گزارش پانا از اما و اگرهای پیش‌روی اتصال کارت بنزین به کارت بانکی:

انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی اجرایی می‌شود؟

تهران (پانا) – در حالی که قرارداد انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو امضا شد و باید از سال آینده اجرایی شود در تازه‌ترین اظهارنظرها مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است که اجرای این طرح نیاز به بررسی بیشتر دارد و با توجه به لزوم اتصال شبکه بانکی به سامانه هوشمند سوخت، لازم است الزام‌های امنیتی این طرح به دقت بررسی و پیاده سازی شود.

کد مطلب: ۱۵۵۲۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی اجرایی می‌شود؟

در مراسمی که ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی انجام شد، قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو امضا شد.قراردادی که قرار است در سال ۱۴۰۴ اجرایی شود.

انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی نیاز به بررسی دارد

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به تازه‌گی در اظهارنظری اعلام کرد که طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی به بررسی زیادی نیاز دارد و سوخت‌گیری در مراکز عرضه، همچنان بر بستر سامانه هوشمند سوخت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره همه زوایای اجرای طرح سوخت‌گیری از طریق شبکه بانکی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی طبق بند ۲ تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۴، وزارت نفت را از طریق شرکت تابعه ذیربط در امور پالایش و پخش فرآورده‌ها نفتی مکلف کرده ظرف چهار ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون با همکاری بانک مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را فراهم کند.آئین‌نامه اجرایی این بند از سوی خزانه‌داری کل کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت تهیه و حداکثر ظرف ۲ ماه از لازم‌الاجرا شدن، این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه طرح سوخت‌گیری با شبکه بانکی پس از تصویب هیأت وزیران اجرایی خواهد شد، گفت: قدمت سامانه هوشمند سوخت به ۱۷ سال می‌رسد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قبل از ابلاغ این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در حال به روز رسانی این سامانه بوده زیرا سامانه سوخت‌گیری به لحاظ سخت افزاری و نرم‌افزاری فرسوده و نیاز به نوسازی داشت.

ویس‌کرمی بر ایجاد بسترهای امن برای اتصال سامانه هوشمند سوخت به شبکه بانکی تاکید و خاطر نشان کرد: کار بازطراحی سامانه هوشمند سوخت انجام شده و در مرحله آزمایشی قرار دارد، با توجه به لزوم اتصال شبکه بانکی به سامانه هوشمند سوخت، لازم است الزام‌های امنیتی این طرح به دقت بررسی و پیاده سازی شود.

وی ادامه داد: امنیت هر دو شبکه بانکی و سامانه هوشمند سوخت باید تأمین شده تا سوخت رسانی به صورت پایدار و بی‌وقفه انجام شود، بنابراین هر مدلی که تأیید شود نیاز به تائیدیه‌های امنیتی از سوی دستگاه‌های مختلف دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هر شرکتی که بخواهد در این زمینه طرح و مدلی ارائه دهد، استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال معماری این طرح هستیم که تا ۴ ماه آینده طراحی این طرح به اتمام رسیده و پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های مربوط در مراکز عرضه سوخت‌گیری اجرایی خواهد شد.

ویس‌کرمی افزود: در این طرح خودروهای سیار بنزینی و جایگاه‌های کوچک مقیاس سیار به عنوان پایلوت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح میزان سهمیه و قیمت سوخت تغییر نخواهد کرد، گفت: سامانه هوشمند سوخت حذف نخواهد شد و از ابتدای مردادماه سال آینده وارد فاز اجرایی شده و به شبکه بانکی متصل خواهد شد، ۴۰ درصد عرضه بنزین از طریق کارت آزاد جایگاه‌ها انجام می‌شود که مشخص نیست از سوی چه کسانی به مصرف می‌رسد و علاوه بر آن مهاجرت کارت سوخت نیز اتفاق می‌افتد.

ویس‌کرمی در پایان گفت: طرح اتصال کارت سوخت به شبکه بانکی با هماهنگی و همفکری جایگاه‌داران سوخت اجرایی خواهد شد و از نظرات انجمن جایگاه داران در کارگروه ویژه این طرح بهره‌مند خواهیم شد، هدف از اجرای طرح سوخت‌گیری با شبکه بانکی تسهیل در روند اجرای سوخت‌گیری است.

علیرضا سلطانی، کارشناس اقتصاد انرژی نیز در گفت وگو با پانا، درباره معضل ناترازی بنزین در کشور و راهکار حل این معضل در کشور گفت: «یکی از دلایل ناترازی بنزین در کشور ما این است که خودروهای تولید داخل ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خودروهای جهانی مصرف بنزین دارد باید یارانه بنزین را هدفمند کرد و وسایل نقلیه عمومی را گسترش داد تا توجیه استفاده از وسیله شخصی کاهش یابد.»

از ۱۰ سال پیش بحث کیفیت پائین خودروها مطرح شده است

وی در ادامه بیان کرد: «بزرگترین مشکلی که ما در ناترازی بنزین داریم همین بحث مصرف بالای خودروهای تولید داخل است در حال حاضر مصرف بنزین به صورت کاملاً بی‌رویه در کشور انجام می‌شود تقریبا از ۱۰ سال پیش بحث کیفیت پایین خودروها داخلی مطرح بوده است.»

سلطانی در ادامه با بیان اینکه زمانی که زنگنه وزیر نفت بود اعلام کرد که اگر همین نیسان‌های آبی را کنار بگذاریم و تولید آن را متوقف کنیم حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد مصرف بنزین کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: «متاسفانه تمام خودروهای داخلی ما به میزان خیلی بالایی بنزین مصرف می‌کنند اما اگر واردات خودروهای خارجی به کشور آزاد شود  و خودروهای برقی مقداری در کشور رواج پیدا کنند به طور قطع ۵۰ درصد این ناترازی بنزین برطرف خواهد شد.»

با روندکنونی مصرف تولید بنزین جوابگوی مصرف نخواهد بود

این کارشناس اقتصاد انرژی در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر به این شیوه مصرف بالای بنزین در کشور ادامه دهیم سال آینده و سال‌های بعد تولید بنزین ما به هیچ وجه جوابگوی مصرف مردم نخواهد بود.»

سلطانی با اشاره به اینکه دوگانه سوز کردن خودروها و استفاده از سوخت سی‌ان‌جی و ال پی جی هم می‌تواند منجر به کاهش مصرف بنزین شود، خاطرنشان کرد: «این مسئله می‌تواند حدود ۳۰ درصد مصرف بنزین را کاهش دهد اما متاسفانه جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی باعث می‌شود که مردم با مشکل مواجه شوند، ما در خیلی از شهرها جایگاه‌های سی‌ان‌جی را به میزان خیلی کمی داریم و این مسئله باعث می‌شود که مردم بیش از پیش با مشکل روبرو شوند.»

وی بیان کرد: «از سوی دیگر ماشین دوگانه سوز هم از نظر ایمنی خیلی با استقبال روبرو نشد به همین دلیل خودروهای دوگانه سوز نتوانستند جایگاهی در بین مردم پیدا کنند.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار