معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کود مورد نیاز سال زراعی جدید تأمین می‌شود

تهران (پانا) - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت به‌دستور وزیر جهاد کشاورزی، کود موردنیاز سال زراعی جدید تأمین می‌شود و کشاورزان نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۹۷۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کود مورد نیاز سال زراعی جدید تأمین می‌شود

علیرضا مهاجر در مراسم آغاز سال زراعی جدید با انتقاد از کمبود عرضه کود به کشاورزان افزود: در حال حاضر با توزیع سه میلیون تن کود نمی‌توان به خودکفایی رسید، زیرا در این حوزه حداقل به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن کود نیاز است.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به طور قطع باید کود مورد نیاز بخش کشاورزی در ابتدای سال زراعی جدید تامین شود، در غیر اینصورت ماموریت بخش کشاورزی به درستی انحام نمی شود.

وی درباره ادعای برخی مبنی بر تشکیک آمارهای بخش کشاورزی، گفت: اکنون واردکنندگان در کشور علاوه بر تریبون، نفوذ و شرایط تولید نیز دارند، اگر سال گذشته رهبر معظم انقلاب به کمک بخش کشاورزی نمی آمدند و ورود نمی کردند ۱۰ میلیون تن گندم خریداری نمی شد و به طور حتم این بخش دچار مشکل می شد.

مهاجر با بیان اینکه در بخش تولید گندم می توانیم صحت سنجی کنیم، افزود: طبق آمارها در سال ۱۴۰۰، هفت میلیون تن گندم وارد کشور شد که آن موقع آمارها درست بود، اما اکنون که به خودکفایی کامل رسیده ایم و نیازی به واردات نیست، برخی می گویند این آمارها غلط است.

وی تصریح‌کرد: به طور حتم برای بحث تولید سال آینده و اینکه به‌طور سینوسی با کاهش تولید مواجه نشویم، باید کود مورد نیاز این بخش تامین شود، اکنون در ابتدای سال باید ۸۰۰ هزارتن کود ازته، ۶۰۰ هزارتن کود فسفاته و ۳۵۰ هزارتن کود پتاسه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اینکه در سالهای گذشته کود کمتری مصرف کردیم، باید بگویم کود مورد نیاز را نداشتیم و این بدان معنا نیست که کود لازم نداریم، بلکه باید کود مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعی گفت: اکنون برای تولید سبزی و صیفی هیچ مشکلی نداریم، به طوریکه در استان هرمزگان در لابه لای سنگ هایی که یک گرم کود یا ماسه هم ندارد هکتاری ۶۰ تا ۸۰ تن گوجه فرنگی تولید می کنیم، درحالی که آب هم لب شور است.

به گفته وی، هشت سال قبل میزان اراضی کم بود اما سال گذشته در بازدیدی که داشتیم میزان اراضی از مرز ۱۲ هزار هکتار عبور کرده بود که کشاورزان ما بدون هیچ امکاناتی تنها با یک نوار تیپ تولید می کردند.

مهاجر افزود: زمانی که در روسیه دمای هوای ۳۰ درجه زیر صفر است اما در کشور ما دمای هوا ۳۰ درجه بالای صفر است، به راحتی می توانیم همه نیاز کشور و حتی منطقه را تامین کنیم و بدون اینکه فشاری به گندم و جو وارد شود ارز برای کشور بیاوریم.

وی خطاب به مسئولان استانی تاکید کرد: کشاورزان به هیچ عنوان دغدغه تامین کود نداشته باشند، زیرا وزیر جهاد کشاورزی دستور کامل برای تامین کود ابلاغ شده است و همچنین پول گندم کاران و کلزاکاران هم به زودی پرداخت خواهد شد.

قیمت بذر گندم دیم مشخص شد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون قیمت بذر گندم دیم ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دیم ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و قرار بود ۲ همتی که نیاز بود به دستور وزیر جهاد کشاورزی تامین شود.

وی اضافه کرد: در بحث دانه های روغنی بذر کلزا و جو هم اعلام شده و بیشترین یارانه را به جو اختصاص دادیم برای اینکه جو شرایط ویژه ای داشته است.

وی درباره مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در سال‌های گذشته خط اعتباری مکانیزاسیون بانک کشاورزی را نداریم و تراکتور سازی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود که آن را هم نداریم.

خسارت‌های جبران ناپذیر قطع برق چاه‌های کشاورزان

مهاجر درباره سوخت و برق بخش کشاورزی، تصریح‌کرد: در بخش سوخت رسانی و برق بخش کشاورزی به خوبی عمل نشده است، زیرا برقی که ما به سختی در ۴۰ سال گذشته کشاورزان زیادی را متقاعد کردیم که چاهایشان را برقی کنند، اما اکنون مجازات می شوند زیرا اگر برقی نبود از موتور پمپ های خود استفاده می کردند.

وی افزود: مبارزه با آفات و بیماری ها جزو اولویت اصلی ما است، باید در مورد سم دقت بیشتری کنیم تا سمومی که وارد یا تولید می شود، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

به گفته این مسئول، بر مبنای سال‌های گذشته پنج درصد سطح زیرکشت را بیشتر اعلام می کنیم که در صورت بروز بلایای طبیعی بتوانیم آن را جبران کنیم، اما اگر ترسالی داشتیم و همه شرایط خوب باشد مازاد تولید خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار