کنترلرها روزانه ۱۷۰۰ پرواز را در آسمان کشور هدایت می‌کنند

تهران (پانا) - مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت متخصصان مرکز کنترل فضای کشور به طور متوسط روزانه یک‌هزار و ۷۰۰ پرواز را در آسمان ایران کنترل و هدایت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۵۱۰۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
کنترلرها روزانه ۱۷۰۰ پرواز را در آسمان کشور هدایت می‌کنند

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، «احمد نیکنام» با تبریک به‌مناسبت روز جهانی کنترلر ترافیک هوایی، اظهار داشت: اهمیت شغل کنترلرهای ترافیک هوایی سبب شده که سازمان جهانی کار(ILO) آن را یکی از حساس‌ترین مشاغل جهان اعلام و توصیه کرده است که همواره باید استرس این شغل حساس کنترل و به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استقرار سیستم نظارت بر خستگی کنترلرها FRMS در این شغل از اهمیت زیادی برخورداراست، تاکید کرد: در واقع حساسیت شغل کنترلرها ایجاب می‌کند که آنان با حداکثر توان بر روی شغل خود متمرکز و انجام وظیفه کنند.

نیکنام، به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی کنترلرها از بدو خدمت تا دوره‌های آموزش حین خدمت اشاره کرد و افزود: آموزش‌های مستمر تخصصی کنترلرها سبب می‌شود تا یک کنترلر بتواند به موقع بین پروازها شرایط جدایی را فراهم و تسریع فرآیندهای پروازی را در آسمان کشور به بهترین شکل مدیریت کند.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: این دوره‌های آموزش تخصصی در دانشکده‌های مرتبط با این شغل از بدو خدمت برای کنترلرها آغاز و در ادامه دوره‌های آموزشی حین خدمت OJT ادامه می‌یابد و پس از برگزاری بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دوره آموزشی تخصصی گواهینامه‌های مربوطه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از گذراندن این دوره‌های آموزشی، کنترلرها تحت آزمون‌های صلاحیت شغلی قرار می‌گیرند، گفت: پس از اخذ گواهینامه‌های شغلی از جمله گواهینامه راداری در این مرحله کنترلر می‌تواند کار تخصصی و حساس خود را پس از ۸ تا ۱۰ سال دوره آموزشی در مراکز کنترل و برج مراقبت پرواز فرودگاه‌های کشور آغاز کند.

نیکنام بیان‌داشت: کمبود نیروی انسانی متخصص به علت مهاجرت و بازنشستگی همکاران ما هم اکنون به یکی از مشکلات اساسی این حوزه تخصصی تبدیل شده است، زیرا فرآیند جذب کنترلرها و دانشجویان رشته‌های مرتبط این شغل همانند سال‌های گذشته روند خود را طی نمی‌کند و این مساله مهم باعث کمبود نیروی متخصص در این حوزه شده است.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی افزود: کنترلرها نیازمند استفاده ازتجهیزات نظارتی کنترل ترافیک هوایی به‌روز هستند، تا بتوانند حجم ترافیک همواره رو به رشد کشور را به نحوه احسن مدیریت کنند.

به گفته مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها، روند پروازهای هوایی در جهان همواره رو به رشد و افزایش است و در این راستا منطقه خاورمیانه با افزایش قابل توجه پروازها مواجه است و این مساله مهم نیازمند تسریع در تربیت کنترلرها و بهسازی زیرساخت‌های مورد نیاز فنی و کنترلی در این حوزه مهم و حساس است.

شایان ذکر است؛ به طور متوسط سالیانه بیش از چهار میلیارد نفر در جهان با هواپیما سفرهای خود را انجام می‌دهند و در این راستا کنترلرهای ترافیک هوایی نقش مهمی درهدایت ایمن این پروازها برعهده دارند و به همین مناسبت فدراسیون جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی (ایفاتکا) ٢٩ مهرماه (۲۰ اکتبر) را به پاسداشت زحمات بدون وقفه و شبانه روزی کنترلرهای ترافیک هوای به نام روز جهانی مراقبت پرواز تعیین کرده‌اند تا در این روز از خدمات و تلاش‌های متخصصین کنترل ترافیک هوایی تجلیل و تشکر شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار