رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

هزینه سالانه ۲۸۰ همتی نگهداری راه‌های کشور در شرایط محدودیت‌های بودجه‌ای

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به هزینه سالانه ۲۸۰ همتی راه‌های کشور بیان کرد،‌ ایران کشوری پهناور است و راه‌ها و جاده‌های کشور در شرایط اقلیمی متفاوت قرار داشته و عمر آنها با هم متفاوت است. سالانه ۲۸۰ همت برای نگهداری راه‌های کشور بودجه لازم است و باید با استفاده از فناوری، عمر جاده‌ها را افزایش داد.

کد مطلب: ۱۵۰۹۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
هزینه سالانه ۲۸۰ همتی نگهداری راه‌های کشور در شرایط محدودیت‌های بودجه‌ای

محمدمهدی حیدری در نشستی خبری گفت: ۴۹ درصد از قیر تولیدی در کشور به مصرف وزارت و راه و شهرسازی و ۲۰درصد در بنیاد مسکن مصرف می‌شود. اتفاق‌های خوبی در بحث تولید قیر در کشور صورت گرفته است که از جمله آنها نقشه شاخص برودتی برای تولید قیر است.

حیدری گفت: ۵ و نیم میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که ۲ و نیم میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و مابقی صادر می‌شود. اندکی از تولید قیر به مصارف صنایع و حدود ۳ میلیون تن صادر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: برای کیفی‌سازی قیر در کشور تلاش‌های زیادی شده است.قیر محصولی، ارزش‌آفرین است و اکنون سالانه یک تا دو میلیارد دلار صادرات قیر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به توسعه راه‌های کشو و وجود ۳۰۰ هزار کیلومتر راه و جاده در کشور، بحث نگهداری قیر و آسفالت موضوعی مهم است و فناوری به کمک این مباحث آمده و پروژه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است؛ تولید قیر پودری و قیر لاستیک گوگردی  بهبود کیفیت آسفالت کشور انجام شده است.

حیدری گفت: در همایش پیش‌رو از آزمایشگاه روسازی رونمایی می‌شود؛این آزمایشگاه می‌تواند در بهبود کیفیت آسفالت مورد استفاده در کشور نقش موثری داشته باشد.

وی به دوره‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: ۵۰۰ نفر در این دوره‌ها آموزش خواهند دید.دستورالعمل کنترل آسفالت حفاظتی نیز تدوین شده است.از نظر دانش فنی چیزی در کشور کم نداریم و می‌توانیم پروژه‌های راه‌سازی  را تا ۱۰ سال عمر، تضمین کنیم.

وی عنوان کرد: به گفته مقام معظم رهبری، آشکارترین ابزار قدرت در هر کشوری دانش است و باید با فناوری و دانش شرایط مناسب‌تری در کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که ۸ تا ۱۰ آبان‌ماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود، عنوان کرد: از محورهای این همایش قیر و فرآورده‌های قیری، مخلوط‌های آسفالتی، تحلیل و طراحی روسازی، مدیریت روسازی و روش‌های نگهداری و بازسازی، توسعه پایدار در صنعت قیر و آسفالت، فناوری‌های نوین، ماشین‌آلات و روش‌های اجرایی و ایمنی در ساخت، نگهداری و بهره‌برداری از روسازی است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: این همایش با همکاری وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، امور نظام فنی و اجرایی کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور و برخی دیگر از دستگاه‌ها برگزار می‌شود.

مقدس‌نژاد، رئیس کمیته علمی همایش نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: سیاست کمیته علمی همایش توجه به جنبه‌های علمی و مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران است و جایگاه کارگاه‌های آموزشی و میزگردها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

مقدس‌نژاد گفت: ۷ هزار همت ارزش راه‌های کشور است و هر ساله ۲۸۰ همت برای نگهداری راه‌ها هزینه کرد و می‌طلبد که پیش از خرابی با استفاده از قیر حفاظتی و راهکارهای دیگر عمر قیر و آسفالت را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش داد.

رئیس کمیته علمی همایش بیان کرد: با توجه به حضور کارشناسان و پیمانکاران در این همایش و میزگرد حاشیه‌ای آن می توان چالش‌های پیش‌رو در استفاده از فناوری‌های جدید را مورد بررسی قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار