رئیس سازمان توسعه تجارت:

تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیارد دلار منفی شد

تهران (پانا)- معاون وزیر صمت اعلام کرد تراز تجاری کشور در سال گذشته ۱۶.۶ میلیارد دلار بوده که به معنای منفی بودن تراز تجاری است و کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و مشکلات تجارت و صادرات گاز از جمله دلایل آن بوده است.

کد مطلب: ۱۵۰۹۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیارد دلار منفی شد

محمدعلی دهقان دهنوی در نشستی خبری بیان کرد: یکی از مزیت‌های سازمان توسعه تجارت این است که یک روز در تقویم کشور به روز ملی صادرات اختصاص یافته و امسال بیست و هشتمین روز ملی صادرات در ۲۹ مهرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: فرآیند انتخاب صادرکنندگان برتر در قالب کمیته‌ای متشکل از بخش‌های خصوص و دولتی برگزار می‌شود.این کمیته امسال در خرداد برگزار و سه جلسه آن برگزار شده است.در مجموع ۵۰ گروه شامل کالاهای معمولی و با فناوری بالا انتخاب می‌شوند.۴۴۹ شرکت متقاضی حضور در میان کالاهای صادراتی منتخب بوده‌اند که کار ارزیابی متقاضیان به انتها رسیده و در روز ۲۹ مهر با حضور وزیر صمت و رئیس جمهوری از صادرکنندگان نمونه تقدیر خواهد شد.

دهقان دهنوی تصریح کرد: یک شرکت که بالاترین میزان رشد صادراتی، یک شرکت با بیشترین بازار صادراتی و یک شرکت نیز  به عنوان بهترین شرکت در رفع تعهدات ارزی انتخاب خواهند شد.

وی افزود: همچنین صادرکنندگانی که ۵ دوره صادرکننده نمونه باشند به عنوان صادرکننده ممتاز معرفی خواهند شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ صادرات کالا ۴۹.۳ میلیارد دلار بوده که از نظر ارزش ۸ درصد افزایش داشته و میزان واردات ۶۶میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: از نظر تراز تجاری کشور ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی بوده است.

وی با اشاره به آمار تجارت در ۶ ماهه ابتدایی امسال خاطرنشان کرد: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۷۰ تن کالا  صادرشده که معادل ۲۵.۸ میلیارد دلار بوده که از نظر ارزشی ۶ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: چین با ۷ میلیارد دلار، عراق ۵.۴ میلیارد دلار، امارات۳.۴ و ترکیه ۲.۲ میلیارد دلار مقاصد بعدی صادرات کشور بوده که ۷۵ درصد صادرات به این کشورها انجام شده است.

وی ادامه داد: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۳۲ میلیارد دلار واردات انجام شده که از نظر ارزشی ۶.۶ میلیارد دلار بیشتر از گذشته بوده است.امارات و چین دو کشوری هستند که بیشترین واردات از آنها انجام شده است.

دهقان دهنوی بیان کرد: کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در مورد محصولات پتروشیمی از مهمترین دلایل تراز منفی تجاری از ابتدای سال جاری است.همچنین مشکلات تجاری موجب افت ۵.۳ میلیارد دلاری صادرات گاز شده که به عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش تراز تجاری مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: وضع عوارض صادراتی نیز به عنوان یکی از دلایل کاهش صادرات مطرح است و باید وضع عوارض هوشمندانه باشد و ادامه صادرات را سبب شود.

وی درباره پیمان‌های ترجیحی تجارت نیز  گفت: توسعه تجارت شرط لازم و کافی دارد.ورود به پیمان‌های تجاری شرط لازم است تا هماهنگی‌های بیشتری در امور مربوط به تجارت ایجاد شود اما شرط کافی نیست.

دهقان دهنوی تصریح کرد: به دلیل تحریم با موانع بسیار زیادی مواجه هستیم.نقل و انتقالات مالی از جمله شروطی است که در پیمان‌های ترجیحی باید لحاظ شود اما با محدودیت‌هایی مواجه است.همچنین نیاز به زیرساخت‌های لجستیکی وجود دارد که نیاز است بخش‌های خصوصی در کنار دولت به توسعه زیرساخت‌ها اقدام کنند تا بتوان توسعه تجاری را محقق کرد.

وی عنوان کرد: توافقنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا در سال ۹۸ موجب دوبرابر شدن میزان تجارت شد اما هنوز تا رسیدن به اهداف تجاری مطلوب  فاصله بسیاری وجود دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: آنچه در مورد تحریم‌ها وجود دارد به عنوان واقعیتی پیش‌روی دولت و فعالان اقتصادی وجود دارد اما موجب توقف صادرات نمی‌شود.سازوکارهایی برای رفع محدودیت‌ها در نظر گرفته شده که البته کارآمدترین شیوه‌ها نیست و هزینه‌های تجاری افزایش یافته اما به هر حال تجارت و مبادلات تجاری در حال انجام است.

دهقان دهنوی تصریح کرد: با تلاش‌های صادرکنندگان و واردکنندگان بخش خصوصی راههای دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده و اگر بخش‌های دولتی موانع را برطرف کنند مبادلات تجاری افزایش خواهد یافت.  

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره چندنرخی بودن ارز تصریح کرد: چندنرخی بودن ارز یکی از عوامل اشکال‌زا در تجارت است. بسیاری از مقرراتی که وضع شده و تجار را گرفتار کرده ناشی از همین اختلاف نرخ ارز است. این موضوع باعث ایجاد زمینه‌های فساد و رانت می‌شود و قطعاً رانت جویان به این سمت می‌آیند. یکی از شکایت‌های تجار اصیل همین امر است که رانت جویان در حوزه‌های مختلف تجارت فعال شده‌اند.

وی افزود: با هدف تسهیل تجارت باید نظام چندنرخی ارز اصلاح شود. بانک مرکزی در حال تلاش است تا  فاصله ارز سامانه نیما با بازارهای توافقی را کاهش دهد اما به نظر من باید با سرعت و آزاداندیشی بیشتری به این سمت حرکت کرد.

احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی

وی در خصوص احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی نیز عنوان کرد:‌ این شورا در سال‌های قبل فعال بود اما چند سالی مغفول واقع شده و در سه سال گذشته این شورا تشکیل نشده است.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: البته کارگروه این شورا در ذیل سازمان توسعه تجارت جلسات خود را برگزاری می‌کرد اما جلسات آن که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور بود، برگزار نمی‌شد .در جلسه‌ای که با آقای عارف، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، مقر گردید که به زودی اولین جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی برگزار شود.

وی افزود: یکی از کارهای این شورا مصوبات آن است که باید مصوبات آن معادل مصوبات هیأت وزیران محسوب شود تا بتوان زمینه اجرایی‌شدن آن را فراهم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار