 تومان، کاه 80 تومان ویونجه 1100 تومان است و اگر دامدار قادر به تامین نهاده نباشد قبل از این که دام به وزن اید‌ه ال 18 کیلوگرم برسد آن را ذبح می کند.

افزایش نرخ دلار انگیزه قاچاق دام را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به قاچاق دام زنده از کشور اظهار کرد: در شرایطی افزایش نرخ دلارانگیزه لازم برای قاچاق دام از وجود دارد و با توجه به گستردگی مرزها قاچاق دام صورت می‌گیرد که باید با آن برخورد جدی‌تری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار