در گفتوگوی پانا با معاون ریسک شورای فنی بیمه ایران:
زمینه آشنایی دانشآموزان با صنعت بیمه و انواع رشتههای بیمهای فراهم شود
تهران (پانا) - معاون ریسک شورای فنی بیمه ایران بخشی از ضعف صنعت بیمه را به دلایل فرهنگسازی دانست و اظهار کرد: در این راستا باید دانشآموزان را با صنعت بیمه آشنا کرد. البته پائینبودن ضریب نفوذ بیمه در کشور دلایل دیگری نیز دارد که علاوه بر ضعف دستآندرکاران صنعت بیمه درشناسایی و معرفی رشتههای بیمهای به وضعیت اقتصادی مردم نیز وابسته است.
بهروز اسدنژاد، معاون ریسک شورای فنی بیمه ایران در گفتوگو با پانا درباره پائینبودن ضریب نفوذ بیمه در کشور، گفت: «سهم بیمه در اقتصاد کشور ۲.۵ درصد است.بسیاری از مردم آشنایی با انواع بیمهنامهها ندارند و استقبالی از خرید آن نمیکنند. به طور مثال مردم نمیدانند که با ۷۰۰ هزار تومان در سال میتوان یک خانه ۵ میلیاردتومانی را بیمهآتشسوزی کرد.»
ضعف آشنایی و وضعیت اقتصادی دو عامل مهم پائینبودن ضریب نفوذ بیمه در کشور
وی گفت: «در برخی از موارد عدم استقبال از رشتههای بیمهای به ضعف آگاهی مرتبط است و در موارد دیگری به وضعیت اقتصادی. بسیاری از خانوادهها حداقل یک بار در ماه فستفود خریداری میکنند که میتواند معادل حق بیمه یک سال منزل برای آتشسوزی باشد، بنابراین ضعف نفوذ صنعت بیمه تنها به توانایی اقتصادی خانوارها مرتبط نیست و کمبود اطلاعرسانی یا آگاهی نیز در این پائینبودن ضریب نفوذ موثر است.»
اسدنژاد گفت:«بیمه از جنس نیازهای ثانویه بشر است.مردم ابتدا به نیازهای اولیه مانند مسکن، خوراک و پوشاک خود توجه میکنند و پس از آن به نیازهای ثانویه میپردازند.بیمه به شدت تابع اقتصاد کلان، درآمد سرانه و سرمایهگذاری و وضعیت اشتغال وابسته است. وقتی نیازهای حال برطرف باشد انسان به نیازهای ثانویه نیز فکر میکند.»
وضعیت بیمهها، تابعی از شرایط کلان اقتصادی کشورها است
وی گفت: «بیمهها باید با خلاقیت و نوآوری خدمات بیمهای را به مردم معرفی کنند و شبکههای فروش خدمات و فعالیت خود را بیشتر کنند. در سطح کلان وضعیت بیمهها تابعی از شرایط کلان اقتصادی کشورها است.»
۸ میلیون وسیله نقلیه موتوری و سواری فاقد هرگونه بیمهنامه هستند
اسدنژاد گفت: «بیمه شخص ثالث، قانونی و اجباری است و اگر فردی این بیمه را نداشته باشد، مشمول جریمه شده و تخلف کرده است؛ اما با این شرایط حدود ۸ میلیون وسیله نقلیه سواری و موتوری در کشور وجود دارد که هیچ بیمهنامهای ندارند.»
صنعت بیمه هنوز به فناوری و تکنولوژی تجهیز نشده است
وی گفت:«صنعت بیمه هنوز به فناوری و تکنولوژی تجهیز نشده و به نوعی در عصر قبل از دیجتیالیزاسیون مانده است.این صنعت با داده و دیتای کلان مواجه است. این دادهها باید به اطلاعات تبدیل شوند تا بتوان بازاریابی را هوشمند کرده و نظارت و مدیریت ریسک را هوشمند کرد. دادههایی که تبدیل به اطلاعات نشوند کارایی نخواهند داشت.»
وی درباره اهمیت اطلاعات افزود:«این اطلاعات است که کمک میکند مدیریت ریسک مناسبی در صنعت بیمه صورت گیرد. بر اساس اطلاعات و دادههای قابل اتکا میتوان حق بیمه را کاهش داد و بازایابی هدفمند و هوشمند را اجرایی کرد.اطلاعات کمک میکند تا ارتباط بهتری با مشتری برقرار کرده و به نوعی شخصیسازی صورت گیرد.»
وی همچنین به اهمیت استفاده مناسب از دادهها تاکید کرد:«در کنار همه مشکلاتی که صنعت بیمه با آن مواجه است عدم استفاده مناسب از دادهها برای تصمیمگیری و مدیریت ریسک و بازاریابی و فروش از جمله مشکلات این صنعت است.»
در آخر وی خاطرنشان کرد: « در اقتصاد به نوعی از بازاریابی که از داده استفاده نمیشود، بلایند مارکتینگ میگوئیم که در آن آهسته آهسته و کورمال کورمال به پیش میرویم تا نتایجی حاصل شود؛ درواقع آزمون و خطا میکنیم.»
ارسال دیدگاه