در نشست ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق امارت مطرح شد:
صادرات تجهیزات و تکنولوژیهای آموزشی ایرانی به بازارهای هدف با کمک سکوهای سوم صادراتی
تهران (پانا) - نشست ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق امارات تجربهنگاری حضور در نمایشگاه بینالمللی گس دبی که از ۲۱ تا ۲۳ آبان در امارات انجام شده است، برگزار شد؛ نشستی که به همت مرکز نوآوری فرهنگی امید حوزه هنری کودک و نوجوان در محل کارستان برگزار شد و برگزارکنندگان در آن بر استفاده از سکوهای سوم صادراتی به منظور تقویت صادرات محصولات آموزشی و تربیتی ایرانی تاکید کردند.
به گزارش پانا، نمایشگاه بینالمللی تجهیزات و تکنولوژیهای آموزشی دبی، نمایشگاه تجهیزات و تکنولوژیهای آموزشی است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش این کشور، بیش از ۱۶ سال مرکز آموزش در خاورمیانه بوده است. این نمایشگاه به مربیان امکان دسترسی به محصولات و فناوریهایی را میدهد که نیازهای کلاسهای مدرن را برآورده کرده و شیوه یادگیری دانشآموزان را متحول میکنند.
این رویداد با برنامههای کنفرانسی گسترده، کارگاههای تعاملی و مراسم اهدای جوایز معتبر، فرصتهای بینظیری برای توسعه روابط و تجلیل از برترینهای آموزش در سطح جهانی فراهم میکند. تمرکز اصلی GESS دبی بر معرفی جدیدترین فناوریهای آموزشی از جمله تجهیزات آموزشی و یادگیری دیجیتال، فناوری واقعیت مجازی، نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی و رباتیک است.
مرکز نوآوری و صنایع خلاق ایران هیاتی را برای بررسی این نمایشگاه اعزام کرد تا بررسیهایی را در مورد ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق انجام دهد و نشست تجربهنگاری آن با حضور برخی از شرکتکنندگان برگزار شد.
در این نشست احمد طرفی، مسئول عربی آفریقایی حوزه هنری، عنوان کرد: کار گروه عراق ۲ سال پیش تشکیل شده و همه کارهای مربوط به عراق را انجام میدهد. در کنار آن باید به همه بازارها در جهت تقویت تولیدات و صادرات آنها توجه کرد و ظرفیتهای بازارهای مختلف و کشورهای مختلف را بررسی کرد.
وابستگی بالای اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع به هم
طرفی گفت: «اقتصاد سیاست و فرهنگ و اجتماع به یکدیگر ارتباط و وابستگی دارند و بررسی بازارها برای تولیدات فرهنگی و تربیتی باید با در نظر گرفتن این ویژگیها باشد.»
وی عنوان کرد: « ۸۵ درصد جمعیت برخی شیخنشینهای دبی بومی منطقه نیستند و در بحث صادرات محتوای فرهنگی باید این ترکیب جمعیتی را در نظر گرفت.»
صادق ذوفن، کارشناس حوزه اقتصاد فرهنگی نیز گفت: «محصولات داخلی کیفیت مناسبی دارند اما در بازاریابی و فروش مشکل دارند.۵۰ رویداد بینالمللی برای بررسی بازارها و ظرفیتهای صادرات محصولات حوزه کودک و نوجوان در دست بررسی است و ما به سمت این فضا رفتیم تا مشکلات ما در بحث بازاریابی و تولید شناسایی و بررسی شده و راهکارهای حل آنها نیز در دستور کار قرار گیرد.»
بازاریابی تولیدات حوزه تعلیم و تربیت در دستور کار قرار گرفته است
وی افزود: « ما در حال بررسی این موضوع هستیم که تولیدات حوزه تعلیم و تربیت چگونه میتوانند بازار بهتری داشته باشند.»
ذوفن عنوان کرد:«مدت زمان طولانی ارتباط زیادی از سوی بخش خصوصی با بازار بینالمللی نبوده.باید به سمت اقتدار اقتصادی رفت و بازاریابی وفروش بهتری در محصولات فرهنگی و تربیتی وجود داشته باشد.»
وی عنوان کرد: »برنامهریزی برای حضور در این نمایشگاه از سه ماه قبل از رویداد گس انجام شد.جی تکس بیشتر بر اساس نوآوری است و متوجه شدیم رویداد سطح خوبی دارد و ظرفیت تبلیغ نیز دارد.»
ذوفن با بیان اینکه ۱۹ نفر در قالب هیاتی برای بررسیهای کارشناسی این رویداد ثبتنام کردند و مسئولیتهایی برای مستندسازی به آنها محول شد، گفت: «رویداد گس نیز اگرچه در امارات برگزار شد اما توسط شرکتهای انگلیسی انجام شده و رویکرد اماراتی نداشت.»
تقویت تولیدات ایرانی در حوزه تعلیم و تربیت با سکوی سوم صادراتی
وی با اشاره به ضعف خلاقیت در این نمایشگاه گفت:«پنلهای ساده و کاربردیتری در نمایشگاه صنایع خلاق امارات وجود نداشت.حضور در رویدادهای همسو برای تولیدکنندگان حوزه تعلیم و تربیت آسانتر است و تقویت تولیدات ایران در این حوزه توسط سکوی سوم کار آسانتری است.»
در برخی کشورها آموزش مقدم بر تربیت است و حضور دربازار این کشورها برای تولیدکنندگان ایرانی سختتراست
وی با بیان اینکه افراد مختلفی از مدیران، معلمان و تولیدکنندگان در این نمایشگاه بینالمللی حضور داشتند، خاطرنشان کرد:«معادل انگلیسی برای تربیت وجود ندارد و آموزش برای آنها مقدم بر تربیت است و اتفاقاتی که در ایران از جنس تربیت وجود دارد در کشوری مانند انگلیس وجود ندارد.جای خالی بازیها و اسباببازیهای مبتنی بر تربیت در بازار برخی کشورها وجود دارد و حوزه خوبی برای فعالیت است و بهتر است تولیدات در این حوزه از سکوی کشور سومی این اقدام انجام شود.»
بازار مناسب کشور افغانستان و عراق برای صادرات آثار و تولیدات تربیتی و آموزشی در حوزه کودک و نوجوان
ذوفن عنوان کرد: »البته در بازار برخی کشورها مانند افغانستان و عراق ظرفیت مناسبی برای صادرات حوزه تولیدات فرهنگی و تربیتی حوزه کودک و نوجوان وجود دارد.»
وی با اشاره به اینکه شرکتهای خارجی که جنس حمایت دولتی ندارند ارتباط مناسب تری با تولیدکنندگان ایرانی برقرار میکنند، خاطرنشان کرد:«نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزارهای کمک آموزشی ، ابزارهای رباتگونه برای آموزش کد نویسی به دانشآموزان،تجهیرات ورزشی، پرینتر سه بعدی و غیره از جمله تولیداتی است که میتواند بازار مهمی برای تولیدات آینده صنایع خلاق در این بخشها باشد.»
ذوفن عنوان کرد: »گس جزو نمایشگاههای خوب بود اما در خلاقیت دچار خلل بود و اگر بتوان یک سکوی بینالمللی وجود داشته باشد میتوان بازار مناسبی در کشورهای مختلف به دست آورد.»
مهدی نظریزاده، از فعالان حوزه تعلیم و تربیت و مدیرعامل همآپ نیز در این نشست عنوان کرد: «از ایران تولیدات فرهنگی در نمایشگاه گس دوبی نداشت.این در حالی است که برخی کشورها غرفه خود را برای رویدادهای بعدی این نمایشگاه رزرو کرده بودند.»
نظم و تسهیل خاص در برگزاری نمایشگاه گس دوبی
وی با بیان اینکه دبی محل و بازار خوبی برای تجارت است و میتوان از ظرفیت بازار این منطقه استفاده کرد، تصریح کرد:« از ویژگیهای مثبت نمایشگاه گس دوبی سبک برگزاری نمایشگاه بود که به گونهای که در عین سادگی، نظم و تسهیل خاصی داشت.کارتهای ورودی با چک کامپیوتری اطلاعات جامع و کاملی از شرکتکنندگان در اختیار برگزارکنندگان قرار میداد.»
نظریزاده تاکید کرد:«باید تقاضای بازار جهانی را شناسایی کرد و پس از آن به سراغ تولیدات آموزشی مبتنی بر فناوری رفت.»
ارسال دیدگاه