در گفتوگوی پانا با یک کارشناس اقتصاد دیجیتال مطرح شد:
یافتن مسیرهای شغلی مناسب با استعدادیابی درست دانشآموزان در مدارس
تهران (پانا)- یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: دانشآموزان باید در مدارس استعدادیابی شوند و دانشآموزانی که استعداد انها شناسایی میشوند شناخت کافی از استعداد خود پیدا کنند. همانطور که در مدارس در بخش ورزش استعدادها را شناسایی و کشف میکنیم و به طور مثال دوندگان بهتر، فوتبالیستهای بااستعداد و غیره را انتخاب میکنند در مورد کارآفرینی و علوم و فنون نیز باید همین مسیر را طی کنیم.
شهریار شفیعی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «یکی از وظایف و مسئولیتهای وزارت آموزش و پرورش آن است که دانشآموزان را برای دنیای بزرگسالی و ورود به بازار کار آماده کنند. اقتصاد یکی از جنبههای مهم زندگی دانشآموزان در بزرگسالی است. طبیعی است که مشاغل دولتی و پشتمیزنشینی با محدودیت همراه است و حتی اگر در این زمینه اقداماتی شود با یک دولت بزرگ و حجیم روبهرو خواهیم بود.»
وی افزود: «اقتصاد پویا، اقتصادی است که مردم آن در تولید ثروت نقش ایفا میکنند. نقشهای جدی نیز نیاز به آموزش و آگاهی دارند که پایههای آن باید از آموزش و پرورش آغاز شود.»
شفیعی خاطرنشان کرد: «دانشآموزان باید در مدارس استعدادیابی شوند و دانشآموزانی که استعداد انها شناسایی میشوند، شناخت کافی از استعداد خود پیدا کنند. همانطور که در مدارس در بخش ورزش استعدادها را شناسایی و کشف میکنیم و به طور مثال دوندگان بهتر، فوتبالیستهای بااستعداد و غیره را انتخاب میکنند در مورد علوم و فنون نیز باید همین مسیر را طی کنیم.»
کارشناس اقتصاد دیجیتال عنوان کرد: «مدرسه، مکانی است که میتوان دانشآموزان کارآفرین را شناسایی کرد و این تواناییهای آنها را کشف و به آنها شناسایی کرد.در کشورهای مهم صنعتی نیز که بزرگترین و بیشترین میزان کارافرینان را دارند این از دوره آموزش و پرورش به دانشآموزان آموزش داده میشود و به آنها کمک میکند که استعدادهای خود را کشف کنند.»
وی افزود: «محتواهای آموزشی میتواند در قالب کتب مربوطه یا حتی به صورت پراکنده در لابهلای دروس دیگر باشد و همانطور که آموزشگاه زبان و ورزش خصوصی وجود دارد آموزشگاههای خاص برای کارآفرینی و آموزشهای مهارتی در زمینه کار به دانشاموزان و علاقهمندان وجود داشته باشد.»
شفیعی عنوان کرد: «خانوادهها نیز به این رشد رسیدهاند که فرزندانشان به مفاهیم و ادبیات کارآفرینی آشنایی پیدا کنند. مفاهیم مورد نیاز در این زمینه اکنون در سطح دانشگاهی در دسترس است و باید با سادهسازی این مفاهیم آموزش دانشاموزان را به صورت وسیعتری در دستور کار قرار داد.»
کارشناس اقتصاد دیجیتال بیان کرد: «باید مفاهیم را دستهبندی کرد تا امکان فراگیری آن برای سطوح مختلف آموزشی در آموزش و پرورش فراهم شود.روشهای تدریس برای دانشآموزان با بزرگسالان تفاوتهای زیادی دارد و جا دارد که در این زمینه فعالیتهایی صورت گیرد.»
وی افزود: «افرادی که مشرف به علم هستند و افرادی که به کار آموزش آشنا هستند باید با همکاری هم محتوای آموزشی برای دانشآموزان را سطح بندی کنند و این فرصت در همکاری بخشهای دولتی و خصوصی فراهم شود که کار آموزشهای کارآفرینی و سواد مالی را به دانشآموزان ارایه داد که خدمتی بزرگ به کشور است.»
وی گفت: « اکنون برخی افراد فارغالتحصیل از دانشگاهها یک خط گزارشنویسی و تحلیل بازار نمیدانند یا آشنایی با مباحث مدیریتی ندارد. همچنین عدم آشنایی با قوانین و قواعد بازار شامل چک و غیره ممکن است برای آنها گرفتاریهای مالی ایجاد کند.»
ارسال دیدگاه