مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی:

روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره شتاب گرفت

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم برون مرزی وزارت راه، شتاب گرفته است گفت وجود مین‌های بجا مانده از جنگ تحمیلی را می‌توان به عنوان مهمترین موانع در عملیات اجرایی این طرح عمرانی دانست که تاکنون بیش از ۶ هزار انواع مین‌ جنگی و خمپاره در مسیر طرح کشف شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۹۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره شتاب گرفت

سیدمیعاد صالحی شنبه در بازدید از روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احداث این خط ریلی انتظار ۵۰ ساله ۲ کشور است که از دولت سیزدهم احداث این پروژه مهم و برون مرزی آغاز شد.

وی وجود مین‌های بجا مانده از جنگ تحمیلی را از موانع این طرح عمرانی دانست و افزود: حدود چهار کیلومتر در عمق خاک عراق طی سال گذشته تا کنون مین روبی انجام شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی به کشف بیش از ۶ هزار انواع مین‌های جنگی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تا کنون در سه مرحله دپوهای کشف شده منهدم و به تدریج مابقی نیز کشف و منهدم می‌شوند.

صالحی بیان کرد: بیشتر این مین‌ها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای پنج است بطوریکه پنج لایه مین روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود چهار کیلومتر داشتیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از احداث پل برای این خط ریلی اشاره کرد و گفت: احداث پل بر روی اروند رود در شمال بصره در حال انجام است که ۱۷ پایه در خشکی و آب دارد و این طرح به لحاظ فنی بسیار پیچیده است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این بخش از پل هم اکنون در حال شمع کوبی است که این شمع‌ها هر کدام یک و نیم متر قطر و ۴۵ متر عمق دارند.

صالحی اظهار کرد: این پل به صورت آسانسوری طراحی شده‌است تا در کنار بخشی از این سازه امکان کشتی‌رانی نیز فراهم شود.

صالحی افزود: امیدواریم با توجه به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین ۲ کشور باشیم.

وی افزود: احداث خط ریلی شلمچه به بصره طی ۲ سال است و تلاش خواهیم کرد این پروژه طی مدت تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

مدیر عامل راه آهن گفت: با اتصال خط ریلی شلمچه-بصره، مردم از مبدا مشهد، تهران و قم به‌طور مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر دارند؛ همچنین زائران عراقی نیز می‌توانند بطور کاملا ریلی، از عراق به شهرهای تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.

عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه - بصره شهریور ماه سال گذشته با حضور محمد مخبر معاون اول وقت رییس‌جمهور ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق آغاز شد.

احداث این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد این طرح با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس احداث می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار