ناترازی بنزین و راهکارهای مدیریتی حل آن

تهران (پانا) - در حال حاضر سرانه مصرف بنزین در ایران ۴ لیتر در روز است که بسیار بالاتر از متوسط جهانی (۳ لیتر در روز) است. به گفته مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این تفاوت عمدتاً به دلیل استفاده از خودروهای پرمصرف و ناکارآمد است.

کد مطلب: ۱۵۵۲۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ناترازی بنزین و راهکارهای مدیریتی حل آن

برای کاهش ناترازی بنزین، ترکیبی از سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی پیشنهاد شده است، توسعه صنعت سی‌ان‌جی یکی از این راهکارها است سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری وزارت نفت در دهه ۱۳۸۰ برای توسعه حمل‌ونقل سی‌ان‌جی نشان‌دهنده پتانسیل این صنعت به‌عنوان جایگزینی مناسب برای بنزین است. ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی در ایران روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب است، اما تنها ۱۹.۵ میلیون مترمکعب از آن استفاده می‌شود. افزایش مصرف سی‌ان‌جی می‌تواند به کاهش تقاضای بنزین کمک کند.

علاوه بر این دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی، به‌ویژه وانت‌ها، تاکسی‌ها و خودروهای اینترنتی و همچنین واردات و تولید خودروهای پایه گازسوز از دیگر اقدامات مؤثر در این زمینه است. همچنین گسترش حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده می‌تواند به کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش مصرف بنزین منجر شود. خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای کم‌مصرف از جمله اقداماتی است که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف دارد.

ناترازی بنزین در ایران، به دلیل مصرف بی‌رویه و تولید محدود، چالشی است که نیازمند راهکارهای جامع و بلندمدت است. با این حال، افزایش تولید بنزین از طریق طرح‌های ضربتی، توسعه سی‌ان‌جی و اصلاح سیاست‌های مصرف می‌تواند به کاهش وابستگی کشور به واردات بنزین کمک کند. اجرای هم‌زمان سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی، از جمله توسعه سی‌ان‌جی، ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و اصلاح نظام یارانه‌ای، می‌تواند راه‌حلی پایدار برای کاهش مصرف بنزین و بهبود وضعیت انرژی کشور باشد.

برقی سازی سیستم حمل و نقل راهکاری برای رهایی از ناترازی بنزین

یک کارشناس انرژی به بیان توضیحاتی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور پرداخت  و گفت: برای حل این معضل باید به سمت برقی سازی سیستم حمل و نقل و همچنین متنوع کردن سیستم حمل و نقل حرکت کنیم.

سید حمیدرضا قریشی کارشناس انرژی در گفت وگو با پانا درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: به طور کلی برای کاهش ناترازی بنزین ضروریست که به سمت برقی سازی سیستم حمل و نقل حرکت کنیم.

 قریشی در ادامه افزود: برقی‌سازی با توجه به اینکه تامین برق روش‌های متنوعی دارد در دنیا خیلی بیشتر مورد توجه است، زیرا منابع تولید برق متنوع است و می‌توان از انرژی‌های تجدید پذیر هم استفاده کرد. کشورهای مختلف دنیا به سمت برقی‌سازی سیستم حمل و نقل خود حرکت کرده‌اند.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: سیستم حمل و نقل ما باید به جای اینکه بنزینی باشد به سمت برقی‌سازی برود و کلاً رویکرد اول در کشورهای پیشرفته دنیا برقی‌سازی مصارف انرژی است.

 قریشی افزود: کشور ما هم برق را می‌توان از منابع مختلفی تامین کرد و ولی برای سوخت فسیلی فقط یک منبع برای تامین آن وجود دارد.

قریشی خاطرنشان کرد: البته توسعه صنعت سی‌ان‌جی و ال پی جی هم جایگاه خودشان را در زمینه کاهش مصرف بنزین و رفع ناترازی دارند استفاده از این سوخت‌ها هم راهکاری برای تنوع بخشی به سبد سوختی در کشور است.

کارشناس انرژی گفت: غفلت ۱۰ ساله‌ای که از توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور ما انجام شده باید سریعتر جبران شود البته در کنار این مسئله برقی سازی سیستم حمل و نقل هم اهمیت دارد.

وی در ادامه افزود: در این بین اولویت زمانی برقی سازی سیستم حمل و نقل و دوگانه سوز کردن خیلی اهمیت بیشتری دارد زیرا زیرساخت سی‌ان‌جی در کشور ما تقریباً وجود دارد اما زیرساخت برقی کردن وجود ندارد.

قریشی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زیرساخت سی‌ان‌جی کردن در کشور ما فراهم است با سرعت بیشتری می‌توان خودروهای با سوخت سی‌ان‌جی را در کشور توسعه داد.

 وی ادامه داد:  ظرفیت سیستم حمل و نقل با سوخت سی‌ان‌جی ۴۰ میلیون متر مکعب است.اما برای برقی سازی سیستم اما برقی‌سازی سیستم حمل و نقل منجر به کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها می‌شود.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه جز با برقی سازی نمی‌توانیم جلوی آلودگی هوا را در کشور بگیریم بنابراین در کشور ما برای کاهش آلایندگی کلانشهرها برقی سازی سیستم حمل و نقل باید خیلی جدی‌تر دنبال شود.

 قریشی گفت: منبع مهم دیگر که باعث هدررفت بالای بنزین در کشور می‌شود موتور سیکلت‌ها هستند که هم مصرف بالای بنزین دارند و هم آلایندگی بالایی دارند. برقی‌سازی موتور به صورت خیلی بالاتر آلایندگی و مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر زیرساخت‌های فنی برقی سازی موتورها در کشور ما پیشرفت کرده است.

 این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: ما در حال حاضر تولید کننده داخلی موتور برقی در کشور داریم فناوری آنها در این سال‌ها رشد کرده است البته قبول داریم که این تولید کنندگان باتری را وارد می‌کند اما به هر حال این موتورها در داخل کشور تولید می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار