در گفت‌وگو با یک نماینده مجلس مطرح شد؛

تخصیص بنزین به نفر برای جلوگیری از قاچاق و عدالت اجتماعی در توزیع یارانه است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس درباره اهمیت تغییر شیوه فعلی تخصیص بنزین و رفتن به سمت تخصیص بنزین به نفر گفت طرح تخصیص بنزین به نفر در راستای عدالت اجتماعی است و هدف این است که هم تمام مردم از این یارانه برخوردار شوند و هم اینکه جلوی منتفع‌شدن اقشار مرفه از یارانه گزاف و پنهان انرژی گرفته شود. با این شیوه جلوی قاچاق هم گرفته شده و میزان مصرف هم کاملا مشخص می‌شود و باید با بررسی دقیق کارشناسی به سمت اجرای این طرح حرکت شود.

کد مطلب: ۱۴۹۶۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص بنزین به نفر برای جلوگیری از قاچاق و عدالت اجتماعی در توزیع یارانه است

علی‌اکبر علیزاده‌برمی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت تغییر شیوه فعلی تخصیص بنزین و رفتن به سمت تخصیص بنزین به نفر گفت: «اولین و مهمترین اقدامی که باید انجام شود این است که جلوی قاچاق بنزین گرفته شود. برخی افراد در دولت‌های گذشته با خارج ‌کردن کارت سوخت از گردونه به قاچاق گسترده سوخت دامن زدند. این تصمیم خیانت بسیار بزرگی بود که در سال‌هایی که کارت سوخت نبود مقدار زیادی بنزین قاچاق شد. اگر این اعداد و ارقام به ریال و دلار تبدیل شود متوجه خواهیم شد چه اتفاقاتی در کشور در این سال‌ها در زمینه بنزین و قاچاق این فرآورده سوختی افتاده است.»

این نماینده مجلس دوازدهم گفت: «برای جلوگیری از ادامه پیدا کردن این شرایط دولت سیزدهم شروع به فعال کردن کارت بنزین کرد و هنوز هم به طور کامل موفقیت در ساماندهی این وضعیت به دست نیامده است.»

وی در ادامه بیان کرد: «هنوز هم در پمپ‌بنزین‌ها بسیاری با کارت سوخت جایگاه بنزین می‌زنند که این مسئله هم به قاچاق سوخت کمک می‌کند. مهمترین اقدام برای ساماندهی وضعیت تخصیص بنزین باید این باشد که تکلیف دخل و خرج در این حوزه روشن شود. مشخص شود. وقتی تعیین شد که مصرف واقعی به چه میزان است می‌توان بین مصرف واقعی و تولید تعادل ایجاد کرد.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: «مطلب بعدی که باعث بروز این ناترازی شده بحث پترو‌پالایش‌ها بود که در برخی دولت‌ها  به آن بی‌توجهی شده است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ «در دولت سیزدهم تغییر شیوه تخصیص بنزین پیگیری شد و شروع به جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها شد، اگر آن پیگیری نبود میزان مصرف بنزین روزانه خیلی بیشتر از این ارقام فعلی بود.»

وی ادامه داد:‌ «بحث واردات خودروی کارکرده که به تازگی قانون آن ابلاغ شده نیز مطرح شده است و تلاش شده با استفاده از این قانون خودروهای باکیفیت و با مصرف سوخت پایین به کشور وارد شود.»

این نماینده مجلس دوازدهم گفت: «مسئله مهم برای کاهش مصرف بنزین این است که خودروهای فرسوده جمع‌آوری شوند و ماشین‌های جدید و باکیفیت جایگزین آنها شوند که مصرف بنزین کمتری داشته باشند.اما مسئله مهم در تخصیص یارانه بنزین این است که قرار بود از این یارانه همه مردم برخوردار و منتفع شوند ولی در حال حاضر فقط کسانی که خودروهای شخصی دارند از آن برخوردار می‌شوند.»

وی در ادامه بیان کرد: «بخش عمده‌ای از جامعه و بر اساس آمار تقریبا ۵۰ درصد آنها خودروی شخصی ندارند و طبیعتا از این یارانه هم برخوردار نمی‌شوند.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای اجرای طرح تخصیص بنزین به نفر که تلاش شده در راستای عدالت اجتماعی باشد باید تبعات آن سنجیده شود و سپس اجرایی شود، خاطرنشان کرد: «خیلی مناسب‌تر است که بگوییم سهمیه بنزین را به کارت ملی هر فرد بدهیم.»

علیزاده‌برمی گفت: «نباید به گونه‌ای این طرح اجرا شود که موجب افزایش قیمت بنزین در کشور شود. اگر این اتفاق بیفتد همان قشر محروم و ضعیفی که برای منفعت آنها این طرح اجرایی شد از اجرای آن متضرر می‌شوند. طرح تخصیص بنزین به نفر باید با کار کارشناسی انجام شود و بعضا اتفاقاتی که ممکن است در کشور ما بیفتد، باید پیش‌بینی شود و نتیجه این نشود که به ظاهر به مردم یارانه بدهیم ولی قیمت‌ها بالا برود و اثر یارانه‌ای آن از بین برود.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: «همیشه تورم بالاتر از یارانه‌ای است که می‌دهند. امروز این شرایط تورمی به حدی بحرانی شده است که مردم می‌گویند قیمت‌ها برگردد و ثابت شود و در مقابل یارانه‌ای دریافت نکنند.»

علیزاده‌برمی گفت: «طرح تخصیص بنزین به نفر در راستای عدالت اجتماعی است و هدف این است که هم تمام مردم از این یارانه برخوردار شوند و هم اینکه جلوی منتفع‌شدن اقشار مرفه از یارانه گزاف و پنهان انرژی گرفته شود. با این شیوه جلوی قاچاق هم گرفته می‌شود و میزان مصرف هم کاملا مشخص می‌شود و باید با بررسی دقیق کارشناسی به سمت اجرای این طرح حرکت شود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار