عضو جامعه صنعت کفش ایران خبر داد؛
صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری صنعت کفش از ایران
تهران (پانا) - عضو جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به اینکه صنعت چرم و کفش ایران به دلیل تحریم قادر بهروزرسانی تکنولوژیهای تولید در این صنعت نیست، خاطرنشان کرد صنعت کفش ایران از نظر تولید جایگاه ۱۲ دنیا را داشته و سالانه ۱۰۰ میلیون دلار صادرات دارد. واحدهای تولیدی فعال در این صنعت، ۲۷۰ میلیون زوج انواع کفش از پاپوش تا کفشهای تخصصی تولید میکنند.
علی لشگری در نشستی خبری عنوان کرد: در صنعت کفش ۱۲ هزار واحد تولیدی صنعتی و صنفی فعال وجود دارد که انواع کفشها و پا پوشها را تولید میکنند. همچنین۵۰ هزار شبکه توزیع کفش در سراسر کشور فعالیت دارند.البته در ۹۵ درصد واحدهای تولیدی صنفی زیر ۵۰ نفر شاغل هستند و عمده تولیدات صنفی توسط واحدهای کوچک و خرد تهیه میشود.
رسیدن به رتبه ۸ تولیدکننده کفش جهان نیازمند حمایتهای دولتی است
عضو جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه صنعت کفش ایران از نظر تولید جایگاه ۱۲ دنیا را دارد، گفت: ظرفیت واحدهای تولیدی رسیدن به رتبه هشتم دنیاست که این امر نیازمند حمایتهای دولتی است، البته به لحاظ مصرف کفش در رتبه ۲۰ کشور اول دنیا قرار داریم.
واردات ۴۵ میلیون دلاری کفش با وجود ممنوعیتهای وارداتی
لشگری با بیان اینکه متوسط صادرات کفش در چند سال اخیر ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۷ که واردات کفش ممنوع اعلام شد، صادرات روند نزولی داشته است، ضمن اینکه ۴۵ میلیون دلار کفش غیر قانونی نیز وارد کشور شده است.
۶۷ درصد سبد صادرات در گروه صندل و دمپایی است
وی بیان کرد: ۶۷ درصد سبد صادرات ما در گروه صندل و دمپایی است و ۱۲ درصد سهم صادرات به کفشهای ورزشی اختصاص دارد که به خاطر حلقههای بالادستی و زنجیره تکمیل آن در کشور است.
عضو جامعه صنعت کفش ایران علت گران بودن کفش را عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا عنوان کرد و گفت: به خاطر تحریمها امکان انتقال پول نداریم، از این رو به راحتی نمیتوانیم از دستاوردهای روز استفاده کنیم، این در حالی که در گذشته متخصصان ایتالیایی و خارجی وارد کشور میشدند و آموزشهای لازم را ارایه کردند و تجهیزات خریداری میشد.
رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوزنیز در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته که از ۲۹ مردادماه تا یکم شهریور ماه در محل دایمی نمایشگاه بین المللی برگزار میشود، عنوان کرد: ۶ تشکل و اتحادیه کفش دوزان در برگزاری این نمایشگاه شرکت میکنند.
وی ادامه داد: ۱۳ سال است که نمایشگاه برگزار شده که از این تعداد ۱۰ دوره آن در نمایشگاه بینالمللی بوده است در این دوره ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور دارند که در ۶ سالن به مساحت ۱۵ هزار متر است.
رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز با بیان اینکه تامین مواد اولیه با مشکلات ارز و ماشین آلات مواجه است، گفت: مصوبه خرید ماشین آلات را از مجلس گرفتیم درخواست ما این است تا به تجار و کسانی که تاجر امین هستند و از سوی تشکلها معرفی میشوند امکان واردات اختصاص یابد.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه منجر به تحول در صنعت کفش شده که امسال نیز در آن آخرین دستاوردها عرضه میشود.
برگزاری یازدهمین نمایشگاه بینالمللی کفش،کیف، چرم و صنایع وابسته
صنعتگران و تولیدکنندگان کفش،کیف، چرم و صنایع وابسته از استانهای مختلف کشورمان و دیگر کشورهای جهان از ۲۹ مرداد تا یکم شهریورماه در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته(mpex۱۳) گردهم میآیند تا جدیدترین تولیدات و خدمات خود را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار دهند.
این نمایشگاه با حضور بیش از صد و پنجاه شرکت و واحد تولیدی داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه گفت:در این نمایشگاه علاوه بر تولید کنندگان داخلی، شرکت ها و تولیدکنندگان برخی کشورها، از جمله کشورهای ایتالیا،ترکیه، و چین حضور و مشارکت داشته و جدیدترین تولیدات صنعت چرم و صنایع مرتبط با این هنر صنعت را به نمایش عموم میگذارند.
وی اضافه کرد: در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت چرم،کیف، کفش و صنایع وابسته که در سالنهای خلیج فارس A و B، ۴۰ A و B، ۴۱ A و B و فضای باز محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار خواهد شد، بیش از ۱۵۰ شرکت حضور خواهند داشت.
شجری از حضور هیاتهایی از استانهای مختلف کشور از جمله استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان قم ؛هیدج و همدان در این نمایشگاه خبر داد و گفت: همچنین قرار است در طول برگزاری این نمایشگاه؛ چند هیات تجاری خارجی از کشورهای مختلف از نمایشگاه بازدید و با شرکتهای ایرانی وارد مذاکرات تجاری شوند.
وی با بیان اینکه یازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت چرم،کیف، کفش و صنایع وابسته در فضائی با مساحت بیش از ۱۴هزار متر مربع برگزار میشود، افزود: در حاشیه این نمایشگاه چندین نشست و کارگاه علمی و تخصصی با حضور استادان دانشگاهها، متخصصین و صاحبان صنایع چرم کشور برگزار خواهد شد.
شجری اضافه کرد: در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی چرم،کیف، کفش و صنایع وابسته؛ انواع محصولات و تولیدات چرمی شامل کیفهای مختلف اداری، زنانه، مردانه، انواع کفشهای چرمی مردانه و زنانه،انواع صندلهای مردانه و زنانه کفشهای ورزشی محصولات چرمی، انواع لباسهای چرمی ، انواع چرم گاوی ،چرم اشبالت، چرم میشی، چرم گوسفندی، چرم بزی، چرم مصنوعی، انواع دستگاههای لیزری، دستگاه پرس، انواع ماشینهای دوخت و دیگر صنایع و تجهیزات ارائه و به نمایش عموم گذاشته میشود.
گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بینالمللی کیف، کفش؛ چرم و صنایع وابسته با حمایت اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران و با همکاری انجمن صنایع چرم ایران، اتحادیه چرم و لوازم کفش ، اتحادیه کفاشان دست دوز، اتحادیه سراجان، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی و جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران برگزار میشود.
معرفی دستاوردها، ظرفیتها و توانمندیهای کارخانهها،شرکتها و کارگاههای داخلی، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، ارائه پتانسیلها و توانمندیهای صنعت چرم کشور، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه ، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوریهای روز به کشورمان ، ایجاد ارتباطهای تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، انتقال دانش، تکنولوژی و تجربیات ، آشنائی با الگوهای موفق جهانی درعرصه صنعت چرم ، فراهم کردن زمینههای لازم برای سرمایهگذاری شرکتهای داخلی خارجی و کار آفرینی و اشتغال پایدار؛ مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
ایران با پیشینه سه هزارساله، اولین و قدیمیترین تولیدکننده چرم جهان است. آثار باستانی به یادگارمانده از دوران پیش از میلاد نشان میدهد که ایرانیان حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد از پوست برای تهیه لباس، کفش و جنگ افزار استفاده میکردند. اولین کارخانه چرمسازی ایران در سال ۱۳۱۲ در همدان و دومین کارخانه در سال ۱۳۱۴ در تبریز تأسیس شد. البته امروز هم ایران جزو ۳ کشور اصلی در تولید پوست و صادرکننده محصولات نیم ساخته است. همچنین کشورمان یکی از بزرگترین تامینکنندههای صنعت دباغی در جهان در بحث چرم سبک محسوب می شود. البته کارگاههای چرمسازی سبک در ایران بسیار اندک است و از آنجایی که میزان پوست استحصالی بسیار بالاست و میزان مصرف داخلی تنها امکان جذب ۱۰ تا ۱۵ درصد مقدار پوست موجود در بازار داخلی را دارد، لذا مازاد آن بصورت نیمه ساخته شده صادر میشود.
ارسال دیدگاه