بانک مرکزی اعلام کرد

۲۸.۳ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

تهران (پانا)- بانک مرکزی از تامین ۲۸ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و کالاهای تجاری و بازرگانی از اول فروردین ماه تا ۳۱ مرداد ماه سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۹۶۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
۲۸.۳ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

بانک مرکزی اعلام کرد: از اول فروردین ماه تا ۳۱ مرداد ماه امسال ۲۸ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

بر اساس این گزارش، در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار و برای خدمات ۷۱۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و در مجموع ۶ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت کرده است.

تامین ارز نیمایی برای صنایع حمل و نقل و خودرو ۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار، صنایع معدنی یک میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار، ماشین آلات و تجهیزات تولید یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار، صنایع تجهیزات برق و الکترونیک یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار، منسوجات و پوشاک ۷۸۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار، ۹۹۷، ۲۰۹، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۳۱ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده اند.

همچنین هفت میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۴۶۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده ودر مجموع تامین ارز صنایع ۲۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردت انجام شده است.

میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۳ شهریور ماه، ۴۱ هزار و ۲۶۷ تومان برای دلار، ۴۶ هزار و ۱۲۳ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۷۹۳ تومان برای یوآن، ۴۵۱ تومان برای روبل و ۱هزار و ۲۱۴ تومان برای لیر محاسبه شده است.

بنا بر این گزارش، در روز ۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۹۷ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۸۷۴ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۳۶۸ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۲۵۰ تومان، یورور با نرخ ۵۰ هزار ۵۷۵ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۳۲۱ تومان بود.

خاطر نشان می شود، امروز شنبه ۳ شهریورماه، آخرین روز عرضه ارز اربعین به زوار حسینی است. همچنین پس از اتمام اربعین حسینی از روز ۵ تا ۲۱ شهریور ماه، امکان عودت ارز فراهم شده و زائران می توانند درصورت تمایل باقی مانده ارز خود را از همان بانکی که تهیه کردند به نرخ روز مرکز مبادله ارز و طلای ایران به فروش برسانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار