نشست وزیران صنعت بریکس در نیژنی‌نووگرود روسیه برگزار شد

تهران (پانا) - هشتمین نشست وزیران صنعت کشورهای عضو گروه بریکس در شهر نیژنی‌نووگرود روسیه شامگاه جمعه به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
نشست وزیران صنعت بریکس در نیژنی‌نووگرود روسیه برگزار شد

این نشست با محوریت انقلاب نوین صنعتی و با ریاست عالیخانوف وزیر صنعت و تجارت روسیه و با حضور نمایندگان کشورهای عضو در سطح وزیر یا معاون وزیر، نمایندگان یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد.

در این نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه بریکس ضمن ارائه گزارشی از تحولات صنعتی کشور متبوع خود به اظهار نظر در خصوص اثر مثبت همگرایی‌های منطقه‌ای به ویژه بین کشورهای در حال توسعه و تعاملات چندجانبه بین اعضای گروه بریکس در راستای کمک به توسعه صنایع نوآورانه و تسریع در تحقق اهداف توسعه صنعتی خود پرداختند.

سید محمد موسوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور یافته بود در سخنانی پیشرفت های صورت گرفته در ایران در حوزه فن آوری‌های نوین، همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین (نوعی سیستم ثبت اطلاعات) ، رایانش ابری، رباتیک و مهندسی پزشکی و ژنتیک را تبیین کرد.

وی همچنین راهکارهای نوین مورد استفاده کشورمان در بخش‌های صنعت و معدن، بهداشت و درمان، کشاورزی و دامداری و حمل و نقل را تشریح کرد.

معاون وزیر صمت همچنین عضویت در گروه بریکس را فرصتی ارزنده برای کشورمان در زمینه به اشتراک گذاری تجربیات و تسهیل تعاملات صنعتی و تجاری عنوان کرد.

در حاشیه این نشست نمایشگاه محصولات دانش بنیان کشورهای عضو برگزار شد که غرفه جمهوری اسلامی ایران نیز با همکاری مرکز تجاری ایران در مسکو و خانه نو آوری و فناوری ایران در روسیه برپا شد.

سنگ بنای گروه اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین گذاشته شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و به دنبال پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران همراه با مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوست. در این میان مشارکت عربستان سعودی در نشست‌های بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار