در گفتوگو با عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد:
نقش موثر تربیت نیروی انسانی ماهر در کاهش بیکاری
تهران (پانا) - تربیت نیروی انسانی ماهر بر اساس نیاز جامعه علاوهبر اینکه از بیکار شدن دانشآموختگان رشتههای مختلف تحصیلی و هدر رفتن سرمایهها جلوگیری میکند، موجب سپرده شدن امور شغلی به افراد متخصص، متبحر و افزایش میزان بهرهوری میشود.آنگونه که یک نماینده مجلس میگوید باید فرهنگسازی مناسبی برای کار صورت گیرد تا دانشاموزان یا فارغالتحصیلان دانشگاهی کار را تنها در پشت میز نشستن ندانند و به این موضوع واقف باشند که جامعه به تمامی مشاغل نیاز داشته است.
حدود نیمی از دانشآموزان متوسطه در هنرستانها تحصیل میکنند. فلسفه وجودی هنرستانها، آموزش دانشآموزان برای بازار کار در ردههای نیروی فنی ماهر و تکنسین بوده است، بنابراین آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش دوره متوسطه، بهعنوان یکی از زیرنظامهای آموزشی کشور، این توانمندی را خواهد داشت که همچون ابزاری قابل اعتماد، پل مستحکمی بین کلاس درس، اجتماع و بازار کار بنا کند.
توسعه هنرستانهای فنی مهمترین راهکار حل مشکل بیکاری جوانان تحصیلکرده است.توسعه هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش،مهمترین راهکار برای اشاعه فرهنگ کارآفرینی و حل مشکل بیکاری جوانان تحصیلکرده درکشورهای توسعه یافته است.توسعه هنرستان ها، با تکیه بر دو محور آموزش علم و مهارت، باعث تقویت روحیه امید، اعتماد به نفس و افزایش انگیزش هنرجویان به ادامه تحصیل می گردد.
موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «باید فرهنگسازی مناسبی برای کار صورت گیرد تا دانشاموزان یا فارغالتحصیلان دانشگاهی کار را تنها در پشت میز نشستن ندانند و به این موضوع واقف باشند که جامعه به تمامی مشاغل نیاز داشته و هر شغل یا خدمتی ارزش محسوب میشود.»
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: «باید نسبت به آموزش و توسعه هنرستانها یا مراکز فنی و حرفهای متناسب با نیازهای شغلی در استانهای مختلف با توجه به صنایعی که در آنها مستقر هستند، اقدام کرد.»
احمدی عنوان کرد: «برخی از استانهای کشور صنعتی هستند و طبیعی است که نیاز بیشتری به نیروهای تکنسینی دارند بنابراین در توسعه هنرستانها یا ایجاد هنرستانهای جدید باید به این موضوع توجه شود که متناسب با مشاغل مورد نیاز نسبت به تربیت و آموزش مهارت به دانشآموزان علاقهمند اقدام شود.»
وی بیان کرد: «بخشی از آموزشها نیز باید به صورت عملی در خود صنایع انجام شود و انجام آموزش در محیط واقعی انگیزه دانشآموزان را برای آموزش بهتر و مهارتورزی مناسبتر تقویت خواهد کرد.»
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: «در کنار هنرستانها، مراکز فنی و حرفهای و دانشگاههای علمی کاربردی نیز نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در بخشهای تکنسینی دارند و باید از همه ظرفیتها برای تربیت نیروی کار بهره برد.»
وی عنوان کرد: «وقتی نیروی کاری از محیط علمی فارغالتحصیل شد باید به حدی آموزش دیده باشد که بتواند وارد محیطهای کاری شود. درب صنایع باید به روی آموزشهای عملی به دانشآموزان و دانشجویان باز باشد و در این زمینه همکاری مناسبی میان آموزشوپروش، وزارت علوم و صنایع کشور وجود داشته باشد.»
احمدی خاطرنشان کرد: «اشتغال اکنون به دغدغهای مهم برای خانوارها بدل شده و اگر دانشآموزان بدانند که پس از فارغالتحصیلی راهی برای ورود به بازار کار دارند تلاش بهتری در کسب آموزشهای عملی و مهارتورزی خواهد داشت.»
وی تاکید کرد:«متناسب با نیازهای شغلی در استانهای مختلف با توجه به صنایعی که در آنها مستقر هستند باید نسبت به آموزش و توسعه هنرستانها یا مراکز فنی و حرفهای اقدام کرد چون نیاز بازار کار آن وجود دارد. حال اگر در شهر یا استانی که بازار کار وجود ندارد نیروی آموزش ببیند مجبور به مهاجرت به استانهای دیگر خواهد داشت که معضلات خود را دارد.»
احمدی بیان کرد: «در بحث تامین نیروی انسانی مورد نیاز چند مشکل وجود دارد. یکی از مشکلات این است که به دلیل آنکه نتوانستهایم شرایط حقوقی و قانونی برای نگهداشتن نخبگان فراهم کنیم موجب شده تا این نیروها به خارج از کشور مهاجرت کنند.»
ارسال دیدگاه