۷۰ درصد مصوبه‌های شورای عالی استاندارد اجرایی شد

تهران (پانا) - در سه سال گذشته طی برگزاری سه اجلاسیه شورای‌عالی استاندارد با حضور رئیس‌جمهور، ۳۷ مصوبه در این شورا به تصویب رسیده که تاکنون بیش از ۷۰ درصد آنها اجرایی شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۷۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
۷۰ درصد مصوبه‌های شورای عالی استاندارد اجرایی شد

به گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، شورای‌عالی استاندارد مرجع اصلی تصویب سیاست‌های راهبردی در حوزه نظام استاندارد بوده و مصوبه‌های آن شورا به‌طور مستقیم بر امنیت و سلامت آحاد جامعه، کیفیت تولیدات و خدمات، صادرات و واردات، جهش تولید، اشتغال و سایر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی اثرگذار است.

شورای‌عالی استاندارد بر اساس ماده ۳۳ «قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۱۳۹۶، رکن نخست سازمان ملی استاندارد ایران است که به ریاست رئیس‌جمهور و با شرکت ۳۱ عضو شامل برخی از وزرا و روسای سازمان‌های دولتی و نمایندگان قوای تقنینی، قضایی و بخش‌خصوصی تشکیل می‌شود تا وظایف قانونی و فراقوه‌ای خویش را در چارچوب اختیارات خود اجرا کند.

دبیرخانه این شورا مستقر در سازمان ملی استاندارد ایران، طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، با استفاده از ظرفیت خبرگان و صاحب‌نظران و ذی‌نفعان حوزه استاندارد، پس از اولویت‌بندی و تهیه دستورکارهای لازم با تشکیل کمیته‌های فنی، کارگروهی و کمیسیون‌های تخصصی با مشارکت نمایندگان اعضای شورای عالی، بخش خصوصی، متخصصان و سایر ذی‌نفعان نسبت به بررسی، تدوین و تصویب پیشنهادات جهت طرح در شورای عالی استاندارد اقدام کرده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان دبیر شورای‌عالی استاندارد، بر اساس اولویت‌های استانداردسازی و مسائل حوزۀ استاندارد، نسبت به تهیه و تنظیم مدارک و مستندات، دستورکارهای شورا، ابلاغ مصوبه‌ها و پیگیری و نظارت بر اجرای آن‌ها اقدام کرده و گزارش‌های لازم را جهت ارائه به شورای‌عالی استاندارد تهیه می‌نماید.

برگزاری سه اجلاسیه شورای‌عالی استاندارد با حضور رئیس‌جمهور

این سازمان طی سه‌سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ موفق به برگزاری سه اجلاسیه با حضور رئیس‌جمهور شد. یکصد و پانزدهمین اجلاسیه شورای‌عالی استاندارد در بهمن ۱۴۰۰ با هشت مصوبه، یکصد و شانزدهمین اجلاسیه در آذر ۱۴۰۱ با ۱۳ مصوبه و یکصد و هفدهمین اجلاسیه در تیر ۱۴۰۲ با ۱۶ مصوبه برگزار شد.

با توجه‌ به برگزاری جلسات کمیسیون تخصصی، تهیه دستور کارها و برنامه‌ریزی‌های لازم، درخواست تعیین وقت از ریاست دفتر رئیس‌جمهور برای برگزاری اجلاسیه ۱۱۸ انجام شد که به‌دلیل شهادت آیت‌اللّه سید ابراهیم رئیسی، امکان برگزاری این اجلاسیه میسر نشد.

روند افزایشی مصوبه‌های اجلاسیه شورای‌عالی استاندارد در سه سال گذشته

تعداد ۳۷ مصوبه شورای‌عالی استاندارد طی سه اجلاسیه مذکور، روندی افزایشی و کیفی داشته است؛ به‌طوری که نسبت به تعداد مصوبه‌های این شورا در پنج اجلاسیه در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ که در مجموع ۳۵ مصوبه بوده است نیز، میزان رشد بالاتری را نشان می‌دهد.

تاکنون ۱۲ مصوبه از ۳۷ مصوبه مذکور به‌صورت کامل اجرا شده است، اجرای ۱۶ مصوبه هم‌زمان با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در دست اقدام است. سه مصوبه بنابه صلاحدید ریاست جلسه از دستور کار خارج شده، چهار مصوبه دارای مهلت اجرا طبق برنامه زمان‌بندی است و یک مصوبه اجرا نشده است.

بر اساس بررسی‌های فنی و میدانی به‌عمل‌آمده، میانگین پیشرفت اجرای مصوبه‌ها تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، بیش از ۷۰ درصد بوده است و امید می‌رود که با توجه به پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده است.

بی‌شک با حضور رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در جلسات آتی شورا، شاهد ایفای بهینه تکالیف قانونی در راستای نیل به اهداف، انجام مأموریت‎‌ها و تکالیف قانونی و اسناد بالادستی سازمان ملی استاندارد ایران خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار