در گفتوگوی پانا با یک عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد:
هنرستانها ظرفیتی مناسب برای آموزش نیروی کار آینده
تهران (پانا) - مهارتآموزی راهکار و شاخصی برای راهیابی به بازار کار در سالهای آتی دانشآموزانی است که امروز در مدارس زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش در حال تدریس هستند.آنگونه که یک عضو کمیسیون صنایع مجلس میگوید هنرستانها امکان و ظرفیت مناسبی برای آموزش نیروی کار برای بخشهای مختلف اقتصادی در کشور هستند و در مسیر ارایه آموزشهای بهتر در این واحدها باید به وزارت آموزش و پرورش کمک کرد.
وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد از ظرفیت هنرستانهای یکشیفته و پنجشنبهها در راستای مهارتآموزی استفاده کند چون این هنرستان دارای ابزار هستند و مهارتآموزی به ابزارهای زیادی نیاز دارد.
بهنام رضوی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «هنرستانها امکان و ظرفیت مناسبی برای آموزش نیروی کار برای بخشهای مختلف اقتصادی در کشور هستند و در مسیر ارایه آموزشهای بهتر در این واحدها باید به وزارت آموزش و پرورش کمک کرد.»
عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه مقرر شده تا پایان برنامه هفتم ۵۰ درصد انتخاب رشتهها به سمت هنرستانها سوق داده شود،میگوید در حال حاضر ۳۹.۷ درصد برنامهریزی ممکن شده و قرار است هر سال ۲.۵ درصد به صورت میانگین به سهم آموزشهای فنی و حرفهای اضافه شود. امسال برنامهریزیهای لازم جهت ایجاد و تحقق این امر در استانها با ظرفیتهای جدید انجام میشود.
وی با بیان اینکه سرانه فضاهای کارگاهی در هر استان و منطقه متفاوت است افزود: در حال استانداردسازی فضاهای کارگاهی هستیم، امسال در طرح تجهیز هنرستانها اعتبار دو همت درنظر گرفته شده که در صورت جذب، برای آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفهای کشور تجهیزات استانداردسازی میشود.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق آییننامه، ساخت ۱۰۰۰ هنرستان جدید در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: «ساخت، نوآوری یا در فضاهای فعلی ساخت سوله یا کارگاه نیازمند پیگیری است که امیدواریم در دولت بعد انجام شود.»
بیات با بیان اینکه هنرستانهای جوار کارخانه در استانهای هرمزگان، مرکزی، شهرستانهای تهران، مازندران، خراسان رضوی، یزد و اصفهان کار خود را آغاز یا برای اول مهر در حال برنامهریزی هستند گفت: «تفاهمنامههایی برای مهر جاری در حال پیگیری است که نیازمند اهتمام دولت جدید است.»
مطابق با آمارها در حال حاضر ۳ میلیون و ۹۲۰ هزارو ۱۷۴ دانش آموز در ۲۷ هزار و ۴۵۲ مدرسه در دوره اول متوسطه وجود دارد که از این تعداد صد و یک هزار و ۱۵۷ دانش آموز اتباع هستند. در یکی از بندهای سند تحول بنیادین آمده است که نظام آموزشی موظف است ازطریق شورای عالی آموزش و پرورش برنامه درسی دوره ابتدایی و متوسطه را مهارتی، عملی و پروژه محور به مدت ۱۰ درصد و در دوره متوسطه ۳۰۰ ساعت افزایش دهد.
ارسال دیدگاه