در نشست ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق افغانستان مطرح شد:
پتانسیلهای مناسب بازار افغانستان برای صادرات صنایع خلاق در حوزه کودک و نوجوان
تهران (پانا)- نشست ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق به افغانستان، تجربهنگاری حضور در نمایشگاه بینالمللی ابوحنیفه کابل برگزار شد.صاحبان صنایع خلاق در این نشست تاکید کردند که بازار کشور افغانستان فرصتی مهم برای تولیدکنندگان ایرانی است که نباید از آن غفلت شود و با بهبود زیرساختها، این کشور میتواند تا 5 سال آینده بازاری مهم برای تولیدات فرهنگی و کالایی برای کودکان و نوجوانان این کشور باشد.
این نشست با هدف توسعه بازار محصولات صنایع خلاق کشورمان در بازارهای افغانستان و به همت مرکز نوآوری امید برگزار شد.سجاد عباسی، مدیر مرکز ترویج و توزیع امید در این نشست عنوان کرد: در لایه کودک و نوجوان محصولات فرهنگی مطابق با فرهنگ و آموزههای فرهنگی خاص کشورمان تولید و عرضه میشود که میتواند با توجه به قرابتهای فرهنگی میان ایران و افغانستان بازار خوبی نیز در این کشور باشد و درآمد صادراتی مناسبی را برای کشور حاصل کند.
وی افزود: دولت طالبان توانسته بخشی از فعالان اقتصادی این کشور را که سالهای گذشته از کشور خارج شدهاند را به افغانستان برگرداند. این فعالان اقتصادی در برخی از بخشهای اقتصادی و صنعتی سرمایهگذاری کردهاند و تولیداتی به طور مثال در زمینه فولاد و میلگرد وجود دارد که موجب شده تا تولیدات صادراتی فولادی ایران بازار خود را در این کشور از دست بدهند.
عباسی خاطرنشان کرد: افغانستان بیشترین واردات را در زمینه صنایع غذایی، آرد، روغن و برخی محصولات کشاورزی دارد که عمده آن را از روسیه انجام میدهد و بیشترین صادرات ما در زمینه غذا به این کشور محصولات باغی است. بنابراین مزیت ما در صادرات به افغانستان نزدیکیهای فرهنگی و تولیدات وابسته به فرهنگ مشترک در دو کشور است.
عضویت افغانستان در پیمان شانگهای و امکان انجام ال سی مشترک
وی عنوان کرد: همچنین افغانستان عضو کشورهای شانگهای است و امکان انجام السی مشترک برای تجار وجود دارد.
محمد جعفر کبریایی، مدیر عامل نوشتافزار پرسان نیز در ادامه این نشست گفت: تولیدکنندگان ایران از سال ۹۶ در بازار افغانستان حضور دارند. لوازمالتحریر کالایی اقتصادی و فرهنگی است و به دلیل طرحها و گرافیکی که بر روی تولیدات لوازمالتحریر ایرانی انجام میشود، مردم این کشور به تولیدات ایران در این زمینه علاقهمند هستند.
وی گفت: در زمان جمهوریت افغانستان و حکومت طالبان، دورههای متفاوت حضور تولیدات ایرانی در بازار افغانستان تجربه شده است.این کشور در مسیر توسعه و رشد است و فرصت مهمی برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار این کشور است.حاکمیت فعلی این کشور نیز در حوزههای مختلف اقتصادی علاقهمند به تعاملات تجاری و اقتصادی با شرکتهای ایرانی هم در حوزه صنایع خلاق و هم سایر تولیدات است و بازار ۳۰ میلیونی این کشور برای تولیدکنندگان ایرانی که امکان صادرات به این کشور را دارند، بسیار مهم است.
۵ سال آینده فرصتی مهم برای تولیدکنندگان ایرانی در بازار افغانستان است
وی با بیان اینکه بخشی از جامع تحصیل کرده افغانستان از این کشور مهاجرت کرده و نیاز این کشور است که این قشر را به کشور برگرداند،عنوان کرد: صنعت سینما در افغانستان مهجور است و بیشتر تولیدات سینما از کشورهای هند و پاکستان در این کشور عرضه میشود.زیرساختهای بانکی، کارت به کارت و غیره نیز در افغانستان در حال حاضر وجود ندارد اما تا۵ سال آینده به طور حتم این زیرساختها فراهم میشود و فرصتی برای شرکتهای فعال در عرضه آثار هنری مانند فیلمیو و غیره است که تولیداتی مناسب برای حضور در افغانستان فراهم کنند.
کبریایی با بیان اینکه سایر کشورها نیز بیکار نماندهاند و تجار از کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، مالزی و چین در تلاش برای کسب سهم از بازار افغانستان هستند، عنوان کرد:۵ سال آینده، فرصتی طلایی برای کسب سهم از بازار صادرات کشور افغانستان است و نباید زمان را از دست داد.
مدلهای مختلف سرمایهگذاری برای حضور در بازار افغانستان تعریف کنیم
کبریایی گفت: جامعه تحصیلکرده زیادی در کشور افغانستان وجود دارند و باید مدلهای سرمایهگذاری متفاوتی برای این کشور در نظر گرفت که یکی از روشها به صورت مشارکت در سرمایهگذاری است.
وی تاکید کرد: همچنین فرهنگ افغانستان وابستگی زیادی به دلیل حضور مردم این کشور در ایران دارد واگر سهمی از بازار این کشور گرفته نشود ۵ سال آینده برای این کسب سهم دیر خواهد بود.
ضرورت نیازسنجی، بازارسنجی و تعریف بازار در افغانستان
این تولیدکننده صنایع خلاق تصریح کرد: نیازسنجی، بازارسنجی و تعریف بازار در افغانستان برای کسب سهم از بازار صادراتی این کشور اهمیت ویژهای برای ایران دارد.
وی به اسباببازی به عنوان یکی دیگر از تولیداتی که میتواند در این کشور بازار مناسب داشته باشد، خاطرنشان کرد: در زمان جمهوریت صادرات اسباببازی به این کشور انجام شده و میتواند تداوم داشته باشد.در افغانستان به اینستاگرام علاقهمند هستند و میتوان محتواهای فرهنگی شامل، بازیهای رایانهای و انیمیشن مخصوص کودکان و نوجوانان را به زبان متفاوت برای بازار این کشور تولید کرد.
کبریایی به بخش مهمی از جامعه افغانستان که زنان هستند اشاره کرد و افزود: زنان افغانستان آگاه اما محدود هستند و تولیدات ورزشی که بتواند زمینه ورزش در منزل را برای آنها فراهم کند، زمینه مناسبی برای صادرات خواهد داشت.
بخش خصوصی فارغ از مباحث حاکمیتی برای کسب سهم بیشتر از بازار افغانستان تلاش کند
این عضو تولیدکنندگان صنایع خلاق خاطرنشان کرد: جامعه افغانستان طیف متفاوتی از اقوام و مذاهب اعم از شیعه و سنی و غیره دارد که باید متناسب با فرهنگ و سلایق آنها، تولیدات فرهنگی و اقتصادی برای صادرات داشت و فارغ از مباحث حاکمیتی باید بخشخصوصی برای نیازسنجی بازار این کشور تلاش کند.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که تصویر درستی در میان تولیدکنندگان ایرانی از کشور افغانستان وجود ندارد. بخشی از تولیدکنندگان و تجار افغانستان را کشوری ناامن تصور میکنند و تمایلی به سرمایهگذاری در آن ندارند در حالی که پیوستهای فرهنگی میان ایران و افغانستان وجود دارد و در حالی که تولیدکنندگان تلاش زیادی برای صادرات به کشورهای اروپایی دارند از بازار در دسترس و نزدیک افغانستان به دلیل همین نگاه نامناسب غفلت کردهاند.
کبریایی افزود:بخشی ازتجار به بازار سلیمانیه و کردستان در عراق توجه بیشتری دارند درحالی که افغانستان نیز ظرفیتی مهم برای تجارت و مردمی مناسب برای مبادلات تجاری دارد و پول تجار و بازرگانان یا تولیدکنندگان ایرانی به راحتی قابل برگشت به کشور است.
وی در پاسخ به پرسش پانا درباره نقش دولت در زمینه کسب سهم بیشتر از بازار افغانستان گفت: نقش دولت حاکمیتی و شناخت بیشتر درباره بازار این کشور است و البته تسهیلگریهای دیگری نیز در اختیار و توان دولت هست. میتوان گروههای دوستی برای ارتباط بهتر با این کشور برقرار کرد.
کبریایی به نقش مهم اتاقهای بازرگانی نیز اشاره کرد و افزود: اتاقهای بازرگانی میتوانند تجار دو کشور را به هم نزدیک کنند و در جهت نیازسنجی و شناخت بازار و اتصال تجار ایرانی و افغان نقش مهمی ایفا کنند.
وی با بیان اینکه شناخت بازار و زیست بوم صادرات به افغانستان از مهمترین دستاوردهای نمایشگاه اخیر در افغانستان بوده است،تصریح کرد:این شناخت مسیر تجار را فراهم خواهد کرد ضمن اینکه قراردادهایی در زمینه صادرات لوازم خانگی، دارویی، غذایی و غیره با تجار افغانستان منعقد شده است.
کبریایی با بیان اینکه ۷۰ شرکت در نمایشگاه افغانستان شرکت کرده بودند، تصریح کرد: در زمینه صنایع خلاق تمرکز ما در نمایشگاه شناخت بازار،شناخت تجار، شرایط توزیع و غیره است و به طور حتم در آینده قراردادهای تجاری مناسبی به تصویب خواهد رسید.
وی در مورد قیمت رقابتی نیز گفت: دربسیاری از تولیدات از نظر رقابتی امکان رقابت با تولیدکنندگان سایر کشورها و تولیدکنندگان افغانستان وجود دارد به طور مثال در مورد لوازم التحریر هم تولیدکنندگان افغان و هم ایرانی کاغذ را به طور عمده از چین وارد میکنند.
جاذبههای کاراکترها و طرحهای ایرانی و اسلامی برای پوشاک کودک و نوجوان در افغانستان
مهدی دافعیان، یکی دیگر از فعالان صنایع خلاق و مدیر عامل پوشاک هدهد نیز در این نشست، عنوان کرد: این شرکت از کاراکترهای ایرانی و اسلامی در تولید پوشاک استفاده میکند و کشور افغانستان به دلیل نزدیکی فرهنگی، بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلایق در حوزه پوشاک کودک و نوجوان است.
وی عنوان کرد: وقتی صحبت از صنایع خلاق میشود یکی از وجوهش فرهنگ این کشور است.تولیدکنندگان فیلم و انیمیشن در حال حاضر با توجه به حضور طالبان نباید به بازار این کشور امیدواری چندانی داشته باشند اما این بازار در آینده نزدیک ظرفیت مناسبی دارد.
نقش نمایشگاه افغانستان در شناخت بهتر از بازار این کشور
دافعیان خاطرنشان کرد: نوعی لباس بومی برای این کشور مورد استفاده است و باید تولیدات تولیدکنندگان ایرانی متناسب با لباسهای بومی مورد استفاده در این کشور تولید و عرضه شود.بخش عمده زنان مانتوهای بلندی مانند عبا میپوشند و نمایشگاه افغانستان کمک کرد تا شناخت درستی از نحوه پوشش و پوشاک مورد استفاده در این کشور به دست آید.
تولیدات خلاق مرکز نوآوری امید برای حوزه بازی،سرگرمی و تولید محتوای حوزه کودک و نوجوان
صابر نوری محب، مدیر نهالستان مرکز نوآوری امید نیز در این نشست گفت: مرکز نوآوری امید کار حمایت از واحدهایی را دارد که در حوزه بازی و سرگرمی، خلق جهان داستانها و تولید محتوا و بازار پردازی برای کودکان و نوجوان فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: ما سفر یکهفتهای در این نمایشگاه داشتیم و در گفتگو با افراد مختلف این نتیجه حاصل شد که حوزه صنایع خلاق مربوط به طبقه بالایی جامعه این کشور است.به طور مثال، فعالیتهایی که درزمینه فرهنگی است در این کشور در حد تعاونی است و هنوز ذائقه برای تولیدات جدید ایجاد نشده است.
نوری محب عنوان کرد: قشری از جامعه افغانستان، مصرفکننده تولیدات فرهنگی یا کالایی از تولیدات ایرانی هستند که میتواند ظرفیت مناسبی برای صادرات از ایران به این کشور باشد.
محدودیتهای بخش توزیع در بازار افغانستان
وی به محدودیتهای بخش توزیع در بازار افغانستان اشاره کرد و افزود: توسعه شبکه فروش در افغانستان کار سختی است و تمرکز باید بر کابل پایتخت افغانستان باشد و شبکه فروش گسترده در این کشور وجود ندارد. البته شبکههایی نیز وجود دارند که باید کار توزیع را به آنها سپرد و با مدیران فروش شامل بازارک برای فروش محصولات ایرانی در بازار افغانستان گفتوگوهایی انجام شده است.
ارسال دیدگاه