معاون وزیر نیرو:

۳۵ همت برای توسعه تجدیدپذیرها و بهینه سازی مصرف تخصیص یافت

تهران (پانا) - معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: نزدیک به ۳۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیرها و بهینه سازی مصرف اختصاص داده شد.

کد مطلب: ۱۵۰۶۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
۳۵ همت برای توسعه تجدیدپذیرها و بهینه سازی مصرف تخصیص یافت

محسن طرزطلب، در ششمین همایش انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: تلاش می شود این منابع برای سال آینده بیشتر شود.اکنون حمایت های بی نظیری از توسعه تجدیدپذیرها انجام می‌شود و هم دولت و هم مجلس در این موضوع پای کارند.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: براین اساس امسال باید قدم های خوبی برداشته شود.اگر امسال برای توسعه تجدیدپذیرها اقدام جدی نشود سال های آینده مشکلات بزرگ تر خواهد بود.

وی راهبرد و سیاستگذاری انجام شده سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق(ساتبا) را در مسیر افزایش تولید بر مبنای واحد مگاوات برشمرد و گفت: البته در برنامه هفتم توسعه احداث ‌۱۲ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر دیده شده است، اما انتظارات سرمایه گذاران بیش از هدفگذاری برنامه هفتم توسعه است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: سرمایه گذاران برای تولید ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار مگاوات درخواست داده اند که  تلاش می شود با ایجاد فرایندهایی، سرمایه گذاری این حوزه تسهیل و تسریع شود.

طرزطلب ضمن اشاره به برنامه ساتبا در بخش کولر آبی و گازی در حوزه بهره وری در آینده نزدیک خاطرنشان کرد: بزودی درباره آن اطلاع رسانی بیشتر صورت می گیرد.

رئیس ساتبا گفت: نامه‌ای به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی ارسال شده است که بر اساس آن الحاقیه ای برای قراردادهای سرمایه گذاری قرار داده شود تا سرمایه گذاران اجازه پیدا کنند درصورت پرداخت نشدن منابع از محل ماده ۱۲، برق تولیدی را به صنایع بفروشند و یا آن را صادر کرده و یا به بورس سبز عرضه کنند تا از سرمایه گذاری در این حوزه مطمئن شوند.

طرزطلب از اختصاص منابع در اختیار دولت با عنوان "منابع اعتباری خط چین" برای بخش خصوصی خبر داد و گفت: ساز و کار آن بزودی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه با مجوز وزیر نیرو، قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر توسعه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خرید تضمینی برق تا سه مگاوات محدود شده که به تدریج از سه مگاوات تا ۱۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

صندوق توسعه ملی آماده پرداخت ۵ میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای توسعه تجدیدپذیرهاست

علیرضا صالح، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه این همایش گفت: این صندوق آماده است با معرفی وزارت نیرو تسهیلات ارزی پنج میلیارد دلاری را به فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر واگذار کند.

صالح افزود: صندوق توسعه ملی همچنین آمادگی داررد ۷.۵ میلیارد دلار مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی را نیز با معرفی وزارت نیرو پرداخت کند.

وی ادامه‌داد: صندوق توسعه ملی تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه ها اختصاص داده است که ۷.۵ میلیارد آن برای نیروگاه های حرارتی و پنج میلیارد دلار دیگر برای توسعه تجدیدپذیرها است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نسلی است، خاطرنشان‌کرد: منابعی که در این صندوق قرار می گیرد، برای نسل آینده یک سرمایه گذاری زاینده است.

صالح گفت: از سال ۸۹ نزدیک به ۱۴۶ میلیارد دلار از منابع مختلف وارد صندوق شده که بخشی از آن تسهیلات داده شده است.

وی اضافه‌ کرد: حدود چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق برای تامین مالی نیروگاه ها انجام شده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی به مشکلاتی که در بازپرداخت تسهیلات نیروگاه‌های حرارتی‌ وجود دارد، اشاره کرد و از آمادگی برای طراحی مکانیزم جدید در این زمینه خبر داد.

صالح، خواستار اصلاح نرخ صفر سوخت از سوی وزارت نیرو شد و گفت: اگر این اصلاح انجام نشود، مشکلات تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: آمادگی داریم برای منطقی کردن این نرخ همکاری کنیم.

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی با بیان اینکه تاکنون در بازپرداخت تسهیلات تجدیدپذیرها مشکلی نداشته ایم، افزود: اما اگر بازیگران زیاد شود ممکن است اشکال ایجاد شود که باید فکری در این باره کرد.

نخستین نیروگاه تجدیدپذیر تهران به‌زودی عملیاتی می‌شود

فرهاد شبیهی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران نیز در ششمین همایش انرژی‌های تجدیدپذیر در برق منطقه ای تهران، افزود: این شرکت با بخش خصوصی برای احداث این نیروگاه تفاهم‌نامه منعقد کرد و به‌زودی فعالیت های آن آغاز می شود.

وی گفت: نخستین نیروگاه تجدیدپذیر یک مگاواتی در غرب تهران به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وی ادامه‌داد: برق تهران از سرمایه گذاران در توسعه تجدیدپذیرها حمایت می کند.

مدیرعامل برق منطقه ای تهران خاطرنشان‌کرد: تابستان امسال را در حالی پشت سر گذاشتیم که مهمترین دغدغه صنعت برق در حوزه حکمران انرژی سهم کم تجدیدپذیرهاست.

شبیهی گفت: تلاش می شود با تسهیل گری به توسعه تجدیدپذیرها کمک شود و این تلاش در تهران با جلب مشارکت مردمی دنبال می شود.

سهم یک‌هفتادم تجدیدپذیرها در تولید برق

«آرش نجفی» رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران هم یکی از راهکارهای رفع ناترازی برق را توسعه تجدیدپذیرها دانست.

وی افزود: در ۲ سال گذشته تلاش های خوبی برای توسعه تجدیدپذیرها انجام شد و وزارت نیرو برای توسعه ۱۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر با بخش خصوصی به تفاهم رسید.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه‌داد: در بودجه امسال هم حمایت های خوبی از این موضوع دیده شده است.

نجفی افزود: با این وجود سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق فقط یک هفتادم است که باید تلاش کرد افزایش یابد.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار