رئیس سازمان فنی و حرفهای اعلام کرد:
اعلام ۱۰۰ فرصت مشارکت و سرمایهگذاری آموزشی در کشور از سوی سازمان فنی و حرفهای
تهران (پانا) - رئیس سازمان فنی و حرفهای از ایجاد کنسرسیومهای مهارت در استانهای مختلف کشور خبر داد و افزود کتابی به منظور اعلام ۱۰۰ فرصت مشارکت و سرمایهگذاری برای آموزش و مهارت نیروی کار منتشر شده است.

غلامحسین محمدی، رئیس سازمان فنی و حرفهای در نشست خبری اظهار کرد: نوسانات قیمت مواد اولیه و دشواری تامین مالی در کنار موضوع تامین منابع انسانی ماهر از جمله موضوعاتی است که شرایط کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است.البته این موضوع تنها مشکل اقتصاد ایران نیست و فقر مهارتی منجر به کمبود نیروی کار شده است.
وی ادامه داد: بخشی از این مشکل مربوط به کمبود و مهارت و بخشی مربوط به نبود کار در موقعیتهایی جغرافیایی است که نیروی کار ماهر وجود دارد اما بازار کار مناسب برای آن مهارت وجود داشته اما اتصال وجود ندارد.
محمدی بیان کرد: بیش از ۴۵ درصد نیروی کار کنونی باید ارتقای مهارت داشته باشند تا بتوانند به شغل کنونی خود ادامه دهند.سواد فناوری، همدلی، هوش مصنوعی و کلان داده آنقدر مهم است که یادگیری مادامالعمر شرط بقای شغلی خواهد بود.
محمدی گفت: بیش از ۸۵ درصد کارفرمایان نیروی کار را با مهارتهای عمومی هم بررسی میکنند و نشان میدهد که با نیازهای جدیدی از بازار کار مواجه هستیم و افراد باید مهارتهای بیشتری بیش از گذشته داشته باشند.
رئیس سازمان فنی و حرفهای عنوان کرد:رتبه ما در شاخص سالهای تحصیل ۶۱ است اما مهارت لازم را برای بازار کار پیدا نمیکنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: خروجی آموزشها و اثر آن روی بازار کار نشان میدهد که کارایی اموزشها برای بازار کار ۴۲ درصد است و ۴۵ درصد آموزشها با بازار کار متناسب است.این یک معما است که چرا آموزش وجود داشته و تقاضا هم وجود دارد اما نیروی کار تامین نمیشود که نشاندهنده ناکارآمدی آموزشها برای بازار کار است.
محمدی گفت: همچنین بازار کار دستمزد متناسب پرداخت نمیکند و نیروی کار ماهر در برخی مشاغل ترجیح میدهد به سمت مشاغل دیگر برود.در آموزش عالی، آموزشها تناسب چندانی با بازار کار و تقاضای شغل وجود ندارد.راهکار وضعیت موجود این است که آموزشها متناسب با بازار کار باشد.
وی خاطرنشان کرد: اتاقهای بازرگانی و تعاون و اصناف نقش مهمی در آموزشهای بازار کار دارند.بنابراین در آینده باید اموزشهای همراه با صنعت و تولید و بازار کار همراه کنیم.
عموم مردم سالها اموزشهای مازاد دیدهاند که کاربردی در زندگی افراد ندارد.اموزشهای دوگانه در دنیا مهم است و باید از ابتدا آموزش متناسب با تقاضای بنگاهها انجام شود.
وی تاکید کرد: چرخه اشتغال فرآیندی است که در آن کارجو با کسب شایستگیها و مهارتهای لازم شغل مدنظر ، ارزیابی شایستگیهای فعلی و دریافت اموزشهای متناسب به یک موقعیت شغلی دست مییابد.
محمدی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه اتصال سامانههای مختلف که بخشهای مختلف بازار کار را به هم متصل میکند وجود دارد که باید کار جدی روی آن انجام شود.
محمدی خاطرنشان کرد: باید دست به هم آفرینی بزنیم و نگاههای بخشی را به هم متصل کنیم.در این زنجیره حلقههای مختلفی وجود دارند که باید با اتصال مناسب تبدیل به آموزش پویا شود.نظام آموزش فنی و حرفهای غیرمشارکتجو قادر به تامین نیازهای بازار گار نخواهد بود.بنابراین باید به جای تصدیگر تنطیمگر باشیم.
وی با اشاره به برنامههای سال جاری گفت: در ۶ ماه گذشته از ۱۳ استان بازدید شد و با زیستبومهای مختلف از جمله آموزش و پرورش بازدیدهایی صورت گرفت و اقدامات مهمی انجام شد و سال آینده سالی متفاوت برای این سازمان خواهد بود.مراکز آموز هیات امنای تفاوتی با مراکز آموزشی هیات امنای آموزش و پرورش و وزارت علوم ندارند.
این مراکز محلی هستند که هیات امنا با خلاقیت اقدامات معماری انجام میدهد.کنسرسیوم مهارت در ۷ استان نهایی شده و در آموزشهای تقاضامحور سرمایهگذاری میکنند.
محمدی ادامه داد: در کرمان ۸۰ درصد افرادی که مهارتجو بودهاند به بازار کار متصل شدهاند و نشان میدهد زیستبومی مناسب در این زمینه ایجاد شده است.
وی از طرح دیگری برای ارتقای مهارت با نام همنوا خبر داد و افزود: طرح همنوا یعنی در اختیار قراردادن امکانات آموزشی برای هنرستان ها و گشودن امکانات سازمان فنی و حرفهای به دانشآموزان است.
محمدی از راه اندازی مراکز آموزش توسعه نیروی ماهر در اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: هدف، تربیت ۵۰۰ هزار نیروی کار در زیست بوم بازار کار است.
وی یکی دیگر از این طرحها راطرح کارافن معرفی کرده و تاکید کرد: ما به دنبال توسعه خود اشتغالی و کسب و کارهای کارآفرینی هستیم.هدف اشتغال ۵۰ هزار نفر در قالب طرح کارافن است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه در ایران جای خالی زنجیره آموزش تا کارآفرینی و برند سازی خالی است، گفت: ما طرح کارافن با همین هدف را اجرا می کنیم که در آن افراد آموزش، تولید، برندینگ، فروش و عرضه محصول را انجام می دهند.
محمدی مهارت را یکی از کلیدهای جدی تغییر در اشتغال و بهبود زندگی افراد خواند و خاطر نشان کرد: راهی جز ارایه ابزارهای متناسب با مهارت آموزی برای تامین نیاز بازار کار نداریم.
ارسال دیدگاه