عزیمت وزیر اقتصاد به عراق

مقامات ایرانی و عراقی بر توسعه مناسبات تاکید کردند

تهران (پانا) - رئیسان جمهور ایران و عراق بر توسعه توافق‌های مالی و اقتصادی و حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۵۰۰۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
عزیمت وزیر اقتصاد به عراق

به گزارش شادا، عبدالناصر همتی که با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری به همراه عالی رتبه ایرانی عازم عراق شده است، در دیدار رییس جمهور کشورمان با رییس جمهور عراق حضور یافت.

هیأت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی ایران به ریاست دکتر مسعود پزشکیان، روز چهارشنبه به همراه هیأت عالی ایرانی با استقبال مقامات عراقی وارد بغداد شده است.

در این سفر ۱۵ سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی به امضای دو کشور می رسد.

وزیر اقتصاد در جریان این سفر سه روزه، دیدارها و مذاکراتی با مقامات عراقی با هدف توسعه مناسبات اقتصادی انجام خواهد داد.

دیدار رؤسای جمهور ایران و عراق

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در جریان سفر به عراق با «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق دیدار و بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

وی خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصص بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.

پزشکیان خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که توافق‌های مالی و اقتصادی و همکاری برای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای بین دو کشور رشد و گسترش یابد.

رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس جمهوری اسلامی ایران، یاد و خاطره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را گرامی داشت.

عبداللطیف جمال رشید، حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور عراق از شکل‌گیری توافق‌ها و امضای سندهای همکاری بیشتر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استقبال کرد.

به گزارش شادا، دکتر مسعود پزشکیان روز چهارشنبه در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی سه روزه عازم عراق شد.

رئیس جمهور در این سفر که به دعوت رسمی "محمد شیاع السودانی" نخست وزیر عراق صورت می‌گیرد، علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رئیس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

رییس جمهور پیش از عزیمت به عراق در گفت و گویی، دیدار و گفتگو با مقامات بلند پایه عراقی، امضای اسناد متعدد همکاری با دولت عراق و دیدار از شهرهای شیعه‌نشین و کردنشین این کشور را از جمله اهداف و برنامه‌های سفر خود عنوان کرد و گفت: تصور می‌کنم این سفر در راستای ایجاد و تعمیق پیوندهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی با کشورهای اسلامی که از کشور عراق آغاز می‌شود، خوب و موثر خواهد بود تا بتوانیم بسیاری از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد از سر راهمان برداریم.

دکتر پزشکیان و هیات ایرانی در جریان این سفر همچنین پس از دیدارهای رسمی در بغداد، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهرهای نجف و  کربلا خواهند رفت.

رئیس جمهور از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره نیز بازدید خواهد کرد و به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان راهی اربیل و سلیمانیه در شمال عراق خواهد شد.

در حاشیه این سفر، نشست مشترک اعضای هیئت‌های عالی رتبه دو کشور نیز برگزار خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار