گزارش پانا از اولویتها در آموزشهای بازار کار:
آموزش کیفی دانشآموزان با ارتباط مستمر با محیطهای کاری صنف و صنعت
تهران (پانا) - یکی ازموثرترین و مهمترین منابع در مشاغل و به ویژه صنایع نیروی انسانی هستند که اگر تربیت شده و توانا باشند میتوانند زمینهساز رشد کمی و کیفی محصولات صنایع یا کارخانجات شوند و یکی از راهکارها در این مسیر آن است که دانشآموزان به صورت مستمر با محیطهای کاری صنف و صنعت در ارتباط باشند.
راهکار اصلی برای کارآمدی و اثربخشی در محیط و بازار کار، «آموزش منابع انسانی» است.آموزش همواره به عنوان وسیلهای مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدنظر قرار می گیرد و نبود آن نیز یکی از مسائل اساسی برای بازار کار محسوب میشود.
آموزش در هرسطحی از مشاغل، اعم از مشاغل ساده یا مشاغل پیچیده ضروری است. بازار کار در صنف و صنعت، محتاج آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارتهای جدید است. آنگونه که یک عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی میگوید به منظور آموزش بهتر باید یک شیفت کاری واحدهای صنعتی به آموزش کارگاهی دانشآموزان اختصاص داده شود.
به گفته جلالوندی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران آموزشهای عملی باید در محیطهای کار واقعی انجام شود و حتی یک شیفت کاری واحدهای صنعتی به آموزش کارگاهی دانشآموزان فنی و حرفهای و هنرستانها اختصاص داده شود.این شرایط موجب میشود تا دانشاموزان هم کار را یاد بگیرند و هم تحصیل خود را انجام دهند.
مجتبی جلالوندی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «از گذشتهها هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای با هدف تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص در کشور ایجاد شدهاند اما متناسب با نیازهای بازار کار رشد نکردهاند.»
وی افزود: «طرحی نیز در اتاق بازرگانی در دست تهیه است که صاحبان صنایع و نیازهای کار آنها را شناسایی کرده و به آنها پیشنهاد میدهد تا نیروی کار آنها را بورسیه کنند به این معنا که افرادی با هدف جذب در این واحدهای صنعتی آموزش ببینند و از همان دوران تحصیل بدانند که قرار است که در چه محیطهای کاری جذب و به کار گرفته شوند.»
جلالوندی عنوان کرد:« این شرایط امکان آن را فراهم میکند که هزینههای تحصیل نیروهای کار نیز از سوی صنایع تامین شود و واحدهای عملی نیز در آن واحدها گذرانده شوند که به طور حتم در تامین نیروی انسانی متخصص و متناسب با بازار کار نقش مهمی خواهد داشت.»
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:» این برنامهریزی کمک میکند تا نیروی انسانی هم از نظر آکادمیک و علمی و هم آمادگی عملی و کارگاهی آموزش لازم را ببیند.»
وی عنوان کرد: «اینکه آموزش و پرورش به این سمت حرکت کند که آموزشهای عملی و کارگاهی را به دانشآموزان ارایه دهد به طور حتم در تامین نیروی کار مورد نیاز کشور نقش مهمی خواهد داشت.»
جلالوندی خاطرنشان کرد: «آموزشهای عملی باید در محیطهای کار واقعی انجام شود و حتی یک شیفت کاری واحدهای صنعتی به آموزش کارگاهی دانشآموزان فنی و حرفهای و هنرستانها اختصاص داده شود.این شرایط موجب میشود تا دانشاموزان هم کار را یاد بگیرند و هم تحصیل خود را انجام دهند.»
ارسال دیدگاه